Ska du lära dig ett ämne, behöver du lära dig ämnesspråket och de sätt att skriva som är förknippade med ämnet. Den här boken visar hur lärare kan använda olika typer av stöttning för skrivundervisning i olika ämnen. Några är iscensättning av kommunikationssituationen, modelltexter och skrivramar. Här finns goda exempel från alla årskurser i grundskolan – både elevtexter och undervisningsupplägg.
Anne Håland är universitetslektor vid Nationellt centrum för läsundervisning och läsforskning vid universitetet i Stavanger i Norge. Hon har under många år arbetat i grundskolan och i lärarutbildningen och har även hållit en rad kurser om litteraturundervisning, lässtimulans, ny litteratur och läs- och skrivinlärning.
Innehåll
Förord till den svenska utgåvan
Inledning
Kapitel 1 – Att skriva i ämnen
Kapitel 2 – Iscensättning av kommunikationssituationen
Kapitel 3 – Modelltexter som stöttning
Kapitel 4 – Skrivramar som stöttning
Kapitel 5 – Språkkunskap som stöttning
Kapitel 6 – Samtalen som stöttning
Kapitel 7 – Bedömning som stöttning
Kapitel 8 – Processkrivande
Kapitel 9 – Sammanfattning och reflektioner
Referenser
Bildförteckning
Din bok har lagts till i varukorgen