Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Fortbildning på plats hos er eller online

När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.

Dessutom:
Föreläsningar
Skolutveckling

ChatGPT som didaktiskt verktyg
Kom igång med AI och ChatGPT

  • Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
  • ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
  • ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
  • Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.

Lärande och bedömning
Ett helhetsgrepp runt vår praktik

  • Att visa kunskaper – metoder och aktiviteter.
  • Bedömning som avstamp för fortsatt utveckling.
  • Reliabilitet och validitet – ändamålsenliga bedömningssituationer.
  • Sätta betyg – styrdokumenten och lärarens friutrymme.
  • Kollegiala metoder för att utvecklas tillsammans.

Undervisning i det heterogena klassrummet
– ett differentierat förhållningssätt i undervisningen

  • Planera för effektiv undervisning.
  • Arbeta aktiverande och inkluderande utifrån ett differentierat förhållningssätt.
  • Utvärdera undervisningen i syfte att utveckla den.

Undervisningsutveckling för hållbart lärande
Lärande och undervisning

  • Få samsyn kring elevsyn, förhållningssätt och bemötande för att nå ett gynnsamt lärandeklimat.
  • Skapa förutsättningar för lärande och stärka elevernas lärandeidentitet.
  • Omsätta lärandeprinciper i praktiken för en varierad, individanpassad undervisning.
  • Göra eleverna delaktiga och ge möjlighet för dem att ta ansvar i sin kunskapsutveckling.
  • Stärka det relationella lärarledarskapet för att stimulera elevernas lärande.

Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap
Skapa ett distribuerat ledarskap

  • Skapa struktur och bygg kultur som leder till utveckling.
  • Distribuerat ledarskap där fler tar ansvar för helheten.
  • Gör det systematiska kvalitetsarbetet levande under hela läsåret.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
  • Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
  • Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
  • Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
  • Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

Specialpedagogisk kompetens i SKA-arbetet
Specialpedagogisk kompetens i SKA-arbetet

  • Specialpedagogisk kompetens som bidrar i skolutveckling.
  • Konkreta samtalsförslag för handledning som leder till förändring.
  • Stärk din analyskompetens – underlag, utvärdering och uppföljning.
  • Planering och genomförande av hållbara utvecklingsinsatser.

Stärk det kollegiala lärandet
Kollegialt lärande

  • Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
  • Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
  • Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
  • Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

Tillgänglig skola för alla
Specialpedagogik

  • Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
  • Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
  • Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
  • Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
  • Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
  • Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.

Arbetslags- och mellanledare
Ledarskapsutveckling

  • Leda medskapande
  • Leda arbetslag och processer
  • Leda i ständig förändring

Extra anpassningar och särskilt stöd
Specialpedagogik

  • Var går gränsen mellan ”vanlig” effektiv undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd?
  • Hur kartlägger vi och analyserar elevens behov av stöd?
  • Hur vet vi att stödet minskar glappet mellan elevens funktionsnivå och skolans krav?

Fortbildning för elevassistenter
Lärande och undervisning

  • Hur formar vi ett bra pedagogiskt samarbete mellan lärare och assistent?
  • Hur blir elevassistenten en tydlig ledare för elevens lärande?
  • Hur utvecklar jag ett förhållningssätt och bemötande som gör skillnad för eleven?

NPF och beteendeproblematik
Att stötta elever som möter en problematik

  • Hur blir vår skola tillgänglig för elever med olika funktionsnedsättningar?
  • Vad innebär elevernas funktionsvariationer för din undervisning?
  • Hur underlättar vi för elever med NPF till en fungerande skolgång?

Psykisk hälsa och hållbara studier
Lärande

  • Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
  • Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
  • Fånga upp signaler på ohälsa i tid
  • Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa

Relationellt lärarledarskap
Elevens lärande – och sambandet mellan hälsa och välbefinnande

  • Sambandet mellan relationskompetens, elevhälsa och lärande
  • Fokusera på friskfaktorer
  • Skapa trygghet och bygg tillitsfulla relationer
  • Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer

Självledarskap för lärare
Lärande

  • Utveckla förmågan att leda sig själv i sin roll och hitta balansen mellan krav och höga förväntningar
  • Väx i konsten att motivera och styra sig själv i ett komplext arbetsliv
  • Få nycklar till att minska stress, samt strategier för att hantera uppdraget och räcka till

Tidig läs- och skrivinlärning
Lärande och undervisning

  • Hur designar du lärsituationer så att de skapar en undervisningsgaranti för eleven?
  • Hur bygger du upp en tydlig arbetsgång från förskoleklass till och med åk 3?
  • Hur anpassar du läs- och skrivinlärningen för flerspråkiga elever?
  • Hur motiverar du eleverna till lusten att läsa och skriva texter?

Tydliggörande pedagogik
Specialpedagogik

  • Hur möter du olika behov och förutsättningar i din planering?
  • Så utformar du visuellt stöd - tips och lektionsexempel för olika åldrar
  • Hur använder du tydliggörande pedagogik för att göra eleverna mer självgående?

Vägar till skolnärvaro
Tillgänglig lärmiljö

  • Vem är hemmasittaren?
  • Så får vi eleven att återvända till skolan
  • Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?
  • Fungerande samarbete med hemmet

Coachande ledarskap
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Vad innebär ett coachande ledarskap?
  • Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning  
  • Hur genomför du coachande samtal?

Leda i motstånd och bristande samspel
Ledarskap och kollegialt lärande

  • Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
  • Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
  • Hur hanterar vi konflikter som uppstår?

Undervisa så att läsningen blir givande och bestående

  • Vad forskning och studier visar inom läsglädje och litteracitet (förmågan att läsa och skriva) i skolans alla ämnen
  • Lässtrategier och språkutvecklande arbetssätt i skolans alla ämnen
  • Förutsättningar för alla elever att träna för att nå ”läskondition” och hur den sortens undervisningsaktiviteter skapas
  • Om ansvaret för elevernas litteracitet och språkutveckling i alla skolans ämnen

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti