Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Fortbildning på plats hos er eller online

När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.

Dessutom:
Föreläsningar
Skolutveckling

Arbetslagsledarutbildning
Leda i pedagogisk verksamhet utan att vara chef

  • Utveckla välfungerande arbetslag med gott samarbetsklimat
  • Skapa delaktighet och engagemang där alla tar gemensamt ansvar
  • Håll fokus på rätt saker i rätt tid i riktning mot målen

ChatGPT som didaktiskt verktyg
Kom igång med AI och ChatGPT

  • Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
  • ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
  • ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
  • Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.

Specialdidaktik
Specialdidaktik

  • Det tillitsfulla klassrumsklimatet - en god grund för undervisning 
  • Ökad tillgänglighet och stärkt lärande 
  • Förbered undervisning och lärmiljö - förebygg skolsvårigheter 

Grundläggande läs- och skrivutveckling för andraspråkselever

  • Evidensbaserad undervisning som leder till automatiserad läsning och stavning.
  • Upprepad träning befäster färdigheter och ger plats för att tänka om det lästa.
  • Strukturerat material ger grund för effektiv och framgångsrik undervisning.
  • Analysmaterial synliggör elevernas utmaningar på individnivå.
  • Material för adekvata åtgärder som leder till att elever utvecklas.

Lärande och bedömning
Ett helhetsgrepp runt vår praktik

  • Att visa kunskaper – metoder och aktiviteter.
  • Bedömning som avstamp för fortsatt utveckling.
  • Reliabilitet och validitet – ändamålsenliga bedömningssituationer.
  • Sätta betyg – styrdokumenten och lärarens friutrymme.
  • Kollegiala metoder för att utvecklas tillsammans.

Undervisning i det heterogena klassrummet
– ett differentierat förhållningssätt i undervisningen

  • Planera för effektiv undervisning.
  • Arbeta aktiverande och inkluderande utifrån ett differentierat förhållningssätt.
  • Utvärdera undervisningen i syfte att utveckla den.

Undervisningsutveckling för hållbart lärande
Lärande och undervisning

  • Få samsyn kring elevsyn, förhållningssätt och bemötande för att nå ett gynnsamt lärandeklimat.
  • Skapa förutsättningar för lärande och stärka elevernas lärandeidentitet.
  • Omsätta lärandeprinciper i praktiken för en varierad, individanpassad undervisning.
  • Göra eleverna delaktiga och ge möjlighet för dem att ta ansvar i sin kunskapsutveckling.
  • Stärka det relationella lärarledarskapet för att stimulera elevernas lärande.

Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap
Skapa ett distribuerat ledarskap

  • Skapa struktur och bygg kultur som leder till utveckling.
  • Distribuerat ledarskap där fler tar ansvar för helheten.
  • Gör det systematiska kvalitetsarbetet levande under hela läsåret.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
  • Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
  • Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
  • Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
  • Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

Specialpedagogisk kompetens i SKA-arbetet
Specialpedagogisk kompetens i SKA-arbetet

  • Specialpedagogisk kompetens som bidrar i skolutveckling.
  • Konkreta samtalsförslag för handledning som leder till förändring.
  • Stärk din analyskompetens – underlag, utvärdering och uppföljning.
  • Planering och genomförande av hållbara utvecklingsinsatser.

Stärk det kollegiala lärandet
Kollegialt lärande

  • Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
  • Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
  • Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
  • Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

Tillgänglig skola för alla
Specialpedagogik

  • Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
  • Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
  • Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
  • Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
  • Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
  • Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.

Tidig läs- och skrivinlärning
Lärande och undervisning

  • Hur designar du lärsituationer så att de skapar en undervisningsgaranti för eleven?
  • Hur bygger du upp en tydlig arbetsgång från förskoleklass till och med åk 3?
  • Hur anpassar du läs- och skrivinlärningen för flerspråkiga elever?
  • Hur motiverar du eleverna till lusten att läsa och skriva texter?

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Evidensbaserad läs- och skrivutveckling

  • Evidensbaserad undervisning som leder till automatiserad läsning och stavning. 
  • Upprepad träning befäster färdigheter och ger plats för att tänka. 
  • Analysmaterial synliggör elevernas utmaningar på individnivå. 
  • Material för adekvata åtgärder leder till att elever utvecklas. 

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti