Annsofie Engborg om att undervisa vuxna
- Vad behöver vi ta fasta på när vi undervisar vuxna? Dina bästa tips. Vi ska ha ett resursperspektiv när vi undervisar vuxna, eftersom de ofta har lång och bred erfarenhet av livet. Dessa erfarenheter kan vi få fram i dialog med eleven – så att deras tidigare kunskaper och erfarenheter kan användas som en resurs för lärande. Samtidigt ska vi vara medvetna om att det kan ha gått väldigt många år sedan de studerade senast, så vi behöver integrera både lässtrategier och studieteknik i våra kurser. Framförallt bör varje vuxen elev mötas och bemötas som de vuxna de faktiskt är. Material och innehåll ska ha ett vuxet tilltal och vara relevant för just vuxna.
- Beskriv någon av de vanligaste utmaningarna som du möter hos skolor/lärare när du är ute och fortbildar. Många lärare – oavsett ämne – verkar tycka att det är svårt att kunna erbjuda en variationsrik och differentierad undervisning. Även om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt har varit på tapeten länge är det förvånansvärt många skolor som fortfarande inte har grepp om vad det innebär i praktiken.
- Du skriver just nu en masteruppsats, någon insikt från ditt uppsatsarbete som du vill dela med dig av? I min studie undersöker jag hur yrkeslärare stöttar sfi-elever i lärande. Det är slående hur lite samarbete som finns mellan sfi- och yrkeslärare och hur lite utrymme eleverna har för att diskutera, pröva hypoteser och visa sina kunskaper. Här är vi långt ifrån det elevaktiva arbetssätt som behövs för att stimulera språk- och kunskapsutveckling.