Tillitsbaserat ledarskap

– en hållbar organisation där skolutveckling sker
  • Principer för tillitsbaserat ledarskap
  • Så skapar du en tillitskultur
  • Tillitsskapande beteenden i praktiken
  • Kompass, coach och vägröjare – olika roller i ledarskapet

För vem?

För skolledare, rektorer och andra ledare i alla skolformer.

För en positiv arbetsmiljö med hög undervisningskvalitet

Skolan och förskolan har komplexa uppdrag i hög förändringstakt. För att klara av de utmaningar vi står inför krävs kraft, mod och kreativitet. Det behövs medarbetare som vågar öva, pröva och testa nytt. Men vad krävs i ledarskapet för att medarbetare ska våga vara modiga och tänka nytt? En viktig förutsättning är tillit! Tillit får medarbetare att sträva efter dialog, lärande och förståelse, att jobba tillsammans mot gemensamma mål. Dessutom bidrar det till en positiv arbetsmiljö med ökad trivsel och minskad stress.

Under den här kursen får du lära dig det tillitsbaserade ledarskapets olika principer och vad de betyder i praktiken. Du får fördjupad förståelse för hur du skapar tillit och förtroende i en miljö som ständigt förändras. Teorier om tillitsbaserad styrning och ledning kopplas ihop med den praktiska skolverkligheten och konkreta beteenden. Vi utgår från relevant forskning som varvas med reflektionsövningar och dialoger kring hur du kan få till det i vardagen, i den egna kontexten som du verkar i.

Som ledare har du makt att påverka kulturen. Om du som ledare visar tillit, ökar sannolikheten att medarbetarna visar tillit tillbaka, men även visar mer till varandra.

Fortbildare

Emma Dahl har en gedigen teoretisk grund med masterexamen i utbildningsledarskap. Med egen erfarenhet från rektorsyrket, som processledare inom Samverkan för bästa skola och som utbildare och professionshandledare på Göteborgs universitets rektorsprogram har hon även en stor praktisk erfarenhet av att implementera teorierna i praktiken. Som skolutvecklare och hjälper hon till med ledarskapsutveckling för stärkt utvecklingskultur där fler tar ansvar för helheten.

Sagt om Emma

”Emma är entusiastisk och tar med praktiknära exempel och det är bra. Jag blir peppad och tänker på hur jag kan använda detta på hemmaplan.”

En ledarskapsutbildning tydligt förankrad i skolans och förskolans vardag

Kursledaren har stor erfarenhet av ledarskap inom skola och förskolan och kopplar verktyg och metoder till den kontext du befinner dig i. Du får tillfälle att möta andra ledare som sitter med samma utmaningar som dig, du får byta erfarenheter och skapa nätverk som kan bli en tillgång inte bara under kursens gång utan också i ditt fortsatta yrkesliv. 

Mer om kursens innehåll

Principer för tillitsbaserat ledarskap

Handlingsutrymme, helhetsansvar och positiva förväntningar är några av det tillitsbaserande ledarskapets grundprinciper. Under kursen går vi igenom alla principer och konkretiserar vad de kan betyda i praktiken. Vi undersöker vilka förutsättningar som krävs i organisationen och hur kan du skapa de strukturer, roller och mandat som krävs. Vi kopplar också ihop principerna med skolutvecklingsdimensionerna om lärande organisation, reflekterande praktiker och utmanande ledare för att förstå hur det tillitsbaserade ledarskapet bidrar till skolutveckling som gör skillnad för barn och elever.

Så skapar du en tillitskultur

I en tillitskultur är det nyfikenhet och genuint intresse som utgör grunden. Medarbetarna känner sig trygga, sedda och lyssnade på vilket leder till ökad kreativitet, prestation och minskad stress. Här går vi igenom 8 olika punkter för att bygga en tillitskultur och konkretiserar dem med olika beteenden. Vi tittar på hur du kan skapa enkla strukturer för dig själv där små beteenden kan få oanade effekter. Vi undersöker också sambandet mellan distribuerat ledarskap och tillitskultur samt hur du kan dra nytta av tillitsspiralen i din strävan mot en organisation där medarbetare och kollegor gemensamt utvecklar och utvecklas.   

Kompass, coach och vägröjare – tre roller i det tillitsbaserade ledarskapet

Att vara ledare kräver att du kan inta olika roller i olika situationer. Inom det tillitsbaserade ledarskapet pratar man om tre roller – kompass, coach och vägröjare. Vi går grundligt igenom vad de olika rollerna innebär och resonerar om när det är lämpligt att inta vilken roll. Du får reflektera över vilken roll du själv oftast faller in i och varför. Vi undersöker också hur du växlar mellan olika roller och vilken effekt du kan få genom att medvetet inta en specifik roll i olika situationer.

Kontaktperson

Tveka inte att hör av dig med frågor.

Stockholm, 27 november 2024
Kl 9.00-16.30 | 3 950 kr ex moms
BOKA
Livesända
ONLINE, 10 december 2024
Kl 9.00-16.00 | 3 550 kr ex moms
BOKA
Malmö, 10 april 2025
Kl 9.00-16.30 | 3 950 kr ex moms
BOKA
Livesänd
ONLINE, 20 maj 2025
Kl 9.00-16.00 | 3 550 kr exkl moms
BOKA

Din bok har lagts till i varukorgen

Fler kurser för dig som är chef och ledare

 

Kursen på plats hos er?

För skräddarsytt upplägg hos er kontakta fortbildningsrådgivare: 

Emma Dahl

”När det råder tillit blir vi mer empatiska och kreativa. Det är ju viktiga egenskaper på våra skolor och förskolor, eftersom vi måste våga göra saker. Det vågar vi när vi känner tillit. Då vill vi också göra saker.”