Stärk läsningen på mellanstadiet
- Organisera undervisning som genererar en positiv läsutveckling.
- Utveckla elevers läsförmåga – öka likvärdigheten.
- Läs i alla ämnen - stärk den språkliga förmågan.
*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet gäller t o m den 7 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.
Ange koden 3 för 2 vid bokning
Litteracitet och läsglädje– en demokratifråga
Det finns stora skillnader i läsförmåga mellan elever med olika bakgrund. Läsförmågan påverkas av både kön och socioekonomiska förutsättningar. Men framför allt påverkas den av genetiska faktorer. Vilka utmaningar står våra elever inför kopplat till läsningen? Denna viktiga demokratifråga uppmärksammar vi under dagen, genom att lyfta arbetssätt och metoder för att stötta läsutvecklingen och vända trenden.
Hur får vi med de elever som inte läser?
Det handlar om att lyfta läsningens hela komplexitet. Att behärska frågor som att avkoda och tolka, men också koncentration och arbetsminne som till stor del är avhängig den språkliga förmågan. Du får också veta vad forskning och studier säger om läsmotivation och samspelet mellan läsglädje och litteracitet.
Läsning och framgångsfaktorer som bygger en läsande generation
Vad är differentierad läsning? Vilken är skillnaden mellan lästräning och läsa för läsupplevelser? Vilka framgångsfaktorer och läsaktiviteter bygger en läsande generation? Hur kan hela skolan gemensamt ta ansvar för elevernas språkutveckling och litteracitet?
Förutom differentierad läsning är lässtrategier i undervisningen ett verktyg som stöttar dina elever på vägen mot litteracitet och läsglädje. Effektiv lässtrategiundervisning kopplat till läsande av olika typer av texter och ett fokus på ”läskondition” är framgångsfaktorer i detta arbete. Därför behöver eleverna läsa i alla ämnen!
Våra elever måste läsa tills de känner att de ”bara måste” läsa.
Var en läsande förebild!
Under dagen får du ta del av hur andra skolor och arbetslag tydliggör och utvecklar sitt arbete med läsning, och vilka resultat de kan se av det arbetet. Du får konkreta tips på differentierad läsning och andra läsfrämjande verktyg och när dagen avslutas går du hem med en tips- och verktygslåda att använda i ditt klassrum och som läsande förebild.
Organisera för en läsande generation - arbeta med litterära verktyg i alla ämnen.
Övning ger lust. Ju mer eleverna läser, desto bättre blir de på att läsa - och när de läser bättre läser de också mer.
Målgrupp
Lärare årskurs 4-6, fritidspedagoger och skolledare
Välj kurstillfälle
Din bok har lagts till i varukorgen
Vill ni att vi kommer till er skola?
Boka kursen som uppdrag.
Boktips från Lärarförlaget
Språk- och kunskapsutveckling i årskurs 4-9. Klassrumsnära exempel.
Läs mer om boken och antologins författare här>>