Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp
Tillsammans i en mindre grupp får du ny kunskap, praktiknära verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser i landet. Efter kursen har du ny energi och konkreta verktyg att använda direkt i klassrummet.
Gy25 – en reform som förändrar vårt arbete
Aktivt lärande – ett helhetsgrepp på Gy25
ChatGPT som didaktiskt verktyg
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever.
ChatGPT som assistent i klassrummet
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever.
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
Bli rustad med kunskap som gör skillnad.
Gy25 – en reform som förändrar vårt arbete
-
Aktivt lärande - ett helhetsgrepp
-
Leda dig själv och andra i utvecklingsarbetet
-
Planera och genomföra undervisning inom ramen för Gy25
ChatGPT som didaktiskt verktyg
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever
Lärare som undervisar elever från 13 år och uppåt. Skolledare och huvudmän som söker riktlinjer för AI i skolan.
ChatGPT som assistent i klassrummet
- Skapa en mer inkluderande och individanpassad lärmiljö.
- Öka elevernas engagemang och förbättra deras resultat.
- Skydda elever och skola genom riskhantering och förståelse för AI-verktyg.
- Skapa en trygg och etiskt hållbar AI-användning.
AI som språkstöd
- Använd AI för att erbjuda eleverna stöttning och öka elevaktiviteten.
- Använd digitala verktyg för att öva muntlig förmåga.
- Anpassa uppgifter efter elevernas språkliga nivå.
- Snabb och effektiv feedback med hjälp av AI.
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Få insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
SKUA med fokus på SO-ämnen
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
SKUA med fokus på NO-ämnen
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i de naturvetenskapliga ämnenas utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika naturvetenskapliga språket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i naturvetenskap.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
SKUA med fokus på matematik
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i matematikens utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika matematiska språket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i matematik.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
Grundläggande läs- och skrivutveckling för andraspråkselever
Många andraspråkselever behöver stöd med grundläggande läs- och skrivutveckling. Med evidensbaserad undervisning och specifika och regelbundna övningar kan vi skapa en likvärdig och effektiv läsundervisning för dessa elever. Vi utgår från evidensbaserad undervisning enligt The Simple View of Reading och organisationsstruktur enligt RTI (response to intervention). När andraspråkselever befäster den grundläggande förmågan att avkoda, tolka och förstå visuella och auditiva mönster frigör vi plats i hjärnan för att tänka och utveckla kunskaper.
Arbetslagsledarutbildning
Vill du skapa ett arbetslag som samarbetar effektivt, tar gemensamt ansvar och där alla är engagerade? Den här kursen stärker dig i ditt ledarskap och ger dig förutsättningar att bygga ett positivt och engagerat arbetsklimat i gruppen.
Biträdande rektorer i förskolan, grundskolan, gymnasieskolan, VUX/SFI, förskoleklass och fritidshem
Biträdande rektor
En tredagars kurs i process speciellt utvecklad för biträdande rektorer. Fokuset på kursen ligger i hur:et. Du får en grundläggande ledarskapskurs som ger dig de viktigaste verktygen för rollen.
Coachande ledarskap
En heldagskurs för dig som genom coachande samtal vill stärka dina medarbetares självledarskap.
Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap
En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.
Leda i motstånd och bristande samspel
En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt.
För dig som leder utvecklingsarbeten. Utvecklingsledare, förstelärare, arbetslagledare, specialpedagoger, biträdande rektorer, rektorer. För alla skolformer.
Leda undervisningsutveckling
En tredagarskurs i process, för dig som arbetar i skola/förskola och vill leda och driva undervisningsnära förbättringsprocesser. Hållbara processer som både engagerar kollegor och ger synliga effekter på elevers lärande och barns lärmiljö.
Tillitsbaserat ledarskap
En fortbildning där du får lära dig det tillitsbaserade ledarskapets olika principer och vad de betyder i praktiken.