Ledarskap för skolutveckling

– så skapar du tillit och förtroende

Du som arbetar i förskolan eller skolan har fått ett mycket stort förtroende och tackat ja till det viktigaste av alla ledaruppdrag. Oavsett om du är skolchef, rektor, biträdande rektor, arbetslagsledare, förskollärare, lärare eller elevassistent, så är du en förebild och ledare för våra barn och elever. Det kan kännas både utmanande och svårt att alltid vara ditt bästa jag på livets berg- och dalbana. Med andra ord kan det vara fullt upp med att leda dig själv, samtidigt som du ska leda elever, kollegor, grupper och processer.

Det som bär upp ditt ledarskap är hur väl du känner dig själv, styrkor, svagheter, drivkrafter, värderingar och påverkan på andra. Kunskap, erfarenhet eller intelligens i all ära, men det handlar om hur du använder dessa kvaliteter på ett etiskt och moraliskt försvarbart sätt. Hur din inre kompass visar dig riktningen i en värld fylld av information, kunskap och högt tempo. En inre kompass som vägleder dig att handla klokt och fatta goda beslut.

Ledarskap kräver mod och integritet. Det handlar om att följa dina egna grundläggande värderingar snarare än att ledas av andras förväntningar. Mod är en förutsättning för integritet, passion och nära relationer. Det är i mötet med barn, elever och varandra det händer och då handlar det ytterst om tillit och förtroende.

Utvecklas i ditt ledarskap – boka någon av våra ledarskapsutbildningar här

Hur agerar du för att skapa tillit och förtroende?

* Visa respekt och var prestigelös i mötet med barn, elever, vårdnadshavare, kollegor och alla andra som vi arbetar tillsammans med och för.

* Var lojal mot uppdraget och dina barn/elever och låt det vägleda dig i dina beslut, för ytterst handlar det om barn och elever som mår bra, lär och utvecklas, når sina egna och utbildningens mål.

* Lyssna först och försök att förstå, samtidigt som du utmanar dina egna föreställningar om vad du egentligen vet och inte vet.

* Tydliggör förväntningar och kommunicera vilka befogenheter och resurser som gäller, först då kan du både ta och kräva ansvar.

* Tala klarspråk och använd dig av JAG-budskap, inte man och vi utan säg vad du ser och hör, vad du då upplever och känner, vilka konsekvenser det får och din önskan.

* Korrigera misstag och lär dig av dem, för det är så du utvecklas och blir ett bättre jag. Gör du tokigt och fel, be om ursäkt!

* Konfrontera verkligheten och arbeta ständigt med förbättringar, så är det lättare att vara i ständig förändring och samtidigt må bra.

* Håll löften och ge förtroenden för då skapar du både trygghet och goda förutsättningar för utveckling och lärande.

Anmäl dig till kursen Tillitsbaserat ledarskap

Tillsammans och systematiskt för varje barn och elevs bästa

Om vi ska göra en resa tillsammans måste vi först vara överens om vart vi ska, eller som Nalle Puh säger; ”Om vi inte vet vart vi ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram”. Utan en starkt motiverande målbild, en gemensam verksamhetsidé och värdegrund går det inte att styra och därmed inte heller att leda. För att kunna arbeta tillsammans och systematiskt för varje barn och elevs bästa behöver vi en gemensam idéplattform. Vad kännetecknar en hållbar och väl fungerande förskola och skola som hela tiden anpassar sig efter barns och elevers behov och ständiga förändringar?

Kurs för rektorer – Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap. Om konsten att få skolutveckling att hända och samtidigt förbättra din arbetssituation.

Vår idé om en bra förskola och skola

  •    Samsyn kring uppdrag, idé och mål – en gemensam idéplattform
  •    En trygg, tillgänglig och kreativ miljö där trivsel och arbetsro råder
  •    Förtroendefulla relationer med alla – internt och externt
  •    Lyhört och tydligt ledarskap på alla nivåer från lärare till huvudman
  •    Tydliga och väl förankrade rutiner, strukturer och processer
  •    Ett väl fungerande Systematiskt KvalitetsArbete 
    • som utgår från uppdraget samt barnen och elevernas förutsättningar och behov
    • där vi möter varandra med positiva förväntningar
    • som tar tillvara och utvecklar engagemang, kompetens och professionalitet
    • där vi arbetar tillsammans och systematiskt för varje barns och elevs bästa

   En plats där varje barn och elev upplever:

  • sig sedd och bekräftad, varje dag
  • att det som görs är begripligt, hanterbart och meningsfullt
  • inflytande och delaktighet
  • att de vill, kan och vågar
  • lust, nyfikenhet och stolthet
  • autonomi – ”att få möjlighet att klara sig på egen hand, vara oberoende”

Det är med HUR:et vi leder

Grunden för allt ledarskap är att sätta mål, planera, följa upp och prioritera. Den eller de som ska nå målen måste vara med och fastställa dem. Planering och uppföljning är ett gemensamt arbete med individuellt ansvar. Prioriteringar behöver vi ständigt göra, vilket förutsätter en förståelse för det gemensamma uppdraget och en god kommunikation. Vilka är det vi ska kommunicera, samverka och samarbeta med för att skapa bästa förutsättningar för våra elever att må bra, nå sina egna och utbildningens mål? 

