Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet och nå nya mål tillsammans så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er. 

Vi fortbildar på plats hos er eller online. Kontakta fortbildningsrådgivare Evert Norberg på 070-850 48 03, evert.norberg@lararfortbildning.se för mer information.

Är du nyfiken på vad vi kan hjälpa er med när det gäller Skolutveckling klicka här

Dessutom:
Föreläsningar

Gy25 för lärare inom vuxenutbildningen
Starta upp ert utvecklingsarbete inför Gy25

Under dagen möter du kollegor med samma fokus som du – att på ett aktivt och kvalitativt sätt implementera och arbeta med Gy25 i vuxenutbildning. Dagen innehåller därför rika möjligheter till dialog så att du kan utbyta erfarenheter och samverka med andra lärare.

ChatGPT som didaktiskt verktyg
Kom igång med AI och ChatGPT

  • Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
  • ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
  • ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
  • Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.

ChatGPT som assistent i klassrummet
ChatGPT som assistent i klassrummet

  • Skapa en mer inkluderande och individanpassad lärmiljö.
  • Öka elevernas engagemang och förbättra deras resultat.
  • Skydda elever och skola genom riskhantering och förståelse för AI-verktyg.
  • Skapa en trygg och etiskt hållbar AI-användning.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
  • Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
  • Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
  • Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
  • Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen

Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap
Skapa ett distribuerat ledarskap

En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.

Tillgänglig skola för alla
Specialpedagogik

  • Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
  • Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
  • Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
  • Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
  • Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet

Språkdidaktik för yrkeslärare
Tydliggör du språkets roll i yrkesutbildningen

  • Identifiera och hantera yrkeselevers språkliga utmaningar, förutsättningar och möjligheter i yrkesämnen.
  • Planera och genomföra en språkligt tillgänglig undervisning.
  • Arbeta med effektiv stöttning och utveckla strategier för självständigt lärande.

Stärk det kollegiala lärandet
Kollegialt lärande

  • Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
  • Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
  • Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
  • Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen

Språk- och kunskapsutvecklande klassrum
En del i det systematiska kvalitetsarbetet

  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
  • Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.

Bedömning och återkoppling på distans
Bedömning

  • Hur ger vi effektiv återkoppling som ger effekt?
  • Hur skapar vi bedömningssituationer som försvårar fusk?
  • Hur får vi undervisning och bedömning att samverka?

Arbetslags- och mellanledare
Ledarskapsutveckling

  • Leda medskapande
  • Leda arbetslag och processer
  • Leda i ständig förändring

Distansundervisning
Lärande och undervisning

  • Hur designar vi undervisning som ger resultat digitalt?
  • Hur får vi till interaktionen?
  • Hur skapar vi meningsfullhet och motivation?

Grundläggande litteracitetsundervisning
Lärande och undervisning

  • Hur undervisar vi elever med kort eller ingen skolbakgrund?
  • Hur utgår vi från vuxnas kontexter och elevernas egna erfarenheter?
  • Hur konstruerar vi språkutvecklande och kognitivt utmanande uppgifter?

Hållbar grupp- och individanpassning
Lärande och undervisning i sfi och sva

  • Kartlägga elevers styrkor och resurser
  • Välja rätt metod för att anpassa undervisningen till dina elever
  • Planera din undervisning utifrån ett resursperspektiv

Psykisk hälsa och hållbara studier
Lärande

  • Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
  • Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
  • Fånga upp signaler på ohälsa i tid
  • Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa

Samtalsövningar för sfi och sva
Lärande och undervisning

  • Hur skapar vi relevanta och meningsfulla samtalsövningar?
  • Hur övar vi samtalsstrategier så att individen vågar inleda och delta i samtal?
  • Så blir uttalsträningen en naturlig del av samtalsundervisningen

Stärk vuxna elevers läsförmåga
Lärande och undervisning

  • Hur kan modellering och dekonstruktion av texter stötta eleven i sin läsförståelse?
  • Hur kan vi använda lässtrategier i undervisningen?
  • Hur kan vi väcka läslust i ämnen som är utmanande?

Tematiskt arbetssätt
Strukturer och tankesätt

  • Tematiskt arbetssätt som vilar på vetenskaplig grund
  • Så skapar du flexibla teman med relevans och engagemang i fokus
  • Utforma undervisningen tillsammans med eleverna
  • Kom igång direkt med gemensam idébank

Undervisa vuxna med NPF
Lärande och undervisning

  • Hur påverkar NPF lärandet och den vuxne elevens förmågor?
  • Hur gör vi undervisningen mer tillgänglig och anpassad till vuxna elever med NPF?
  • Hur ger du alla samma möjlighet trots olika förutsättningar?

Vuxnas lärande
Lärande och undervisning

  • Hur möter vi vuxnas erfarenheter och utmaningar i undervisningen?
  • Hur designar du undervisning som utgår från vuxnas lärprocesser?
  • Så arbetar vi med stöttning och strategier för lärande

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti