Skapa handlingskraft och öka engagemanget
3 steg mot ett mer coachande ledarskap
Hur många gånger har du inte suttit efter ett samtal eller möte och tänkt, hur blev det att jag tog på mig att göra alla dessa saker? Här får du några enkla knep för hur du istället kan skapa handlingskraft och engagemang hos kollegorna.
Som den engagerade ledare du är kan det vara lätt att hamna i fixarfällan eller bli den som alltid kommer med lösningen. En kollega kommer med något som oroar, skaver eller som man inte vet hur man ska hantera. Det är lätt hänt att du med all välmening tar över och säger ”Det fixar jag!” eller ”Gör så här”. Helt plötsligt har du fångat en ”boll” du inte skulle ta! Kraft och energi dräneras och du kan till och med känna stress.
Med ett coachande förhållningssätt i dina samtal kan du i stället ge den du samtalar med handlingskraft och motivation för att själv ta ansvar och äga processen för hur uppgiften ska lösas och hinder ska övervinnas. Det tar tillvara på kollegors potential och synliggör deras resurser och kompetenser. De du leder känner att de blir sedda och bekräftade vilket leder till motivation, arbetsglädje och skapar förutsättningar att tänka nytt, ta ansvar och nå gemensamma mål. Samtidigt ger det dig som ledare tid att ha fokus på andra saker än att vara en allfixare.
Leder du kollegor utan att vara chef? Vår arbetslagsledarutbildning ger dig de verktyg du behöver.
Ökad motivation och stärkt självledarskap
Med ett coachande förhållningsätt i ledarskapet hjälper du dina kollegor att växa. De får stöd att själv ta ansvar för sin egen insats och medverkan i att utveckling sker. Du ökar motivationen och stärker självledarskapet hos dem genom att de över tid ser att de sitter på lösningar själva och ökar känslan av att det är möjligt. Och vi växer alla av att lyckas!
Är du förstelärare? Missa inte Förstelärarnas rikskonferens med olika perspektiv på hur du får utveckling att hända.
På väg mot ett mer coachande ledarskap
Så hur gör man då för att vara en mer coachande ledare? Det finns många verktyg att använda sig av i coachande samtal och det finns konkreta samtalsmodeller att ta stöd av. Vi bjuder här på tre förhållningssätt som kan påbörja din resa mot ett mer coachande ledarskap.
1. Lyssna för att förstå istället för att svara
Med ett coachande förhållningssätt går du från mingel och fikasamtal till att personen du pratar med verkligen upplever att du lyssnar på riktigt och är genuint intresserad, du finns där för den personen till 100 %. Att aktivt lyssna är en av grundbultarna. Det kan låta enkelt, men i själva verket är det inte så lätt som det låter. Det gäller att lyssna för att på djupet förstå i stället för att kunna ge svar. Här kommer tre konkreta råd för ett mer aktivt lyssnande.
Du sätter ord på det du ser. Till exempel; Du sjunker ihop när du pratar om … Du lyser upp när du pratar om …
Du sätter ord på det du hör. Till exempel; Du låter glad på rösten när du … Du tvekar och suckar när du …
Du använder dig av metaforer. Till exempel; Du rätade upp dig, precis som om du slängde av dig en stor last/tyngd du bar på och blev lättare. Det var som att luften gick ur dig, som på en ballong som sjunker ihop.
2. Undvik att ge råd – ställ öppna frågor
I det coachande ledarskapet handlar det om att stötta individen till att själv sätta ord på nästa steg för att lyckas med sina uppgifter och hitta lösningar på utmaningar. Du ska inte komma med råd, värderingar eller peka med hela handen. Du ska ge kraft till personen att genomföra och ta sitt ansvar för situation och handling. Med hjälp av öppna, utmanande och utforskande frågor kan du fördjupa samtalet och få personen att själv se sitt handlande och sina mål. Några exempel på frågor att använda dig av är:
- Vem skulle du kunna be om hjälp?
- När skulle det vara rimligt att nå ett första delmål?
- Om du skulle ge råd till en vän, vad skulle du då säga?
- Vad är det minsta du kan göra?
3. De gyllene tre F:en
De tre F:en är nog det viktigaste du bör ta med dig för att lyckas med ett mer coachande förhållningssätt. Håll i dig nu, här kommer det med avtryck. Fokus – för – fan! Om du vill ha ett mer coachande ledarskap kan du inte sitta och fundera på vad nästa möte skulle handla om, hur ni ska lösa bemanningen imorgon eller vad du ska laga för middag ikväll. Det gäller att du håller fokus på samtalet och personen du är i dialog med. För att hjälpa både dig själv och den du samtalar med att hålla fokus kommer här några viktiga saker att tänka på.
- Se till att ni sitter ostört i en lugn miljö.
- Stäng av alla notisljud, ringsignaler och vibrationer på både telefon och dator.
- Landa i dig själv och andas. Känn in personen du ska prata med och energin i rummet.
Visst låter det bra? Du kan alltså få dina medarbetare och kollegor att växa! Det ger kraft och driv i organisationens utveckling OCH sparar samtidigt din egen värdefulla tid och energi.
Skrivet av
Marianne Björklund
Skolledare och certifierad coach
Marianne Björklund har lång erfarenhet från skolan och förskolans värld. Hon är förskollärare, specialpedagog, gymnasielärare och rektor. Dessutom är hon certifierad coach inom ledarskap. Kommunikation och hållbarhet är centrala begrepp och en stark drivkraft i allt hon tar sig för och det coachande förhållningssättet har varit en stark framgångsfaktor i hennes skolledarskap. 2023 var hon en av finalisterna till Årets rektor förskola.
Marianne Björklund, fortbildare & skolledare
Ledarskapsutbildning tydligt förankrad i skolans värld
Ledarskapsutveckling för: