Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp
Tillsammans i en mindre grupp får du ny kunskap, praktiknära verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser i landet. Efter kursen har du ny energi och konkreta verktyg att använda direkt i klassrummet.
Om ni föredrar att samla arbetsgruppen på plats hos er passar skräddarsytt uppdrag.
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
Bli rustad med kunskap som gör skillnad!
Undervisningspraktik för lustfyllt lärande
Varierad undervisning som stärker de yngre elevernas kunskapsutveckling
Läsundervisning i svenska och svenska som andraspråk, årskurs 4-9
Välkommen till en utbildningsdag som höjer läskompetensen!
Relationellt lärarledarskap – yngre elever
Verktyg för ett gynnsamt lärandeklimat som ökar trygghet och studiero
Bedömning och betyg i praktiken
Professionellt bedömningsarbete – en helhetssyn på lärande.
Extra anpassningar och särskilt stöd
– vad ska vi göra och hur ska vi göra det?
Bedömning och betyg i praktiken
- Vad innebär ett professionellt bedömningsarbete?
- Vilka ramfaktorer påverkar min undervisning, bedömning och betygsättning?
- På vilket sätt förändras mitt bedömningsarbete med Lgr22?
- Hur genomför jag en återkopplande dialog som utvecklar mina elever?
- Vad behöver jag tänka på för att skapa rättvisa och likvärdiga bedömningssituationer?
Läsundervisning i svenska och svenska som andraspråk, årskurs 4-9
- Vad säger forskning och studier om läsglädje och litteracitet – förmågan att läsa och skriva?
- Så undervisar vi om lässtrategier som har positiv effekt på elevers läsutveckling.
- Vilka läsaktiviteter gynnar ”läskonditionen”?
- Hur kan hela skolan gemensamt ta ansvar för elevernas litteracitet och språkutveckling?
Så blir elevassistenten redo för uppdraget
På 3,5 timmar får du:
- Genomgång av läroplanens två första delar om skolans värdegrund och uppdrag
- Fördjupande kunskaper för att kunna stötta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Lära dig hur du kan arbeta med lågaffektivt bemötande
Tidig läs- och skrivinlärning
- Förankra din undervisning i det svenska symbolsystemet uppbyggnad
- Tydliggöra skriftspråkliga mönster och språkliga ledtrådar i din undervisning
- Utveckla ett språkutvecklande arbetssätt som gynnar flerspråkiga elever
- Organisera undervisningen med tydlig struktur så att alla elever knäcker koden
- Använda analysverktyg som visar elevens nuläge och fortsatta progression
Relationellt lärarledarskap – yngre elever
- Hur kan du stärka elevens lärandeidentitet och skapa lust till lärande?
- Elevsyn, bemötande och förhållningssätt som gynnar lärandet.
- Relationsstärkande arbete på grupp- och individnivå.
Undervisningspraktik för lustfyllt lärande
• Omsätt forskning inom didaktik och lärande till effektiv undervisning.
• Explicit undervisning i praktiken – så blir du ditt eget bästa verktyg!
• Olika vägar till en elevaktiv, varierad och individanpassad undervisning.
Undervisa så att läsningen blir givande och bestående
Den här fortbildningen är för kollegiet som vill ha konstruktiv och praktisk insikt om vad läsning, läsinlärning och läsförståelse innebär. Med rätt kunskap och passande metoder är det möjligt att tillsammans påverka och förändra den negativa trend inom läsförmåga som finns.
ChatGPT som didaktiskt verktyg
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever
Undervisningspraktik som stärker kunskapsutvecklingen
- Hur du omsätter forskning inom didaktik och lärande till effektiv undervisning.
- Stötta eleverna till att äga sin egen lärprocess genom explicit undervisning.
- Olika vägar till en varierad, elevaktiv och individanpassad undervisning.
Lärare, specialpedagoger, speciallärare, skolledare i grundskola, gymnasiet och vuxenutbildningen
Extra anpassningar och särskilt stöd
- Hitta gränsdragningen mellan extra anpassningar och särskilt stöd
- Kartlägga elevens behov på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Säkerställa att eleven får rätt stöd i rätt omfattning
Diplomerad arbetslags- och mellanledare
En tredagarskurs i process för ledare som vill utveckla sitt pedagogiska ledarskap och få verktyg och träning i att leda i arbetslag, ämneslag och andra grupper i skola och förskola.
Leda i motstånd och bristande samspel
En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt.
Psykisk hälsa och hållbara studier
- Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
- Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
- Fånga upp signaler på ohälsa i tid
- Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Få insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
Vägar till skolnärvaro
- Olika riskfaktorer och att tidigt känna igen varningstecken
- Framgångsfaktorer för att få en elev att återvända till skolan
- Känna till friskfaktorer och att arbeta för en tillgänglig skola
- Hur du skapar ett fungerande samarbete med hemmet
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – samhällsvetenskapliga ämnen
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – svenska som andraspråk
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – naturvetenskapliga ämnen
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i de naturvetenskapliga ämnenas utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika naturvetenskapliga språket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i naturvetenskap.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – matematik
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i matematikens utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika matematiska språket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i matematik.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
Undervisning som minskar det stora läs- och skrivglappet
Den här kursen är för dig som vill ha konstruktiv och praktisk insikt om hur du ger dina elever möjligheten att utvecklas som läsare och skribenter. Med rätt kunskap och passande insatser är det möjligt att påverka och förändra en negativ trend för elever som inte följer den önskvärda progressionen inom läsande och skrivande.