Modiga lekmiljöer och värdet av riskfylld lek
Riskfylld lek inte behöver vara farlig. Därför behöver vi i både förskola och skola tänka på att inte enbart skapa trygga miljöer, utan även modiga miljöer som utmanar och utvecklar barnen. Lek och lärande är inte heller motsatser. De förstärker varandra. Även om vi vuxna har olika värderingar och övertygelser så är det bra att vi börjar prata om värdet av den riskfyllda leken och undervisningen. Är den riskfyllda leken till och med grundläggande för barnens utveckling?
Suzanne Axelsson får oss att se leken ur nya perspektiv
Suzanne Axelsson har mer än 25 års erfarenhet inom förskola och skola som pedagog, rektor och skolchef. Hon utbildar vid Stockholms universitet och är också internationell pedagogisk konsult. Hon vägleder även arbete med att skapa miljöer för demokratiskt lärande och lek.
Suzanne är aktuell med sin bok Riskfylld lek och undervisning som har fått högsta betyg av Btjs recensent:
Betyg 5- briljant!
"En aktuell och viktig bok för alla som arbetar tillsammans med de yngsta samhällsmedborgarna."
BTJ-häftet nr 8, 2023.