Förstelärarnas rikskonferens 2025
GÖTEBORG 27 MARS | STOCKHOLM 3 APRIL | ONLINE 3 APRIL
I år bjuder vi på ett gediget program som belyser vikten av kollegialt samarbete, utvecklingskultur och effektiv undervisning för att möta elevernas behov.
Konferensen ger dig en blandning av kunskap från forskning, modeller för samarbete och fungerande samtal. Du får också tid för reflektion, där vi tillsammans får tillfälle att diskutera och fördjupa oss i de utmaningar och möjligheter som ett aktivt utvecklingsarbete innebär.


Möt Jesper Grönlund, Lill Langelotz, Jennie Wilson, Ann-Jeanette Wahlqvist och Ingeborg Cederlöf-Hull.
För 10:e året i rad arrangerar vi den här mötesplatsen för dig som driver utveckling. Vi vill ge dig en värdefull plattform för nätverkande, kunskapsutbyte och inspiration i arbetet med att skapa en skola där både lärare och elever trivs och utvecklas.
- Få konkreta verktyg för skolutveckling - metoder som gör skillnad i praktiken
- Bygg hållbara samarbeten - effektiva kollegiala lärandeprocesser som driver förändring
- Förstå din roll i utvecklingsarbetet - hur olika roller samverkar

Förstelärarnas rikskonferens är alltid en höjdpunkt på året! Det är här jag får nya idéer, fyller på med kunskap och hittar konkreta lösningar på de utmaningar vi står inför.
Sofia, förstelärare på gymnasiet

Dagen innehåller såväl föreläsningar som interaktiva pass. Jesper Grönlund är dagens ciceron som sammanfattar och reflekterar kring de budskap våra föreläsare formulerar. Jennie Wilson är aktivitetsledaren som visar och konkretiserar gynnsamma metoder för att driva förändringsarbete på olika nivåer.
Lill Langelotz är forskaren som beskriver hur framgångsrika kollegiala processer kan implementeras i skolans verksamhet för att skapa varaktig positiv förändring. Vi får också en inblick i rektor Ingeborg Cederlöf-Hulls arbete. På hennes skolor är samarbete ett krav och hon vet att hennes roll som rektor är avgörande för att få kollegiet att arbeta som ett team för att utveckla undervisningen.
Ann-Jeanette Wahlqvist är försteläraren med mångårig erfarenhet. Hon ger oss praktiska exempel på hur man skapar hållbara undervisningsprocesser som stärker både lärarnas och elevernas utveckling. Ann-Jeanette konkretiserar också hur utvecklingsarbetet når eleverna.
Som deltagare på konferensen får du också ett metodmaterial för utvecklingsarbete i en iterativ process. Materialet beskriver processen steg för steg; hur ett kollegium kan gå från att definiera mål och fokusområden till att utveckla åtgärder och testa dem i praktiken.
Varmt välkomna till en dag fylld av insikter, samtal och nya idéer!
Målgrupp
Förstelärare i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildningen


