Lärarnas forskningskonvent förskola 2025

– vi bygger broar mellan undervisning och forskning

Välkommen till lärarnas forskningskonvent förskola 2025. Här får du en unik möjlighet att fördjupa dig i konkret och relevant forskning direkt kopplad till din och din förskolas utveckling.

Årets tema: Leken – en resurs för lärande.


MALMÖ 4 februari | ONLINE 4 februari 

 

Ett samarrangemang av:

Välkommen till lärarnas forskningskonvent förskola 2025. Här får du en unik möjlighet att fördjupa dig i konkret och relevant forskning direkt kopplad till utvecklingen av din och din skolas undervisning. Vi samlas för att diskutera och bygga kunskap tillsammans med ett 30-tal relevanta och praktiknära forskare inom området. 

Med denna heldag vill vi skapa en mötesplats för dialog och samarbete mellan forskare och förskollärare, där vi gemensamt kan lyfta vår profession och driva fram det kollegiala lärandet. 

Genom att delta i lärarnas forskningskonvent förskola 2025 får du tillgång till aktuella rön, men också möjlighet till diskussioner och samtal med forskare, samt tillfälle att nätverka med andra engagerade lärare. 

Vi bygger en bro mellan forskning och verksamhet som går åt båda hållen. I de olika spåren kan du välja bland varierade teman som ger inspiration och stöd för att ta ditt och din förskolas utvecklingsarbete vidare. Du som deltar digitalt kan välja bland några utvalda spår.

Forma framtidens förskola tillsammans med oss på lärarnas forskningskonvent förskola 2025! 

Fokus på:

  • hur praktiknära forskning kan bidra till att utveckla verksamheten. 
  • Vad innebär forskning, och vad är vetenskaplig grund?  
  • det professionella lärandet, reflektion över den egna praktiken, samt dialog kring hur forskning kan bidra till att främja professionellt lärande bland förskollärare. 
  • hur vi kan integrera forskning i vår verksamhet för att skapa en mer evidensbaserad praktik. 
  • att främja samarbete mellan forskare och förskollärare samt skapa möjligheter för att nätverka och utbyta erfarenheter och kunskap kring utveckling. 

Målgrupp

Förskollärare och ledare i förskolan.  

Programmet i korthet

08.15 Registrering

Kaffe/smörgås för deltagare på plats 

09.00 Välkommen till Lärarnas forskningskonvent förskola 2025!

Moderator Katarina Larsson och arrangörerna hälsar välkommen. 

09.20 Keynote: Lek i undervisning och lärares professionsutveckling

Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet 

I denna föreläsning lyfter Niklas Pramling två viktiga delar kopplat till lek i undervisning och lärares professionsutveckling. Det handlar dels om lek och fantasi i undervisning: vad kan lek och fantasi i undervisning innebära och varför kan det vara viktigt? Det handlar också om vikten av att lärare blir aktörer i utvecklingen av sin profession.  

Niklas är årets pristagare av Lärarstiftelsens forskarpris för sin forskning om lekresponsiv undervisning – en metod som lyfter fram leken som ett centralt verktyg i förskolans pedagogik. Se klipp här

10.00 Paus och mingel
10.30 Förmiddagspass

Välj ett av fem spår. Du som deltar digitalt väljer mellan två utvalda spår. 

Spår 1:1 (sänds digitalt)

När vuxna förhandlar lämpliga beteenden i leken utifrån ålder, kön och sexualitet. 
Linda Palla, docent i pedagogik, Malmö Universitet 
Jessica Eng, doktorand vid Glasgow university och adjunkt vid Malmö Universitet 

Spår 1:2 (sänds digitalt)

Digitala lärverktyg i förskolan – dilemman och möjligheter 
Susanne Kjällander, docent/universitetslektor/föreståndare, Stockholms universitet 
Tove del Gaiso, doktorand i didaktik, Mälardalens Universitet 

Spår 1:3

Lek och fantasi i lärande av litteracitet och hållbarhet 
Maria Magnusson, universitetslektor, Linnéuniversitetet 
Niklas Pramling, professor, Göteborgs universitet 

Spår 1:4

En förskola för alla – lärmiljö och aktiviteter 
Asta Cekaite, professor, Linköpings universitet 
Eva Björck, professor i specialpedagogik, Jönköping University 

Spår 1:5

I resonemangen utvecklas argumenten – att stödja barns matematiklärande i lek och samspel 
Marita Lundström, lektor i utbildningsvetenskap, Högskolan Väst 
Karin Ollinen, fil. lic, Malmö Universitet 

12.00 Lunch och mingel
13.00 Eftermiddagspass

Välj ett av fem spår. Du som deltar digitalt väljer mellan två utvalda spår. 

Spår 2:1

Möjliggörande av förskolebarns lek – aspekter av hållbar utbildning  
Carina Berkhuizen, universitetslektor, Malmö Universitet 
Ingrid Engdahl, docent i barn- och ungdomsvetenskap 

Spår 2:2 (sänds digitalt)

Delaktighet och engagemang i den fria leken 
Frida Åström, fil. doktor i handikappvetenskap, Jönköping University 
Åsa Delblanc, fil. doktor i pedagogik Malmö Universitet 

Spår 2:3

Reflexiva dialoger och aktiviteter - barn som kompetenta aktörer  
Annika Åkerblom, docent i pedagogik, universitetslektor, Göteborgs universitet 
Anne Harju, docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö Universitet 

Spår 2:4 (sänds digitalt)

Responser och aktiviteter som grund för gemensamt innehåll – att skapa lekfulla undervisningaktiviteter i förskolan
Kristine Hultberg Ingridz, doktorand, Malmö Universitet 
Pernilla Lagerlöf, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet 

Spår 2:5

Digital kompetens i praktiken
Karin Ollinen, fil. lic, Malmö Universitet 
Anna-Lena Godhe, Docent/Prefekt/Universitetslektor, Malmö universitet 

14.30 Fika
15.00 Avslutande keynote:  Läsande förskola  

Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivutveckling 

Med utgångspunkt i en genomförd forskningsstudie, vars syfte var att undersöka hur förskollärare tänker och resonerar om högläsningens syfte, tar föreläsaren med oss på en teoretisk, didaktisk och metodisk utvecklingsresa. Vidare beskrivs hur delar av studiens resultat väckte tankar om att bygga broar utifrån ett mer praktiknära perspektiv. Ett medvetet val av högläsningsböcker kan nämligen få större betydelse än vi trott, vad gäller både barns språkutveckling, resonemangsförmåga och läsengagemang.

15.45 Hej och tack

Avslutande resonemang 

Keynote-föreläsare

Niklas Pramling
Professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Barbro Westlund, foto Oskar Omne
Barbro Westlund
Lektor i läs- och skrivutveckling

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Välj tillfälle

Malmö, 4 februari 2025
9.00-17.00 | Anmälningsavgift 250 kr ex moms
BOKA
Livesänd
Onlinekonferens live, 4 februari 2025
9.00-17.00 | Anmälningsavgift 250 kr ex moms
BOKA

På den här konferensen gäller inga rabatter.

Om Lärarnas forskningskonvent

Lärarnas forskningskonvent är mötesplatsen där lärare får möjlighet att fördjupa sig i undervisningsnära forskning och bygga kunskap tillsammans med praktiknära forskare. Lärarnas forskningskonvent arrangeras två gånger om året av Sveriges Lärare, Lärarstiftelsen och Lärarfortbildning i samarbete med lärosäten runt om i landet. 
 
Från gång till gång kommer såväl skolform, programmets inriktning och ort där konventet genomförs att variera. Det finns alltid möjlighet att delta online.  

Arrangörer