Lärarnas forskningskonvent förskola 2025
Välkommen till lärarnas forskningskonvent förskola 2025. Här får du en unik möjlighet att fördjupa dig i konkret och relevant forskning direkt kopplad till din och din förskolas utveckling.
Årets tema: Leken – en resurs för lärande.
MALMÖ 4 februari | ONLINE 4 februari
Ett samarrangemang av:
Välkommen till lärarnas forskningskonvent förskola 2025. Här får du en unik möjlighet att fördjupa dig i konkret och relevant forskning direkt kopplad till utvecklingen av din och din skolas undervisning. Vi samlas för att diskutera och bygga kunskap tillsammans med ett 30-tal relevanta och praktiknära forskare inom området.
Med denna heldag vill vi skapa en mötesplats för dialog och samarbete mellan forskare och förskollärare, där vi gemensamt kan lyfta vår profession och driva fram det kollegiala lärandet.
Genom att delta i lärarnas forskningskonvent förskola 2025 får du tillgång till aktuella rön, men också möjlighet till diskussioner och samtal med forskare, samt tillfälle att nätverka med andra engagerade lärare.
Vi bygger en bro mellan forskning och verksamhet som går åt båda hållen. I de olika spåren kan du välja bland varierade teman som ger inspiration och stöd för att ta ditt och din förskolas utvecklingsarbete vidare. Du som deltar digitalt kan välja bland några utvalda spår.
Forma framtidens förskola tillsammans med oss på lärarnas forskningskonvent förskola 2025!
Fokus på:
- hur praktiknära forskning kan bidra till att utveckla verksamheten.
- Vad innebär forskning, och vad är vetenskaplig grund?
- det professionella lärandet, reflektion över den egna praktiken, samt dialog kring hur forskning kan bidra till att främja professionellt lärande bland förskollärare.
- hur vi kan integrera forskning i vår verksamhet för att skapa en mer evidensbaserad praktik.
- att främja samarbete mellan forskare och förskollärare samt skapa möjligheter för att nätverka och utbyta erfarenheter och kunskap kring utveckling.
Målgrupp
Förskollärare och ledare i förskolan.
Programmet i korthet
08.15 |
Registrering
Kaffe/smörgås för deltagare på plats |
09.00 |
Välkommen till Lärarnas forskningskonvent förskola 2025!
Moderator Katarina Larsson och arrangörerna hälsar välkommen. |
09.20 |
Keynote: Lek i undervisning och lärares professionsutveckling
Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet I denna föreläsning lyfter Niklas Pramling två viktiga delar kopplat till lek i undervisning och lärares professionsutveckling. Det handlar dels om lek och fantasi i undervisning: vad kan lek och fantasi i undervisning innebära och varför kan det vara viktigt? Det handlar också om vikten av att lärare blir aktörer i utvecklingen av sin profession. Niklas är årets pristagare av Lärarstiftelsens forskarpris för sin forskning om lekresponsiv undervisning – en metod som lyfter fram leken som ett centralt verktyg i förskolans pedagogik. Se klipp här |
10.00 |
Paus och mingel
|
10.30 |
Förmiddagspass
Välj ett av fem spår. Du som deltar digitalt väljer mellan två utvalda spår. |
Spår 1:1 (sänds digitalt)
När vuxna förhandlar lämpliga beteenden i leken utifrån ålder, kön och sexualitet. |
|
Spår 1:2 (sänds digitalt)
Digitala lärverktyg i förskolan – dilemman och möjligheter |
|
Spår 1:3
Lek och fantasi i lärande av litteracitet och hållbarhet |
|
Spår 1:4
En förskola för alla – lärmiljö och aktiviteter |
|
Spår 1:5
I resonemangen utvecklas argumenten – att stödja barns matematiklärande i lek och samspel |
|
12.00 |
Lunch och mingel
|
13.00 |
Eftermiddagspass
Välj ett av fem spår. Du som deltar digitalt väljer mellan två utvalda spår. |
Spår 2:1
Möjliggörande av förskolebarns lek – aspekter av hållbar utbildning |
|
Spår 2:2 (sänds digitalt)
Delaktighet och engagemang i den fria leken |
|
Spår 2:3
Reflexiva dialoger och aktiviteter - barn som kompetenta aktörer |
|
Spår 2:4 (sänds digitalt)
Responser och aktiviteter som grund för gemensamt innehåll – att skapa lekfulla undervisningaktiviteter i förskolan |
|
Spår 2:5
Digital kompetens i praktiken |
|
14.30 |
Fika
|
15.00 |
Avslutande keynote: Läsande förskola
Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivutveckling Med utgångspunkt i en genomförd forskningsstudie, vars syfte var att undersöka hur förskollärare tänker och resonerar om högläsningens syfte, tar föreläsaren med oss på en teoretisk, didaktisk och metodisk utvecklingsresa. Vidare beskrivs hur delar av studiens resultat väckte tankar om att bygga broar utifrån ett mer praktiknära perspektiv. Ett medvetet val av högläsningsböcker kan nämligen få större betydelse än vi trott, vad gäller både barns språkutveckling, resonemangsförmåga och läsengagemang. |
15.45 |
Hej och tack
Avslutande resonemang |
Keynote-föreläsare
Välj tillfälle
På den här konferensen gäller inga rabatter.
Om Lärarnas forskningskonvent
Lärarnas forskningskonvent är mötesplatsen där lärare får möjlighet att fördjupa sig i undervisningsnära forskning och bygga kunskap tillsammans med praktiknära forskare. Lärarnas forskningskonvent arrangeras två gånger om året av Sveriges Lärare, Lärarstiftelsen och Lärarfortbildning i samarbete med lärosäten runt om i landet.
Från gång till gång kommer såväl skolform, programmets inriktning och ort där konventet genomförs att variera. Det finns alltid möjlighet att delta online.