Förstelärarnas rikskonferens 2025
Förstelärarnas Rikskonferens är konferensen för dig som leder lärares lärande. Här får du kunskap och insikter som stöttar dig i ditt uppdrag. Det gäller både ditt pedagogiska ledarskap och hela processen kring skolans kollegiala lärande.
GÖTEBORG 27 MARS | STOCKHOLM 3 APRIL | ONLINE 3 APRIL
*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet gäller t o m den 7 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.
Ange koden 3 för 2 vid bokning
När det kollegiala samarbetet stärks får lärarna en tydlig roll i skolans utveckling
Utveckling som leds av förstelärare stärker både organisationen och individen. Det gör att utvecklingen inte bara blir ett mål – det blir också en gemensam resa som hela skolan kan dra nytta av.
Att utgå från en gemensam samarbetsyta bidrar till en starkare koppling mellan lärarnas kollegiala lärande och skolans gemensamma mål. Det gynnar undervisningen och ökar måluppfyllelsen – och bidrar till en arbetsmiljö där varje lärare känner sig delaktig i utvecklingsarbetet. Det skapar en mer hållbar, träffsäker och långsiktig förändring.
En del av innehållet
- Driv kollegial framgång
- Verktyg för att stötta kollegor i utvecklingsarbetet - Utveckla ett inspirerande och hållbart arbetsklimat
- Ett gemensamt driv ger långsiktig utvecklingskraft och kreativitet - Fokuserat utvecklingsarbete
- En riktad och relevant utvecklingsprocess
Konferensen konkretiserar hur samverkan och lärprocesser kan se ut inom ramen för kollegialt lärande
Målgrupp
Förstelärare i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildningen
Innehåll
08.15 |
Registrering Lustikulla konferens – kaffe/te, smörgås
med kaffe, te och smörgås |
08.45 |
Incheckning online-deltagare
med kaffe, te och smörgås |
09.00 |
Välkommen!
Moderator Micaela Psilander introducerar dagen och beskriver metodmaterialet. |
09.15 |
Förstelärarrollen – en tillbakablick
Jesper Grönlund, lärare, utvecklingsledare och författare |
09.30 |
Kollegiala lärandeprocesser
Lill Langelotz, universitetslektor, Göteborgs universitet Att arbeta med kollegiala lärandeprocesser som leder till positiv förändring i skolan och undervisningen kan vara både utmanande och inspirerande. Lill Langelotz presenterar metoder och strategier vi kan använda för att driva förändringsarbete – med fokus på hur vi kan analysera, förändra och utmana villkoren för det gemensamma arbetet i kollegiet. Vi får ta del av forskning om (lärares) professionsutveckling. Vi får också lärdomar om vad som kan utmana i ett förändringsarbete och vad som kan gynna kollegiala processer.
|
10.15 |
Att ändra på det invanda – hur gör vi det konkret?
Jesper Grönlund, lärare, utvecklingsledare och författare |
10.30 |
Paus
Kaffe/te och frukt |
11.00 |
Skapa goda förutsättningar för lärande samtal mellan kollegor - hur blir det bra?
Jennie Wilson, leg lärare, utvecklingsledare och expert på kooperativt lärande |
11.30 |
Mitt liv som förstelärare
Ann-Jeanette Wahlqvist, förstelärare Täby. Ann-Jeanette driver utvecklingsarbete som handlar om att forma undervisningen så att den blir intressant och utmanande för varje elev. Under många år har hon utvecklat effektiva processer som stärker elevers lärande och trygghet. Genom att jobba smart kan vi minska stressen både för eleverna och för oss själva. För Ann-Jeanette handlar det ofta om konkreta metoder för att stötta elevers lärande med digitala verktyg. Men det är inte alltid enkelt att driva utvecklingsprocesser. I det distribuerade ledarskapet behöver försteläraren själv driva vissa delar, men också luta sig mot gemensamma processer. Till stor del handlar det om att skapa förutsättningar för lärare att arbeta kvalitativt och hållbart tillsammans i kollegiet. Ett sådant samarbete kräver att det finns fungerande strukturer och en vision att luta sig mot.
|
12.15 |
Lunch
|
13.15 |
Rektors roll I utvecklingsarbetet – fungerande team
Ingeborg Cederlöf-Hull, rektor på Glömstaskolan i Huddinge. På Ingeborgs skolor är samarbete ett krav och hon vet att hennes roll som rektor är avgörande för att få kollegiet att arbeta som ett team för att utveckla undervisningen. Rektor är viktig och måste vara aktiv och närvarande i processer för skolutveckling. Förutsättningarna för utvecklingsarbetet stärks när de förankras i skolans mål och värderingar. För att skolutveckling ska bli hållbar måste det i grunden finnas ett starkt värdegrundsarbete med ömsesidig respekt och fungerande kommunikation. Rektor behöver ha en väl förankrad vision för skolutveckling kopplad till elevernas lärande och resultat. Rektors engagemang är avgörande för att utvecklingsarbetet ska lyckas. Det handlar om att fördela ansvar och ledarskap över flera nivåer i organisationen. Ingeborg har erfarenhet av att det går att forma undervisningen så att den blir intressant och utmanande för varje elev. |
14.00 |
Panelsamtal – Att driva kollegiala processer som leder till förändring
Jesper Grönlund med gäster om att driva kollegiala utvecklingsprocesser. Hur skapar vi förändring som ger resultat? |
14.30 |
Paus
kaffe/te/kaka |
15.00 |
Från tanke till handling
Jennie Wilson, leg lärare, utvecklingsledare och expert på kooperativt lärande Om att utveckla översättningskompetens tillsammans. Konkreta metoder för det kollegiala utvecklingsarbetet. |
15.40 |
Sammanfattning och reflektion
Jesper Grönlund, lärare, utvecklingsledare och författare |
16.10 |
Avslut och metodmaterial
|
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.
Konferenskoordinator
BOKA MED GRUPPRABATT
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!