Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro
Sirkka Persson klargör vad en aktiv samverkan innebär i praktiken och hur vi kan arbeta för att få elever i problematisk skolfrånvaro att komma tillbaka till skolan..
Utvalda föreläsare ger nya perspektiv!
Föreläsningar för dig som söker det där lilla extra. Ett utmärkt alternativ för större grupper, som en del av kommunövergripande satsningar t ex eller uppstartsdagar på den egna skolan.
Sirkka Persson klargör vad en aktiv samverkan innebär i praktiken och hur vi kan arbeta för att få elever i problematisk skolfrånvaro att komma tillbaka till skolan..
Peter Fowelin ger nycklar till det lösningsorienterade ledarskapet och hur vi skapar en förändringsbenägen kultur.
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever.
Inspireras av Helen Larssons digiloga undervining och hör henne berätta hur hon mixar analoga och digitala verktyg så att det blir en naturlig del i undervisningen på ett sätt som skapar inkludering, individualisering, variation och motivation.
Varför är det viktigt att arbeta med övergångar i skolan? Vad menas egentligen med en övergång och hur kan man utveckla arbetet med övergångar på ett systematiskt sätt?
I den här inspirationsföreläsningen får du svar på frågorna tillsammans med tips på fungerande strategier.
Påhl Ruin föreläser och ger svar på era frågor om hedersförtryck och visar på hur skolor framgångsrikt arbetat för att bryta mönstret.
Välkommen att boka en inspirationsföreläsning om att förebygga ohälsa och hinder i lärandet för elever med NPF-problematik.
Du kommer att få hjälp att se viktiga signaler som dessa elever sänder ut och att tolka beteenden som ofta är stressande för både elev och lärare. Du får också konkreta verktyg för att anpassa skolvardagen så att den fungerar bättre för alla.
Den här föreläsningen ger er ett unikt inifrån perspektiv på hur det är att gå i skolan som elev med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf). Alexander Skytte är lärare och har själv diagnoserna adhd och autism.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär en undervisning som ger alla elever förutsättningar till lärande och utveckling oavsett deras språkliga erfarenheter. Det handlar om att utforma en undervisning där språk och innehåll integreras så att språket utvecklas parallellt med ämneskunskaperna.