En god lärmiljö för alla - konsten att hantera övergångar i skolan
Varför är det viktigt att arbeta med övergångar i skolan? Vad menas egentligen med en
övergång och hur kan man utveckla arbetet med övergångar på ett systematiskt sätt?
I den här inspirationsföreläsningen får du svar på frågorna tillsammans med tips på fungerande strategier.
Att skapa en skola som stödjer lärande, utveckling och hälsa för alla elever är en utmaning.
Den här inspirationsföreläsningen vill ge en teoretisk förståelse för varför övergångar i skolan kan generera svårigheter för eleverna. Du får ta del av fungerande strategier som är förankrade i forskning, strategier som inte bara handlar om övergångar mellan stadier utan också förankras i det vardagliga arbetet varje skoldag. Du kommer att få med dig konkreta arbetsmetoder och praktiska tips som är användbara i förhållande till alla elever, men särskilt viktiga i arbetet tillsammans med elever som har extra utmaningar av olika slag. Du kommer också få strategier för hur du kan arbeta direkt med elevernas upplevelser. Anna Borg skapar medvetenhet kring hur fungerande övergångar skapar en lärmiljö som ger förutsättningar för studiero och lärande.
Inspirationsföreläsningen
- Förklarar vad som menas med övergångar
- Skapar förståelse för varför det är viktigt att medvetet arbeta med övergångar
- Ger verktyg för hur skolan systematiskt kan starta, fortsätta och utveckla arbetet med övergångar
- Ger exempel på hur skolan direkt kan arbeta med elevernas upplevelser av övergångar