Lärarnas forskningskonvent förskola 2025
Välkommen till lärarnas forskningskonvent förskola 2025. Här får du en unik möjlighet att fördjupa dig i konkret och relevant forskning direkt kopplad till din och din förskolas utveckling.
Årets tema: Leken – en resurs för lärande.
MALMÖ 4 februari | ONLINE 4 februari
Ett samarrangemang av:
Välkommen till lärarnas forskningskonvent förskola 2025. Här får du en unik möjlighet att fördjupa dig i konkret och relevant forskning direkt kopplad till utvecklingen av din och din skolas undervisning. Vi samlas för att diskutera och bygga kunskap tillsammans med ett 30-tal relevanta och praktiknära forskare inom området.
Med denna heldag vill vi skapa en mötesplats för dialog och samarbete mellan forskare och förskollärare, där vi gemensamt kan lyfta vår profession och driva fram det kollegiala lärandet.
Genom att delta i lärarnas forskningskonvent förskola 2025 får du tillgång till aktuella rön, men också möjlighet till diskussioner och samtal med forskare, samt tillfälle att nätverka med andra engagerade lärare.
Vi bygger en bro mellan forskning och verksamhet som går åt båda hållen. I de olika spåren kan du välja bland varierade teman som ger inspiration och stöd för att ta ditt och din förskolas utvecklingsarbete vidare. Du som deltar digitalt kan välja bland några utvalda spår.
Forma framtidens förskola tillsammans med oss på lärarnas forskningskonvent förskola 2025!
Några av föreläsningarna:
Keynote: Lek i undervisning och lärares professionsutveckling
Niklas Pramling, professor i pedagogik
Keynote: läsande förskola
Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivutveckling
En förskola för alla – lärmiljö och aktiviteter
Asta Cekaite, professor, Linköpings universitet
Eva Björck, professor specialpedagogik, Jönköping University
Logiskt tänkande och språkande - analog och digital programmering
Camilla Jonasson, fil.doktor, Malmö Universitet
Karin Ollinen, fil.lic, Malmö Universitet
Planera för barns delaktighet
Annika Åkerblom, universitetslektor, Göteborgs universitet
Anne Harju, docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö Universitet
Flerstämmig didaktisk modellering
Ylva Holmberg, universitetslektor, Malmö Universitet
Ann-Christin Vallberg Roth, professor Malmö Universitet
Vart tar leken vägen om vi ska jobba med bokstäver?
Maria Magnusson, universitetslektor, Linnéuniversitetet
Niklas Pramling, professor, Göteborgs universitet
Fokus på:
- hur praktiknära forskning kan bidra till att utveckla verksamheten.
- Vad innebär forskning, och vad är vetenskaplig grund?
- det professionella lärandet, reflektion över den egna praktiken, samt dialog kring hur forskning kan bidra till att främja professionellt lärande bland förskollärare.
- hur vi kan integrera forskning i vår verksamhet för att skapa en mer evidensbaserad praktik.
- att främja samarbete mellan forskare och förskollärare samt skapa möjligheter för att nätverka och utbyta erfarenheter och kunskap kring utveckling.
Målgrupp
Förskollärare och ledare i förskolan.
Föreläsare meddelas inom kort
Välj tillfälle
På den här konferensen gäller inga rabatter.
Om Lärarnas forskningskonvent
Lärarnas forskningskonvent är mötesplatsen där lärare får möjlighet att fördjupa sig i undervisningsnära forskning och bygga kunskap tillsammans med praktiknära forskare. Lärarnas forskningskonvent arrangeras två gånger om året av Sveriges Lärare, Lärarstiftelsen och Lärarfortbildning i samarbete med lärosäten runt om i landet.
Från gång till gång kommer såväl skolform, programmets inriktning och ort där konventet genomförs att variera. Det finns alltid möjlighet att delta online.