ChatGPT som assistent i klassrummet

– möjligheter och utmaningar
  • Skapa en mer inkluderande och individanpassad lärmiljö.
  • Öka elevernas engagemang och förbättra deras resultat.
  • Skydda elever och skola genom riskhantering och förståelse för AI-verktyg.
  • Skapa en trygg och etiskt hållbar AI-användning.

*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet  gäller t o m den 7 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.

Ange koden 3 för 2 vid bokning 

En aktuell studie från Lunds universitet visar att AI-verktyg som ChatGPT hjälper elever som har svårt att koncentrera sig, planera eller följa instruktioner. Vi tar fasta på hur du som lärare kan använda valda AI-verktyg för att stödja elever med liknande behov.

Riktlinjer och policy för AI-verktyg som ChatGPT

Tillsammans utforskar vi hur du som lärare kan använda AI-verktyg på ett pedagogiskt, etiskt och ansvarsfullt sätt, samtidigt som de ger eleven stöd i klassrummet. Handfasta exempel och övningar att implementera i klassrummet.  

  • Hur kan du stärka din undervisning och samtidigt hjälpa elever med kognitiva utmaningar att nå sin fulla potential? Vi djupdyker i hur AI, med fokus på ChatGPT, kan bli ett stöd för både lärare och elever. 
  • Hur ska vi prata om och hantera gränsen mellan rätt stöd och otillåten hjälp i en alltmer AI-driven skolmiljö? Du får ta del av riktlinjer och ramverk för att vägleda elever och skapa en policy på skolan. 
  • Hur ska vi tänka kring etik och AI? Från deepfakes till bias – du får en fördjupad förståelse för riskerna och hur vi kan möta dem.  
  • Hur utvärderar och väljer vi AI-verktyg? Vad ska vi titta på? 

Thomas Edwall är legitimerad lärare och föredragshållare inom didaktik och AI samt författare. Han är också undervisande lärare i historia, samhällskunskap, religionsvetenskap, geografi och svenska.
Peter Zackariasson är legitimerad lärare, civilekonom och arbetar som koordinator på Folkuniversitetet samt författare. Han är flitigt anlitad som föredragshållare inom ChatGPT.
Tillsammans har de skrivit boken “ChatGPT för lärare: En handbok om AI i undervisningen”.

Målgrupper

Lärare som undervisar elever från 13 år och uppåt. Skolledare och huvudmän som söker riktlinjer för AI i skolan. 

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Livesänd
ONLINE, 6 februari 2025
Kl 9.00-15.30 | 3 450 kr exkl moms
BOKA

Din bok har lagts till i varukorgen

Kurstips:
ChatGPT som didaktiskt verktyg

Använd AI praktiskt i undervisningen

  • Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
  • ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
  • ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
  • Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.

BOKA MED GRUPPRABATT

Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!

Läs mer

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna med dina frågor om kurs.