En framgångsrik ledare arbetar med människor för människor.

Kommunikation, feedback och coaching
Kommunikation är ditt viktigaste verktyg. Det är HUR du kommunicerar, ger feedback och coachar som avgör om du når fram eller inte. Detta förutsätter en god kunskap om alla de människor och intressenter som du arbetar tillsammans med för att uppnå syfte och mål.

Vill du inta ett mer coachande förhållningssätt? Anmäl dig till kursen Coachande ledarskap.

Om människor som inte förstår varandra åtminstone förstår att de inte förstår varandra, då förstår de varandra bättre än när de – utan att förstå varandra – inte ens förstår att de inte förstår varandra.

Skapa lärmiljöer och bygga organisation
För att skapa bästa möjliga förutsättningar att förverkliga uppdraget och nå målen behöver vi en väl fungerande organisation, som ständigt utvecklas och anpassas efter barn och elevers behov. En organisation som snabbt kan ställa om utifrån allt det som hela tiden sker i vår omvärld. En organisation där vi arbetar med rätt saker, på rätt sätt och i rätt tid utifrån uppdraget och barn/elevperspektiv. Bygga organisation är ett ständigt pågående arbete och en mycket viktig ledaruppgift oavsett om det handlar om lärmiljön, arbetslagets arbete, kultur och struktur eller kommunens förutsättningar och styrning.

Rätt person med rätt kompetens och erfarenhet som med rätt förutsättningar, på rätt plats i verksamheten, gör rätt saker, på rätt sätt och i rätt tid.

Driva offensivt kvalitetsarbete
Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra vad vi gör, varför och vad det leder till. Ett fungerande kvalitetsarbete är avgörande för att kunna främja alla barn och elevers utveckling och lärande. Resultat, analys och förbättring - från barn/elev till lärare, arbetslag, förskola/skola och huvudman är grunden för det systematiska kvalitetsarbetet. Driva systematiskt kvalitetsarbete gör alla ledare i förskolan och skolan oavsett nivå eller processansvar. Det är tillsammans med barn, elever, vårdnadshavare och kollegor arbetet ska ske och det i en kontinuerlig process med fokus på utveckling och lärande.

Få verktygen du behöver för att leda undervisningsutveckling som blir angelägen och engagerande.
Kursen Leda undervisingsutveckling handlar om pedagogiskt ledarskap som främjar lärande.

Kvalitet börjar med kunskap och slutar med kunskap.

Leda i ständig förändring
Leda i ständig förändring är både en utmaning och ett faktum att förhålla sig till som ledare i förskolan och skolan. Det vi med säkerhet vet är att allting förändras hela tiden och att alla reagerar, men på olika sätt och i olika tid. Förändringsledning kräver kunskap om psykologi och lärande. Vill vi att en förändring ska bli en förbättring, så handlar det ytterst om en bestående förändring av vårt sätt att tänka eller göra. Med andra ord en mycket svår och krävande process.

Förändring är svårast i början, rörigast i mitten och bäst i slutet.

Konflikthantering som utvecklar
I alla sammanhang där människor möts uppstår det konflikter. Vi behöver bråka både med våra egna och andras tankar. Det är helt naturligt och en förutsättning för lärande, men ibland blir konflikter hämmande och ett hinder för utveckling. Konflikthantering är en viktig uppgift för en ledare. Detta kan ta mycket tid och energi, så det vill till att ha goda strategier och en förmåga att välja rätt konfliktstil i rätt situation.

Vill du bli bättre på att förebygga och hantera motstånd?
Boka kursen Leda i motstånd och bristande samspel och lär dig vända motståndets kraft till engagemang.

Ledarskap är enkelt – du behöver bara prata om det som är svårast att prata om.

Om vi vill väl, är ödmjuka inför vårt uppdrag och de vi arbetar tillsammans med, gör vårt bästa samt öppet och prestigelöst tar hjälp av kloka kollegor så går det oftast bra.

Om artikelförfattaren

Lars Gustafsson är utbildare, föreläsare och organisationskonsult med bakgrund som lärare, rektor och förvaltningschef. Lars gör många olika typer av uppdrag och utbildningar för skolchefer, rektorer, arbetslagsledare, förstelärare, förskollärare och lärare runt om i landet. Lars arbetar med alla skolformer, från förskola till högskola. Han gör uppdrag för förskolor och skolor, hela kommuner, utbildningsföretag samt för Skolverket, olika högskolor och utbildningsanordnare. Lars har i sin tidigare rektorsroll erhållit flera olika kvalitetsutmärkelser och fått uppmärksamhet för sitt ledarskap på Chefgalan.

Ledarskapsutbildning tydligt förankrad i skolans värld

Ledarskapsutveckling för:

Stärk ledarskapet genom hela styrkedjan

Investera i ledarskapsutveckling på alla nivåer i styrkedjan och ge bättre förutsättningar för att bedriva skolutveckling som blir hållbar och långsiktig.

Med utgångspunkt i våra kvalitetssäkrade utbildningspaket arbetar en fortbildare med ledarna på olika nivåer i styrkedjan.

Kontakta Hélène Welander så skräddarsyr vi ett upplägg som möter era behov och förutsättningar.

Maila till helene.welander@lararfortbildning.se