Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp
Tillsammans i en mindre grupp får du ny kunskap, praktiknära verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser i landet. Efter kursen har du ny energi och konkreta verktyg att använda direkt i klassrummet.
Vill ni ha en skräddarsydd fortbildning till er arbetsplats? - läs mer under uppdragsfortbildning.
Professionellt förhållningssätt till vårdnadshavare
– att främja samarbete och kommunikation mellan hem och förskola
1-2-åringar i förskolan
Lär dig planera din verksamhet och skapa möjligheter till inflytande för de yngsta barnen.
Litteracitet i förskolan
Att arbeta med språkutveckling innan läsning och skrivning
Meningsfulla lärmiljöer för barn
Hur skapar vi samsyn och hur vi kan utforma en handlingsplan som tar oss till nästa steg?
Förskollärarens ledarskap
Leda kollegorna i tillsammansarbetet med ansvar för barnens utbildning
Dokumentation som utvecklar förskolan
– fånga barnens utveckling och pedagogernas arbetssätt
Barn i behov av stöd
- Förstå hur funktionsförmågor, behov och beteenden hänger ihop
- Inta ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla barn
- Använda tydliggörande pedagogik, visuellt stöd och andra hjälpmedel
- Kartlägga behov och göra rätt anpassningar för barnet
Barns rätt till språk
- Förstå språkets uppbyggnad och utveckling
- Utveckla och utforma stimulerande språkmiljöer
- Främja språkliga aktiviteter i kunskapsrika sammanhang
- Uppmärksamma när språket inte utvecklas som förväntat
Dokumentation som utvecklar förskolan
- Arbeta metodiskt med vårt dokumentationsuppdrag
- Använd dokumentation tillsammans med barnen
- Reflektera och analysera som stöd för utvärdering
- Utveckla samverkan med vårdnadshavare utifrån dokumentation
1-2-åringar i förskolan
- planera och genomföra undervisning för 1-2 åringar i riktning mot läroplanens mål
- ta tillvara på omsorgssituationer för undervisning
- utgå från vetenskaplig grund kopplat till 1-2 åringars lärande och utveckling
- utveckla undervisningen för att ge möjlighet till progression i barnens lärande
Förskolans digitala uppdrag
- Vad innebär digital kompetens?
- Varför ska vi arbeta med digital kompetens i förskolan?
- Förståelse för hur vi kopplar aktuell forskning till förskolans kontext.
Förskollärarens ledarskap
- Uppdraget och det utökade ansvaret i praktiken
- Leda kollegorna i det vardagliga arbetet
- Strukturera arbetet för att möjliggöra tillsammansarbetet
Hållbar utveckling
- Arbeta medvetet med hållbar utveckling i undervisningen, leken, projekt och vardagen
- Få förståelse för vad social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet kan innebära i förskolans utbildning
- Utveckla metoder som leder till ett hållbart lärande
Litteracitet i förskolan
- Varför ska vi arbeta med litteracitet i förskolan?
- Vad kan läs- och skrivutveckling i förskolan innebära?
- Hur kan litteracitet i förskolans undervisning och lärmiljö se ut?
Meningsfulla lärmiljöer för barn
- skapa samsyn och handlingsplan med nya verktyg
- skapa miljöer som möjliggör läroplanen
- få hjälp att omsätta teori till praktik för iscensättandet av lärmiljöer
- du kan utforma miljöer för fantasi, koncentration och skapande
Undervisning och projektarbete i förskolan
- Förstå undervisning i förskolans kontext och inta ett undervisande förhållningssätt
- Utgå från barnens intressen och vidga deras förutsättningar att lära
- Planera, genomföra och analysera projektarbeten med tydlig koppling till läroplanen
Uterummets pedagogiska möjligheter
- Koppla samman ute och inne för en rikare undervisning
- Iscensätt en utemiljö som möjliggör och lockar till utforskande
- Rikta ditt pedagogiska fokus mot utemiljön
- Se bortom begränsningar kring vad som passar ute eller inne
Professionellt förhållningssätt till vårdnadshavare
- främja ett nära och förtroendefullt samarbete med vårdnadshavare
- utveckla ett interkulturellt förhållningssätt
- skapa goda utvecklingssamtal
Arbetslagsledarutbildning
Vill du skapa ett arbetslag som samarbetar effektivt, tar gemensamt ansvar och där alla är engagerade? Den här kursen stärker dig i ditt ledarskap och ger dig förutsättningar att bygga ett positivt och engagerat arbetsklimat i gruppen.
Biträdande rektorer i förskolan, grundskolan, gymnasieskolan, VUX/SFI, förskoleklass och fritidshem
Biträdande rektor
En tredagars kurs i process speciellt utvecklad för biträdande rektorer. Fokuset på kursen ligger i hur:et. Du får en grundläggande ledarskapskurs som ger dig de viktigaste verktygen för rollen.
Coachande ledarskap
En heldagskurs för dig som genom coachande samtal vill stärka dina medarbetares självledarskap.
Leda i motstånd och bristande samspel
En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt.
För dig som leder utvecklingsarbeten. Utvecklingsledare, förstelärare, arbetslagledare, specialpedagoger, biträdande rektorer, rektorer. För alla skolformer.
Leda undervisningsutveckling
En tredagarskurs i process, för dig som arbetar i skola/förskola och vill leda och driva undervisningsnära förbättringsprocesser. Hållbara processer som både engagerar kollegor och ger synliga effekter på elevers lärande och barns lärmiljö.
Tillitsbaserat ledarskap
En fortbildning där du får lära dig det tillitsbaserade ledarskapets olika principer och vad de betyder i praktiken.