Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp

Tillsammans i en mindre grupp får du ny kunskap, praktiknära verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser i landet. Efter kursen har du ny energi och konkreta verktyg att använda direkt i klassrummet.

Om ni föredrar att samla arbetsgruppen på plats hos er passar skräddarsytt uppdrag.

Våra ledarskapskurser hittar du här

Målgrupp:
Lärare i svenska och svenska som andraspråk, grundskolan, årskurs 4-6

Läsundervisning i svenska och svenska som andraspråk, årskurs 4-6

Öva upp elevernas läsförmåga och skapa läslust
  • Vad säger forskning och studier om läsglädje och litteracitet – förmågan att läsa och skriva?
  • Så undervisar vi om lässtrategier som har positiv effekt på elevers läsutveckling.
  • Vilka läsaktiviteter gynnar ”läskonditionen”?
  • Hur kan hela skolan gemensamt ta ansvar för elevernas litteracitet och språkutveckling?
| ONLINE
Målgrupp:
Specialpedagoger och speciallärare i grundskolan

Specialpedagogisk kompetens i SKA-arbetet

– handledning, analyskompetens och hållbara utvecklingsinsatser
  • Specialpedagogisk kompetens som bidrar i skolutveckling.
  • Konkreta samtalsförslag för handledning som leder till förändring.
  • Stärk din analyskompetens – underlag, utvärdering och uppföljning.
  • Planering och genomförande av hållbara utvecklingsinsatser.
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare i åk åk 4-6

Undervisa så att läsningen blir givande och bestående

– läsning i skolans alla ämnen, årskurs 4-6

Den här fortbildningen är för kollegiet som vill ha konstruktiv och praktisk insikt om vad läsning, läsinlärning och läsförståelse innebär. Med rätt kunskap och passande metoder är det möjligt att tillsammans påverka och förändra den negativa trend inom läsförmåga som finns.

Göteborg | ONLINE
Målgrupp:
Lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

ChatGPT som didaktiskt verktyg

– använd AI praktiskt i undervisningen

Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever

| ONLINE
Målgrupp:
Lärare som undervisar elever från 13 år och uppåt. Skolledare och huvudmän som söker riktlinjer för AI i skolan. 

ChatGPT som assistent i klassrummet

– möjligheter och utmaningar
  • Skapa en mer inkluderande och individanpassad lärmiljö.
  • Öka elevernas engagemang och förbättra deras resultat.
  • Skydda elever och skola genom riskhantering och förståelse för AI-verktyg.
  • Skapa en trygg och etiskt hållbar AI-användning.
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare, utvecklingsledare och skolledare i grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen 

AI som språkstöd

– digitala verktyg för SKUA-klassrummet
  • Använd AI för att erbjuda eleverna stöttning och öka elevaktiviteten. 
  • Använd digitala verktyg för att öva muntlig förmåga. 
  • Anpassa uppgifter efter elevernas språkliga nivå. 
  • Snabb och effektiv feedback med hjälp av AI. 
| ONLINE
Målgrupp:
Rektorer i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap

– konsten att leda förbättringsarbete och samtidigt skapa en god arbetssituation

En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.

| ONLINE | Stockholm
Målgrupp:
Biträdande rektorer i förskolan, grundskolan, gymnasieskolan, VUX/SFI, förskoleklass och fritidshem

Biträdande rektor

Leda processer, medarbetare och team

En tredagars kurs i process speciellt utvecklad för biträdande rektorer. Fokuset på kursen ligger i hur:et. Du får en grundläggande ledarskapskurs som ger dig de viktigaste verktygen för rollen.

| ONLINE
Målgrupp:
Chefer och mellanledare i alla skolformer

Coachande ledarskap

För arbetslag med kraft och energi till utveckling

En heldagskurs för dig som genom coachande samtal vill stärka dina medarbetares självledarskap.

| Stockholm
Målgrupp:
Arbetslagsledare, ämneslagledare och ledare för andra grupper i alla skolformer

Diplomerad arbetslags- och mellanledare

Ledarskapsutveckling för dig i skola och förskola

En tredagarskurs i process för ledare som vill utveckla sitt pedagogiska ledarskap och få verktyg och träning i att leda i arbetslag, ämneslag och andra grupper i skola och förskola.

GÖTEBORG: | | ONLINE | STOCKHOLM:
Målgrupp:
Ledare i alla skolformer

Leda i motstånd och bristande samspel

Från konflikt till engagemang

En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt. 

Malmö | | ONLINE | Stockholm
Målgrupp:
För dig som leder utvecklingsarbeten. Utvecklingsledare, förstelärare, arbetslagledare, specialpedagoger, biträdande rektorer, rektorer. För alla skolformer.

Leda undervisningsutveckling

Pedagogiskt ledarskap som främjar lärande och skapar engagemang

En tredagarskurs i process, för dig som arbetar i skola/förskola och vill leda och driva undervisningsnära förbättringsprocesser. Hållbara processer som både engagerar kollegor och ger synliga effekter på elevers lärande och barns lärmiljö.

| GÖTEBORG: | MALMÖ: | STOCKHOLM:
Målgrupp:
Lärare i grundskolan

Lärares bedömarkompetens

Bedömningskompetensens komplexitet, elevens lärande och välmående
  • Förstå bedömarkompetens i ett vidare perspektiv
  • Stärka din professionalism i bedömningsarbetet
  • Öka din medvetenhet om elevens välmående och lärande i bedömningsarbetet
  • Stärka bedömningsarbetet genom professionella lärandegemenskaper
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare, utvecklingsledare, skolledare i grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen

Språk- och kunskapsutvecklande klassrum

– bli rustad med kunskap som gör skillnad!
  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
  • Få insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
Göteborg | | ONLINE | Stockholm
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – samhällsvetenskapliga ämnen

Ämnesfördjupning
  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
  • Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – naturvetenskapliga ämnen

Ämnesfördjupning
  • Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i de naturvetenskapliga ämnenas utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika naturvetenskapliga språket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i naturvetenskap.
  • Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – matematik

Ämnesfördjupning
  • Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i matematikens utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika matematiska språket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i matematik.
  • Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Skolledare, rektorer och andra ledare i alla skolformer

Tillitsbaserat ledarskap

– en hållbar organisation där skolutveckling sker

En fortbildning där du får lära dig det tillitsbaserade ledarskapets olika principer och vad de betyder i praktiken.

Malmö | | ONLINE

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna med dina frågor om kurs.