Stärk läsningen på högstadiet

  • Organisera undervisning som genererar en positiv läsutveckling.
  • Öka likvärdigheten i elevers läsförmåga.
  • Stärk den språkliga förmågan med litterära verktyg i alla ämnen.

*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet  gäller t o m den 7 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.

Ange koden 3 för 2 vid bokning 

Litteracitet och läsglädje– en demokratifråga

Det finns stora skillnader i läsförmåga mellan elever med olika bakgrund. Läsförmågan påverkas av både kön och socioekonomiska förutsättningar. Men framför allt påverkas den av genetiska faktorer. Vilka utmaningar står våra elever inför kopplat till läsningen? Denna viktiga demokratifråga uppmärksammar vi under dagen, genom att lyfta arbetssätt och metoder för att stötta läsutvecklingen och vända trenden.

Hur får vi med de elever som inte läser?

Det handlar om att lyfta läsningens hela komplexitet. Att behärska frågor som att avkoda och tolka, men också koncentration och arbetsminne som är till stor del är avhängig den språkliga förmågan. Framför allt behöver vi lyfta läsmotivationen hos alla, även de tonåringar som upplever att läsning inte är något för dem. Vad säger forskning och studier om läsmotivation och samspelet mellan elever, läsglädje och litteracitet?

Läsning och framgångsfaktorer som bygger en läsande generation

Vad är differentierad läsning? Vad är skillnaden mellan lästräning och läsa för läsupplevelser? Vilka framgångsfaktorer och läsaktiviteter bygger en läsande generation? Hur kan hela skolan gemensamt ta ansvar för elevernas språkutveckling och litteracitet?

Förutom differentierad läsning är lässtrategier i undervisningen ett verktyg som stöttar dina elever på vägen mot litteracitet och läsglädje. Effektiv lässtrategiundervisning kopplat till läsande av olika typer av texter och ett fokus på ”läskondition” är framgångsfaktorer i detta arbete. Därför behöver eleverna läsa i alla ämnen!

Våra elever måste läsa tills de känner att de ”bara måste” läsa.

Var en läsande förebild

Under dagen får du ta del av hur andra skolor och arbetslag tydliggör och utvecklar sitt arbete med läsning, och vilka resultat de kan se av det arbetet. Du får konkreta tips på differentierad läsning och andra läsfrämjande verktyg och när dagen avslutas går du hem med en tips- och verktygslåda att använda i ditt klassrum och som läsande förebild.

Övning ger lust. Ju mer eleverna läser, desto bättre blir de på att läsa - och när de läser bättre läser de också mer.

Målgrupp

Lärare årskurs 7-9, specialpedagoger och skolledare

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Välj kurstillfälle

Livesänd
ONLINE, 9 maj 2025
Kl 09.00-15.30 | 3 450 kr exkl moms
Boka

Din bok har lagts till i varukorgen

Maria Björsell är speciallärare med lång erfarenhet av att arbeta med läs- och språkfrämjande projekt. Maria arbetar  som speciallärare, SvA och språkutvecklare i Värmdö kommun.

 

Boktips från Lärarförlaget

Språk- och kunskapsutveckling i årskurs 4-9. Klassrumsnära exempel. 
Läs mer om boken och antologins författare här>>

BOKA MED GRUPPRABATT

Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!

Läs mer