*Erbjudandet gäller t o m den 20 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang. Ange koden 3 för 2 vid bokning.
Innehåll
08.15 |
Registrering Lustikulla konferens – kaffe/te, smörgås
med kaffe, te och smörgås |
08.45 |
Incheckning online-deltagare
|
09.00 |
Välkommen!
Moderator Micaela Psilander introducerar dagen och metodmaterialet. |
09.15 |
Förstelärarrollen – en tillbakablick
Jesper Grönlund, lärare, utvecklingsledare och författare |
09.30 |
Kollegiala lärandeprocesser
Lill Langelotz, universitetslektor, Göteborgs universitet Att arbeta med kollegiala lärandeprocesser som leder till positiv förändring i skolan och undervisningen kan vara både utmanande och inspirerande. Lill Langelotz presenterar metoder och strategier vi kan använda för att driva förändringsarbete – med fokus på hur vi kan analysera, förändra och utmana villkoren för det gemensamma arbetet i kollegiet. Vi får ta del av forskning om (lärares) professionsutveckling. Vi får också lärdomar om vad som kan utmana i ett förändringsarbete och vad som kan gynna kollegiala processer.
|
10.15 |
Att ändra på det invanda – hur gör vi det konkret?
Jesper Grönlund, lärare, utvecklingsledare och författare Förstelärarollen har över tid blivit en viktig beståndsdel i skolors utvecklingsarbete. Att sätta fokus på försteläraren och dess uppgifter gynnar både individen och systemet. Jesper Grönlund är dagens ciceron och sammanfattar och reflekterar kring de budskap våra föreläsare formulerar. |
10.30 |
Paus
Kaffe/te och frukt |
11.00 |
Skapa goda förutsättningar för lärande samtal mellan kollegor
Jennie Wilson, leg lärare, utvecklingsledare och expert på kooperativt lärande Kooperativt lärande är en metodik och ett pedagogiskt förhållningssätt som passar både i undervisningen och i kollegiala samarbeten. Kooperativa strukturer främjar det kollegiala lärandet genom att det möjliggör och tydliggör aktivitet, engagemang, inkludering och lärande. Det kan dessutom leda till bättre sammanhållning i kollegiet. Jennies pass ger nya verktyg och inspiration för att komma vidare i verksamhetens skolutvecklingsarbete. |
11.30 |
Mitt liv som förstelärare
Ann-Jeanette Wahlqvist, förstelärare Täby. Ann-Jeanette driver utvecklingsarbete som handlar om att forma undervisningen så att den blir intressant och utmanande för varje elev. Under många år har hon utvecklat effektiva processer som stärker elevers lärande och trygghet. Genom att jobba smart kan vi minska stressen både för eleverna och för oss själva. För Ann-Jeanette handlar det ofta om konkreta metoder för att stötta elevers lärande med digitala verktyg. I det distribuerade ledarskapet behöver försteläraren själv driva vissa delar, men också luta sig mot gemensamma processer. Ett sådant samarbete kräver att det finns fungerande strukturer och en vision att luta sig mot.
|
12.15 |
Lunch
|
13.15 |
Rektors roll I utvecklingsarbetet – fungerande team
Ingeborg Cederlöf-Hull, rektor på Glömstaskolan i Huddinge. Rektor är viktig och måste vara aktiv och närvarande i processer för skolutveckling. Förutsättningarna för utvecklingsarbetet stärks när de förankras i skolans mål och värderingar. För att skolutveckling ska bli hållbar måste det i grunden finnas ett starkt värdegrundsarbete med ömsesidig respekt och fungerande kommunikation. Rektor behöver ha en väl förankrad vision för skolutveckling kopplad till elevernas lärande och resultat. Rektors engagemang är avgörande för att utvecklingsarbetet ska lyckas. Det handlar om att fördela ansvar och ledarskap över flera nivåer i organisationen. Ingeborg har erfarenhet av att det går att forma undervisningen så att den blir intressant och utmanande för varje elev. |
14.00 |
Panelsamtal – Att driva kollegiala processer som leder till förändring
Jesper Grönlund med gäster: Om att driva kollegiala utvecklingsprocesser. Hur skapar vi förändring som ger resultat? |
14.30 |
Paus
kaffe/te/kaka |
15.00 |
Från tanke till handling
Jennie Wilson, leg lärare, utvecklingsledare och expert på kooperativt lärande Konkreta metoder för det kollegiala utvecklingsarbetet. Vi fortsätter testa verktyg och metoder för det kollegiala samtalet. |
15.40 |
Sammanfattning och reflektion
Jesper Grönlund, lärare, utvecklingsledare och författare Jesper Grönlund fortsätter att reflektera kring de budskap våra föreläsare formulerar. Så får vi utveckling att hända! |
16.10 |
Avslut och metodmaterial
|
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Konferenskoordinator
Konferensen konkretiserar hur samverkan och lärprocesser kan se ut inom ramen för kollegialt lärande
Varför välja Förstelärarnas rikskonferens?
"Jag känner ofta att vi fastnar i gamla arbetssätt, trots att vi vill utvecklas. Jag vill få inspiration och forskning som kan hjälpa mig att utmana det invanda – och få mina kollegor med mig."
Johan, förstelärare
"Rektorns roll i utvecklingsarbetet är så viktig, men ibland känns det som att vi lärare och skolledningen jobbar parallellt istället för tillsammans. Jag hoppas få nya perspektiv på hur vi kan samarbeta bättre."
Erik, ämneslärare
"Jag har testat kooperativt lärande i klassrummet, men jag är nyfiken på hur det kan fungera i kollegialt lärande också. Hur kan vi jobba mer inkluderande och aktivt i våra möten?"
Maria, lågstadielärare


BOKA MED GRUPPRABATT
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!