Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Fortbildning på plats hos er eller online
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.
Dessutom:
Föreläsningar
Skolutveckling

- Utveckla välfungerande arbetslag med gott samarbetsklimat
- Skapa delaktighet och engagemang där alla tar gemensamt ansvar
- Håll fokus på rätt saker i rätt tid i riktning mot målen

- Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
- ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
- ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
- Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.

- Det tillitsfulla klassrumsklimatet - en god grund för undervisning
- Ökad tillgänglighet och stärkt lärande
- Förbered undervisning och lärmiljö - förebygg skolsvårigheter

- Evidensbaserad undervisning som leder till automatiserad läsning och stavning.
- Upprepad träning befäster färdigheter och ger plats för att tänka om det lästa.
- Strukturerat material ger grund för effektiv och framgångsrik undervisning.
- Analysmaterial synliggör elevernas utmaningar på individnivå.
- Material för adekvata åtgärder som leder till att elever utvecklas.

- Att visa kunskaper – metoder och aktiviteter.
- Bedömning som avstamp för fortsatt utveckling.
- Reliabilitet och validitet – ändamålsenliga bedömningssituationer.
- Sätta betyg – styrdokumenten och lärarens friutrymme.
- Kollegiala metoder för att utvecklas tillsammans.

- Planera för effektiv undervisning.
- Arbeta aktiverande och inkluderande utifrån ett differentierat förhållningssätt.
- Utvärdera undervisningen i syfte att utveckla den.

- Få samsyn kring elevsyn, förhållningssätt och bemötande för att nå ett gynnsamt lärandeklimat.
- Skapa förutsättningar för lärande och stärka elevernas lärandeidentitet.
- Omsätta lärandeprinciper i praktiken för en varierad, individanpassad undervisning.
- Göra eleverna delaktiga och ge möjlighet för dem att ta ansvar i sin kunskapsutveckling.
- Stärka det relationella lärarledarskapet för att stimulera elevernas lärande.

- Skapa struktur och bygg kultur som leder till utveckling.
- Distribuerat ledarskap där fler tar ansvar för helheten.
- Gör det systematiska kvalitetsarbetet levande under hela läsåret.

- Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
- Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
- Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
- Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
- Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

- Specialpedagogisk kompetens som bidrar i skolutveckling.
- Konkreta samtalsförslag för handledning som leder till förändring.
- Stärk din analyskompetens – underlag, utvärdering och uppföljning.
- Planering och genomförande av hållbara utvecklingsinsatser.

- Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
- Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
- Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
- Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

- Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
- Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
- Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
- Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
- Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.

- Hur designar du lärsituationer så att de skapar en undervisningsgaranti för eleven?
- Hur bygger du upp en tydlig arbetsgång från förskoleklass till och med åk 3?
- Hur anpassar du läs- och skrivinlärningen för flerspråkiga elever?
- Hur motiverar du eleverna till lusten att läsa och skriva texter?

- Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
- Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
- Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

- Evidensbaserad undervisning som leder till automatiserad läsning och stavning.
- Upprepad träning befäster färdigheter och ger plats för att tänka.
- Analysmaterial synliggör elevernas utmaningar på individnivå.
- Material för adekvata åtgärder leder till att elever utvecklas.