Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper
Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!
När ni vill utveckla en gemensam förståelse i kollegiet och nå nya mål tillsammans så är uppdragsfortbildning den fortbildningsform som vi rekommenderar. Vi arbetar i process och startar där ni befinner er.
Vi fortbildar på plats hos er eller online. Kontakta fortbildningsrådgivare Evert Norberg på 070-850 48 03, evert.norberg@lararfortbildning.se för mer information.
Är du nyfiken på vad vi kan hjälpa er med när det gäller Skolutveckling klicka här
Dessutom:
Föreläsningar
Under dagen möter du kollegor med samma fokus som du – att på ett aktivt och kvalitativt sätt implementera och arbeta med Gy25 i vuxenutbildning. Dagen innehåller därför rika möjligheter till dialog så att du kan utbyta erfarenheter och samverka med andra lärare.
- Vad är AI och hur kan du som lärare använda det?
- ChatGPT som didaktiskt verktyg och samarbetspartner i undervisningen
- ChatGPT som stöd för elever, på ett ansvarsfullt och etiskt sätt
- Workshop där du övar, prövar och praktiskt tillämpar.
- Skapa en mer inkluderande och individanpassad lärmiljö.
- Öka elevernas engagemang och förbättra deras resultat.
- Skydda elever och skola genom riskhantering och förståelse för AI-verktyg.
- Skapa en trygg och etiskt hållbar AI-användning.
- Ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling
- Utveckla språkstödjande aktiviteter i alla ämnen
- Förbättra elevaktiviteten genom medveten språkanvändning i syfte att öka likvärdigheten i det språkligt heterogena klassrummet
- Skapa stöttning som leder till utveckling, lärande och ökad måluppfyllelse för era elever
- Pröva, ompröva och utvärdera undervisningen
En kurs för rektorer som ger verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. Kursen ger också insikter i välfungerande kollegialt lärande och distribuerat ledarskap.
- Utforma en tillgänglig lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen
- Utveckla hjälpsamma strukturer och använda er av tydliggörande pedagogik
- Förbättra den fysiska lärmiljön med fokus på tillgänglighet
- Utveckla arbetssätt för kartläggning och anpassningar
- Höja kunskapen om olika förmågor och NPF i hela kollegiet
- Identifiera och hantera yrkeselevers språkliga utmaningar, förutsättningar och möjligheter i yrkesämnen.
- Planera och genomföra en språkligt tillgänglig undervisning.
- Arbeta med effektiv stöttning och utveckla strategier för självständigt lärande.
- Driv kontinuerlig undervisningsutveckling
- Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande
- Implementera kollegiala metoder som kännetecknar lärares kollaborativa lärande
- Skapa utvecklingsfrämjande strukturer i och av undervisningen
- Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
- Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
- Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
- Hur ger vi effektiv återkoppling som ger effekt?
- Hur skapar vi bedömningssituationer som försvårar fusk?
- Hur får vi undervisning och bedömning att samverka?
- Leda medskapande
- Leda arbetslag och processer
- Leda i ständig förändring
- Hur designar vi undervisning som ger resultat digitalt?
- Hur får vi till interaktionen?
- Hur skapar vi meningsfullhet och motivation?
- Hur undervisar vi elever med kort eller ingen skolbakgrund?
- Hur utgår vi från vuxnas kontexter och elevernas egna erfarenheter?
- Hur konstruerar vi språkutvecklande och kognitivt utmanande uppgifter?
- Kartlägga elevers styrkor och resurser
- Välja rätt metod för att anpassa undervisningen till dina elever
- Planera din undervisning utifrån ett resursperspektiv
- Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
- Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
- Fånga upp signaler på ohälsa i tid
- Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa
- Hur skapar vi relevanta och meningsfulla samtalsövningar?
- Hur övar vi samtalsstrategier så att individen vågar inleda och delta i samtal?
- Så blir uttalsträningen en naturlig del av samtalsundervisningen
- Hur kan modellering och dekonstruktion av texter stötta eleven i sin läsförståelse?
- Hur kan vi använda lässtrategier i undervisningen?
- Hur kan vi väcka läslust i ämnen som är utmanande?
- Tematiskt arbetssätt som vilar på vetenskaplig grund
- Så skapar du flexibla teman med relevans och engagemang i fokus
- Utforma undervisningen tillsammans med eleverna
- Kom igång direkt med gemensam idébank
- Hur påverkar NPF lärandet och den vuxne elevens förmågor?
- Hur gör vi undervisningen mer tillgänglig och anpassad till vuxna elever med NPF?
- Hur ger du alla samma möjlighet trots olika förutsättningar?
- Hur möter vi vuxnas erfarenheter och utmaningar i undervisningen?
- Hur designar du undervisning som utgår från vuxnas lärprocesser?
- Så arbetar vi med stöttning och strategier för lärande