Så gör vi skolvardagen givande för både lärare och elev
Vad måste vi veta för att förstå det vi ser?
Många elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer visar sina behov i form av olika beteenden. Dessa beteenden är ofta rop på hjälp, och med rätt kunskap kan lärare se bakomliggande orsaker och agera på ett adekvat sätt. Det finns också många sätt att arbeta förebyggande med såväl miljö som bemötande.
Den här föreläsningen ger viktiga insikter i hur vi behöver förstå och bemöta elever med olika typer av beteendeproblematik. Johan Danielsson delar med sig av konkreta lösningar på konkreta problem, som till exempel hur vi hjälper en elev att bromsa impulser, komma igång och avsluta en uppgift eller undvika konflikter.
Johan Danielsson förklarar också vilka av elevens utmaningar som skolan först måste upp- märksamma, för att vardagen ska bli hanterbar och för att ett lärande ska kunna ske. Och inte minst: Han berättar hur vi tar fasta på det eleven klarar av och flyttar fokus till det som fungerar!
Föreläsare
Johan Danielsson har lång erfarenhet av att arbeta med elever som ofta blir missförstådda och ses som problemskapande. Han är expert på att möta elever med NPF och beteende- problematik. Med felaktiga strategier riskerar vi att förvärra problemen, poängterar Johan, vilket leder till en ohållbar situation för både läraren och eleven. I värsta fall kan det leda till en misslyckad skolgång, med psykisk ohälsa och hemmasittande som följd. Men med de rätta verktygen kan vi komma en bra bit på vägen till förståelse och därmed en bättre skolmiljö, både fysisk och psykosocial.
Johan Danielsson visar i den här föreläsningen hur elever med olika NPF-diagnoser upplever skolvardagen och vad vi kan göra för att den ska fungera bättre. Till exempel ger han tips på hur man kartlägger risker på individ-, grupp- och organisations- nivå, hur man sätter upp lämpliga ramar och hur man anpassar miljön. På det sättet, menar Johan, ger vi dessa elever en chans att nå sin fulla potential!