Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp
Tillsammans i en mindre grupp får du ny kunskap, praktiknära verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser i landet. Efter kursen har du ny energi och konkreta verktyg att använda direkt i klassrummet.
ChatGPT som didaktiskt verktyg
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever.
![](/media/hq2gjywj/chatgpt-som-didaktiskt-verktyg-_360x264_nyhet.png)
Relationellt lärarledarskap
Elevens lärande – och sambandet mellan hälsa och välbefinnande
![](/media/4d2jmuzl/relationellt-lararledarskap-aldre-elever_360x264_nyhet.png)
Gy25 – en reform som förändrar vårt arbete
Aktivt lärande – ett helhetsgrepp på Gy25
![](/media/dsfday25/gy25-en-reform-som-paverkar-vart-arbete_360x264_nyhet.png)
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
Bli rustad med kunskap som gör skillnad!
![](/media/gyedzeff/sprak-och-kunskapsutvecklande-klassrum_360x264.jpg)
Extra anpassningar och särskilt stöd
– vad ska vi göra och hur ska vi göra det?
![](/media/2517/extra-anpassningar_360x264.jpg)
Gy25 – en reform som förändrar vårt arbete
-
Aktivt lärande - ett helhetsgrepp
-
Leda dig själv och andra i utvecklingsarbetet
-
Planera och genomföra undervisning inom ramen för Gy25
Specialpedagogisk kompetens i SKA-arbetet
- Specialpedagogisk kompetens som bidrar i skolutveckling.
- Konkreta samtalsförslag för handledning som leder till förändring.
- Stärk din analyskompetens – underlag, utvärdering och uppföljning.
- Planering och genomförande av hållbara utvecklingsinsatser.
Vetenskapligt skrivande i alla ämnen
- behärska strategier för att undervisa om ett vetenskapligt förhållningssätt
- undervisa om vetenskapligt skrivande med progressionstanken i fokus
- hantera återkoppling och bedömning som utvecklar elevernas vetenskapliga skrivande
- förbättra kvalitén på elevernas gymnasiearbete - både som lärare och handledare
Lärare, specialpedagoger, speciallärare och studiehandledare inom gymnasieskola, vuxenutbildning och folkhögskola
Undervisa gymnasieelever med NPF
- Planera undervisning som tar hänsyn till olika behov
- Anpassa och utforma stöd som motverkar funktionsnedsättningens konsekvenser
- Anpassa på gruppnivå genom differentierad undervisning och tydliggörande pedagogik
ChatGPT som didaktiskt verktyg
Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever
Undervisningspraktik som stärker kunskapsutvecklingen
- Hur du omsätter forskning inom didaktik och lärande till effektiv undervisning.
- Stötta eleverna till att äga sin egen lärprocess genom explicit undervisning.
- Olika vägar till en varierad, elevaktiv och individanpassad undervisning.
Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap
En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.
Diplomerad arbetslags- och mellanledare
En tredagarskurs i process för ledare som vill utveckla sitt pedagogiska ledarskap och få verktyg och träning i att leda i arbetslag, ämneslag och andra grupper i skola och förskola.
Leda i motstånd och bristande samspel
En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt.
Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Få insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – samhällsvetenskapliga ämnen
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – svenska som andraspråk
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
- Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – naturvetenskapliga ämnen
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i de naturvetenskapliga ämnenas utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika naturvetenskapliga språket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i naturvetenskap.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – matematik
- Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
- Insikt i matematikens utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika matematiska språket.
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i matematik.
- Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
Relationellt lärarledarskap
- Se sambandet mellan relationskompetens och lärande.
- Bygg tillitsfulla relationer för att skapa trygghet.
- Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer.
- Skapa sammanhang för elever i syfte att minska stress, nå välmående och stimulera till lärande.
Tillitsbaserat ledarskap
En fortbildning där du får lära dig det tillitsbaserade ledarskapets olika principer och vad de betyder i praktiken.
Lärare, specialpedagoger, speciallärare, skolledare i grundskola, gymnasiet och vuxenutbildningen
Extra anpassningar och särskilt stöd
- Hitta gränsdragningen mellan extra anpassningar och särskilt stöd
- Kartlägga elevens behov på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Säkerställa att eleven får rätt stöd i rätt omfattning