Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Fortbildning på plats hos er eller online
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. Ni får föreläsningar och praktiknära forskning, verktyg och metoder, skräddarsytt efter era behov. Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig.
Dessutom:
Föreläsningar
Skolutveckling
![](/media/hq2gjywj/chatgpt-som-didaktiskt-verktyg-_360x264_nyhet.png)
- Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
- ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
- ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
- Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.
![](/media/2elhcjpa/larande-och-bedomning_360x264_nyhet.png)
- Att visa kunskaper – metoder och aktiviteter.
- Bedömning som avstamp för fortsatt utveckling.
- Reliabilitet och validitet – ändamålsenliga bedömningssituationer.
- Sätta betyg – styrdokumenten och lärarens friutrymme.
- Kollegiala metoder för att utvecklas tillsammans.
![](/media/2421/nyhet-webb-360x264.jpg)
- Planera för effektiv undervisning.
- Arbeta aktiverande och inkluderande utifrån ett differentierat förhållningssätt.
- Utvärdera undervisningen i syfte att utveckla den.
![](/media/2rybebvk/undervisningskvalitet-for-okat-larande_360x264_nyhet.png)
- Få samsyn kring elevsyn, förhållningssätt och bemötande för att nå ett gynnsamt lärandeklimat.
- Skapa förutsättningar för lärande och stärka elevernas lärandeidentitet.
- Omsätta lärandeprinciper i praktiken för en varierad, individanpassad undervisning.
- Göra eleverna delaktiga och ge möjlighet för dem att ta ansvar i sin kunskapsutveckling.
- Stärka det relationella lärarledarskapet för att stimulera elevernas lärande.
![](/media/epcl2bsf/hallbart_360x264.png)
- Skapa struktur och bygg kultur som leder till utveckling.
- Distribuerat ledarskap där fler tar ansvar för helheten.
- Gör det systematiska kvalitetsarbetet levande under hela läsåret.
![](/media/zj0ngk3g/sprak-och-kunskapsutvecklande-arbetssatt_360x264_process-i-3-delar.jpg)
- Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
- Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
- Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
- Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
- Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen
![](/media/cqvla5ww/specialpedagogisk-kompetens-i-ska-arbetet_360x264_nyhet.png)
- Specialpedagogisk kompetens som bidrar i skolutveckling.
- Konkreta samtalsförslag för handledning som leder till förändring.
- Stärk din analyskompetens – underlag, utvärdering och uppföljning.
- Planering och genomförande av hållbara utvecklingsinsatser.
![](/media/y1gjbmvs/stark-det-kollegiala-larandet_360x264_process-i-3-dgr.png)
- Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
- Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
- Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
- Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen
![](/media/da5dehko/tillganglig-skola-for-alla_360x264_process-i-3-delar.jpg)
- Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
- Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
- Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
- Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
- Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet
![](/media/gyedzeff/sprak-och-kunskapsutvecklande-klassrum_360x264.jpg)
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
![](/media/byhlibdj/differentierad_undervis_profilbild.jpg)
- Hur planerar du en differentierad undervisning?
- Hur arbetar du differentierat i klassrummet?
- Hur förbättrar, bearbetar och utvärderar du undervisningen?
![](/media/2nojmsnd/leda-arbetslag-och-grupper_360x264.jpg)
- Leda medskapande
- Leda arbetslag och processer
- Leda i ständig förändring
![](/media/2517/extra-anpassningar_360x264.jpg)
- Var går gränsen mellan ”vanlig” effektiv undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd?
- Hur kartlägger vi och analyserar elevens behov av stöd?
- Hur vet vi att stödet minskar glappet mellan elevens funktionsnivå och skolans krav?
![](/media/2055/fortbildning-for-elevassistenter-gr-webb-360x264.jpg)
- Hur formar vi ett bra pedagogiskt samarbete mellan lärare och assistent?
- Hur blir elevassistenten en tydlig ledare för elevens lärande?
- Hur utvecklar jag ett förhållningssätt och bemötande som gör skillnad för eleven?
![](/media/2593/npf_grundskolan_profilbild_web_360x264.png)
- Hur blir vår skola tillgänglig för elever med olika funktionsnedsättningar?
- Vad innebär elevernas funktionsvariationer för din undervisning?
- Hur underlättar vi för elever med NPF till en fungerande skolgång?
![](/media/ojrjrsir/psykisk-halsa-och-hallbara-studier.png)
- Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
- Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
- Fånga upp signaler på ohälsa i tid
- Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa
![](/media/z5jl4jpg/sjalvledarskap-for-larare_360x264_nyhet.png)
- Utveckla förmågan att leda sig själv i sin roll och hitta balansen mellan krav och höga förväntningar
- Väx i konsten att motivera och styra sig själv i ett komplext arbetsliv
- Få nycklar till att minska stress, samt strategier för att hantera uppdraget och räcka till
![](/media/4120/forsta_las-skriv_inlarningen_profilbild_webb.png)
- Hur designar du lärsituationer så att de skapar en undervisningsgaranti för eleven?
- Hur bygger du upp en tydlig arbetsgång från förskoleklass till och med åk 3?
- Hur anpassar du läs- och skrivinlärningen för flerspråkiga elever?
- Hur motiverar du eleverna till lusten att läsa och skriva texter?
![](/media/51hob2af/tydligorande_pedagogik_profilbild_webb.jpg)
- Hur möter du olika behov och förutsättningar i din planering?
- Så utformar du visuellt stöd - tips och lektionsexempel för olika åldrar
- Hur använder du tydliggörande pedagogik för att göra eleverna mer självgående?
![](/media/rgehpq42/vagar-till-skolnarvaro_360x264.png)
- Vem är hemmasittaren?
- Så får vi eleven att återvända till skolan
- Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?
- Fungerande samarbete med hemmet
![](/media/2588/coachande-ledarskap_360x264.jpg)
- Vad innebär ett coachande ledarskap?
- Hur använder vi coachande verktyg för att stärka gruppens problemlösning
- Hur genomför du coachande samtal?
![](/media/2589/leda-i-motstand_360x264.jpg)
- Hur förstärker vi samspel och samarbete i gruppen?
- Motstånd i handling eller attityd – hur gör vi då?
- Hur hanterar vi konflikter som uppstår?
![](/media/r2pefc1q/undervisa-sa-att-lasningen-blir-givande-och-bestaende_360x264_nyhet.png)
- Vad forskning och studier visar inom läsglädje och litteracitet (förmågan att läsa och skriva) i skolans alla ämnen
- Lässtrategier och språkutvecklande arbetssätt i skolans alla ämnen
- Förutsättningar för alla elever att träna för att nå ”läskondition” och hur den sortens undervisningsaktiviteter skapas
- Om ansvaret för elevernas litteracitet och språkutveckling i alla skolans ämnen