Innehåll
Språket är vägen in i samhörigheten och lärandet, men vad språk är och vad det betyder för barn i förskoleåldern kanske vi borde tala lite mer om? I det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet rör vi oss i ett spännande fält som handlar om pedagogers förhållningssätt, stimulerande språkmiljö, lek och samspel. Hur kan vi då arbeta med dessa avgörande faktorer och ta tillvara på våra pedagogiska möjligheter för att ge alla barn det de har rätt till – språk?
En gemensam kunskapsgrund som inspirerar till utveckling
Nu erbjuder vi en föreläsning som ger er en grundläggande gemensam förståelse för det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet. Ni får en teoretisk bas och inblick i olika områden som alla påverkar barnens väg till språkande individer.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i korthet
Ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär en utbildning som ger alla barn förutsättningar till lärande och utveckling oavsett deras språkliga erfarenheter. I det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet är omsorg och undervisning en helhet där vi arbetar medvetet med språkutveckling och kvalitet i olika pedagogiska sammanhang.
Under föreläsningen får ni lära er grunderna i språkets uppbyggnad, åldersadekvat språkutveckling och hur ni kan stimulera språket i förskolans vardag. Vi tittar på hur ni kan koppla samman undervisning, språk och relationer för att ge alla barn förutsättningar för inflytande, inkludering och delaktighet.
- Språkets uppbyggnad och olika delar
- Språkliga aktiviteter genom alla målområden
- Pedagogens roll som språkligförebild
- Lärmiljöer som stimulerar språkutveckling
Fortsätt er utveckling!
Föreläsningen är en av flera fortbildningar vi erbjuder inom språkutveckling i förskolan. Kombinera med den inspirerande föreläsningen Språkrika lärmiljöer som ger tips på kreativa, konkreta arbetssätt eller gå på djupet med en eller flera heldagar genom fortbildningarna Barns rätt till språk eller Flerspråkighet och interkulturellt förhållningssätt