Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp

Tillsammans i en mindre grupp får du ny kunskap, praktiknära verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser i landet. Efter kursen har du ny energi och konkreta verktyg att använda direkt i klassrummet.

Om ni föredrar att samla arbetsgruppen på plats hos er passar skräddarsytt uppdrag.

Våra ledarskapskurser hittar du här

Målgrupp:
Specialpedagoger och speciallärare i grundskolan

Specialpedagogisk kompetens i SKA-arbetet

– handledning, analyskompetens och hållbara utvecklingsinsatser
  • Specialpedagogisk kompetens som bidrar i skolutveckling.
  • Konkreta samtalsförslag för handledning som leder till förändring.
  • Stärk din analyskompetens – underlag, utvärdering och uppföljning.
  • Planering och genomförande av hållbara utvecklingsinsatser.
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare årskurs 7-9, specialpedagoger och skolledare

Stärk läsningen på högstadiet

  • Organisera undervisning som genererar en positiv läsutveckling.
  • Öka likvärdigheten i elevers läsförmåga.
  • Stärk den språkliga förmågan med litterära verktyg i alla ämnen.
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare årskurs 4-6, fritidspedagoger och skolledare

Stärk läsningen på mellanstadiet

  • Organisera undervisning som genererar en positiv läsutveckling.
  • Utveckla elevers läsförmåga – öka likvärdigheten.
  • Läs i alla ämnen - stärk den språkliga förmågan.
Göteborg | ONLINE
Målgrupp:
Lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

ChatGPT som didaktiskt verktyg

– använd AI praktiskt i undervisningen

Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever

| ONLINE
Målgrupp:
Lärare som undervisar elever från 13 år och uppåt. Skolledare och huvudmän som söker riktlinjer för AI i skolan. 

ChatGPT som assistent i klassrummet

– möjligheter och utmaningar
  • Skapa en mer inkluderande och individanpassad lärmiljö.
  • Öka elevernas engagemang och förbättra deras resultat.
  • Skydda elever och skola genom riskhantering och förståelse för AI-verktyg.
  • Skapa en trygg och etiskt hållbar AI-användning.
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare, utvecklingsledare och skolledare i grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen 

AI som språkstöd

– digitala verktyg för SKUA-klassrummet
  • Använd AI för att erbjuda eleverna stöttning och öka elevaktiviteten. 
  • Använd digitala verktyg för att öva muntlig förmåga. 
  • Anpassa uppgifter efter elevernas språkliga nivå. 
  • Snabb och effektiv feedback med hjälp av AI. 
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare, utvecklingsledare, skolledare i grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen

Språk- och kunskapsutvecklande klassrum

– bli rustad med kunskap som gör skillnad
  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
  • Få insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
Göteborg | | ONLINE | Stockholm
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

SKUA med fokus på SO-ämnen

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
  • Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

SKUA med fokus på NO-ämnen

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
  • Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i de naturvetenskapliga ämnenas utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika naturvetenskapliga språket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i naturvetenskap.
  • Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

SKUA med fokus på matematik

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
  • Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i matematikens utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika matematiska språket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i matematik.
  • Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i PREST-ämnen, lärare i fritidshem

SKUA med fokus på PREST-ämnen

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
  • Stärk elevernas förståelse – nå längre i det praktiska  
  • Öka likvärdigheten i klassrummet. 
  • Förbered elever på att prata om och förstå ämnet på ett fördjupande sätt. 
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare som undervisar andraspråkselever

Grundläggande läs- och skrivutveckling för andraspråkselever

Simple View of Reading och RTI

Många andraspråkselever behöver stöd med grundläggande läs- och skrivutveckling. Med evidensbaserad undervisning och specifika och regelbundna övningar kan vi skapa en likvärdig och effektiv läsundervisning för dessa elever. Vi utgår från evidensbaserad undervisning enligt The Simple View of Reading och organisationsstruktur enligt RTI (response to intervention). När andraspråkselever befäster den grundläggande förmågan att avkoda, tolka och förstå visuella och auditiva mönster frigör vi plats i hjärnan för att tänka och utveckla kunskaper.

| Stockholm
Målgrupp:
Arbetslagsledare, ämneslagledare och ledare för andra grupper i alla skolformer

Arbetslagsledarutbildning

Leda i pedagogisk verksamhet utan att vara chef

Vill du skapa ett arbetslag som samarbetar effektivt, tar gemensamt ansvar och där alla är engagerade? Den här kursen stärker dig i ditt ledarskap och ger dig förutsättningar att bygga ett positivt och engagerat arbetsklimat i gruppen.

GÖTEBORG: | | ONLINE | STOCKHOLM:
Målgrupp:
Biträdande rektorer i förskolan, grundskolan, gymnasieskolan, VUX/SFI, förskoleklass och fritidshem

Biträdande rektor

Konkreta verktyg för ett medskapande skolledarskap

En tredagars kurs i process speciellt utvecklad för biträdande rektorer. Fokuset på kursen ligger i hur:et. Du får en grundläggande ledarskapskurs som ger dig de viktigaste verktygen för rollen.

| ONLINE
Målgrupp:
Chefer och mellanledare i alla skolformer

Coachande ledarskap

För arbetslag med kraft och energi till utveckling

En heldagskurs för dig som genom coachande samtal vill stärka dina medarbetares självledarskap.

| Stockholm
Målgrupp:
Rektorer i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning

Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap

Konsten att leda förbättringsarbete och samtidigt skapa en god arbetssituation

En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.

| ONLINE | Stockholm
Målgrupp:
Ledare i alla skolformer

Leda i motstånd och bristande samspel

Lär dig vända motståndets kraft till engagemang

En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt. 

| ONLINE | Stockholm
Målgrupp:
För dig som leder utvecklingsarbeten. Utvecklingsledare, förstelärare, arbetslagledare, specialpedagoger, biträdande rektorer, rektorer. För alla skolformer.

Leda undervisningsutveckling

Pedagogiskt ledarskap som främjar lärande och skapar engagemang

En tredagarskurs i process, för dig som arbetar i skola/förskola och vill leda och driva undervisningsnära förbättringsprocesser. Hållbara processer som både engagerar kollegor och ger synliga effekter på elevers lärande och barns lärmiljö.

| GÖTEBORG: | MALMÖ:
Målgrupp:
Skolledare, rektorer och andra ledare i alla skolformer

Tillitsbaserat ledarskap

En hållbar organisation där skolutveckling sker

En fortbildning där du får lära dig det tillitsbaserade ledarskapets olika principer och vad de betyder i praktiken.

Malmö | | ONLINE
Målgrupp:
Lärare F-3

Evidensbaserad läs- och skrivutveckling

Simple View of Reading och RTI

Det finns ett stort värde i att tidigt lägga grunden för avkodning och strategier för läsförståelse. Med evidensbaserad undervisning och specifika och regelbundna övningar kan vi skapa en likvärdig och effektiv läsundervisning för alla elever. Vi utgår från evidensbaserad undervisning enligt The Simple View of Reading och organisationsstruktur enligt RTI (response to intervention). Strukturerat material ger grund för effektiv och framgångsrik undervisning.

Malmö | | Stockholm

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna med dina frågor om kurs.