Förskolans yngsta barn 2025
Succékonferensen där 1–2-åringarna har huvudrollen är äntligen tillbaka! Utifrån det lilla barnets perspektiv undersöker vi förskolans vardag och uppdrag. Konferensen ger dig verktygen att utveckla de förmågor och färdigheter som behövs för att lägga grunden för barnets fortsatta väg genom förskolan, skolan och vidare ut i livet.
Stockholm 23 oktober | Online 23 oktober


När de yngsta barnen får bestämma!
Att förskolan ska ge alla barn förutsättningar att lära och utvecklas är en självklarhet för oss. Att deras behov möts och deras röster hörs. Men har vi verkligen lyssnat tillräckligt på de allra yngsta barnen i förskolan? Vad säger forskningen? Den här konferensen har ambitionen att verkligen låta 1–2-åringarnas röster ta plats. Att ge nya insikter, djupare förståelse och flera tankevändor om hur det yngsta barnens perspektiv går att förstå. Samtidigt som konferensen kommer bekräfta att det riktigt viktiga, ibland mycket små sakerna, redan görs.
Konferensens innehåll
- Att stötta det lilla barnets utveckling till att förstå sig själv och sin omvärld.
- Språkstärkande och lustfylld undervisning för de yngsta barnen
- Hur organiserar vi de yngsta barnens bästa förskola?
- Utveckla barnets förmåga att hantera känslor och stötta vägen till självständighet.
- Hur förhåller du dig till de känslor som barnen väcker i dig själv?
- Utveckla din relationella förmåga på ett professionellt plan.
- Att vara de yngsta barnens språkrör och göra deras röster hörda.
- Hur organiserar du för att få lek och undervisning att samspela med de yngsta barnens behov?
Möt andra som också möter de yngsta
Du som arbetar med de yngsta barnen är en del av det första mötet som både barn och vårdnadshavare har när de påbörjar sin väg genom förskolan. Du behöver vissa nyckelkompetenser, förmågor och förhållningssätt för att göra det mötet till det allra bästa. Det handlar om bemötande, om det relationella, om att fånga upp och förstå behov, stå upp för barnens röster och utforma verksamheten på ett sätt som passar dem. Tillsammans med andra som står i samma situation får du här lyssna till experter inom området och fylla på med både kunskap och verktyg.

Målgrupp
Förskollärare, barnskötare, rektorerProgram
Registrering
|
|
Konferensen inleds
Moderator Katarina Larsson hälsar välkomna och inleder dagen. |
|
Det är i ögonhöjd det magiska sker
Susanna Anderstaf, doktorand i pedagogik, lärarutbildare och legitimerad förskollärare En pedagog som tar de yngsta barnens röster på allvar, vilket innebär att möta varje barn med omsorgsfull respekt. Som med värme och humor bidrar till ett relationellt förhållningssätt, där vi möts som människor och är varandras tillgångar. Vi är alla berättelser, delvis formade av möten med andra vi haft i livet. Med vilken berättelse möter du våra yngsta i förskolan?
|
|
Fika
|
|
De yngsta förskolebarnens ordförråd och språkutveckling. Arbetssättet SEMLA
Anna Palmer, docent i förskoledidaktik och lektor Den här föreläsningen handlar om hur en språkstärkande och lustfylld undervisning kan genomföras för de yngsta barnen. Du får exempel på hur språket kan praktiseras på lekfulla sätt i spännande miljöer och utvecklas genom kommunikation, kroppsspråk och olika uttrycksformer. I högkvalitativa en-till-en-samtal mellan pedagoger och barn, med för barnen intressanta material, stöttas såväl språk som ordförråd. Inom ramen för socio-emotionellt och materiellt lärande (förkortas SEMLA) i upplevelsebaserade lek- och lärmiljöer stärks barnens mångspråkiga identitet utifrån individuella förutsättningar och behov.
|
|
Lunch
|
|
Att bygga den bästa förskolan för de yngsta – med trygghet, nyfikenhet och samspel i fokus
Sara Krokström, förskollärare och utvecklingsledare En självreflekterande pedagog som har förmågan att tillsammans med arbetslaget organisera de yngsta barnens bästa förskola. Sara Krokström är förskollärare som brinner lite extra för de yngsta barnen och deras rätt till en förskola där upptäckande, utforskande och lustfylldhet står i fokus. Vad är viktigt på riktigt? Idag arbetar Sara som utvecklingsledare i Upplands Väsby kommunala förskolor där hon får möjlighet att bidra till att fler barn får en förskola med hög kvalitet.
|
|
Bensträckare
|
|
Undervisning på de yngsta barnens villkor
Sara Eliasson, förskollärare och årets Ulla-Britta Bruun-stipendiat Lek, samspel och delaktighet är viktiga utgångspunkter, när vi organiserar för undervisning i samspel med de yngsta barnen. Att omsätta teoretiska lärandeteorier i konkret undervisning med de yngsta barnen i förskolan kräver ett lyhört förhållningssätt, ämneskunskap och dessutom kunskap om hur de yngsta barnen lär sig och vilken kunskap som är viktig för just dem att utveckla. Nyckelbegrepp i hur vi organiserar pedagogisk utbildning och undervisning för 1-3-åringarna är:
|
|
Fika
|
|
Med barnens perspektiv i centrum – en relationell pedagogik
Anna Träff, "Relagogistan" förskollärare och föreläsare Att arbeta med de yngsta barnen innebär att möta starka känslor – både deras och våra egna. Hur påverkas du av barnens uttryck, och hur kan du vara den trygga bas de behöver? Genom att spegla istället för att korrigera, och främja istället för att kontrollera, kan vi ge näring åt barnets självkänsla och stärka deras förståelse för sig själva och sin omvärld. Ett hållbart arbetslag skapar en trygg start på barnets utbildningsresa. När vi möts i engagemang, vilja och lust att växa tillsammans med barnen, då har vi goda förutsättningar att skapa hållbara arbetslag som känner arbetsglädje. En gynnsam plattform för att utveckla ett samarbete som driver kvaliteten på barnens förskola framåt.
|
Kontaktperson
Tveka inte att höra av dig om några har frågor.

Konferenskoordinator
Välj tillfälle

Uttalande från moderatorn
Moderatorn Katarina Larsson håller ihop konferensdagen med reflektioner och tydliggörande frågor tillsammans med föreläsarna. Med sin långa erfarenhet som fortbildare och utvecklingskonsult inom förskolan kan hon med fingertoppskänsla fånga de frågor som ibland svävar i luften och sätta ord på insikter som konferensen bjuder in till.
Det här är en efterfrågad konferens som fokuserar på de yngsta barnens perspektiv, behov och frågor. Vi fördjupar oss i forskning, praktiska exempel och reflekterar över hur vi kan förbättra vår roll och anpassa miljöer för att skapa de bästa förutsättningarna.


BOKA MED GRUPPRABATT
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!