Tre frågor ...

Ann-Jeanette Wahlqvist är förstelärare i Täby. 

Vilket är ditt bästa tips för att leda utvecklingsarbete med kollegor?

Mitt bästa tips är att fokusera på det som kollegorna efterfrågar mest, vilket ofta handlar om praktiknära och hands-on-lösningar. Jag strävar efter att vara lyhörd för vad mina kollegor tycker är viktigt och vad som kan driva skolutvecklingen framåt. Genom att utgå från deras behov skapar vi en grund för engagemang och delaktighet i utvecklingsarbetet. Det handlar om att arbeta tillsammans mot gemensamma mål och att bygga ett klimat där alla känner sig hörda och inspirerade. 

Vilka utvecklingsområden arbetar ni med just nu?

För närvarande fokuserar vi på att utveckla en effektiv och hållbar bedömningspraktik. Målet är att bedömningsarbetet ska bidra till ett mer hållbart lärande för eleverna. Vi utforskar vad eleverna anser vara viktigast för att de ska lära sig så effektivt som möjligt och vad vi kan göra för att minska den stress som många elever upplever. 

Jag arbetar tillsammans med fyra andra erfarna förstelärare, och tillsammans driver vi utvecklingsprojekt på skolan. Vi deltar även i ett FoU-projekt tillsammans med kommunen i samarbete med Uppsala universitet. Kommunen strävar efter att vi lärare ska arbeta på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket är en viktig grund för vårt arbete.

Vilka verktyg och metoder använder du gärna i det kollegiala utvecklingsarbetet?

Jag använder mig ofta av digitala verktyg för att effektivisera och underlätta det kollegiala samarbetet. Till exempel är Google Formulär ett verktyg som jag regelbundet använder för att samla in data och feedback från mina kollegor. Det ger oss ett enkelt sätt att få en överblick över vad som fungerar och vad som behöver utvecklas. Dessutom har ChatGPT visat sig vara en ovärderlig resurs för att analysera data och dra slutsatser. Verktyget hjälper mig att identifiera mönster och föreslå konkreta strategier som vi kan använda i utvecklingsarbetet. 

Vi delar ofta upp kollegorna i samtalsgrupper, där de diskuterar frågor som vi förstelärare har tagit fram eller får en uppgift att lösa. Ibland arbetar de med ämneskollegor och ibland i tvärgrupper för att få in nya idéer och intryck. Kombinationen av dessa arbetssätt och verktyg har varit mycket framgångsrik i vårt arbete. 

FORTBILDNING FÖR DIG SOM VILL DRIVA UTVECKLING

Exklusivt för dig som är Förstelärare

Årets förstelärarkonferens, den 10:e i ordningen, konkretiserar hur samverkan och lärprocesser kan se ut inom ramen för kollegialt lärande. Bland föreläsarna hittar du Ann-Jeanette Wahlqvist, förstelärare Täby, Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare, Jennie Wilson, utvecklingsledare samt Ingeborg Cederlöf-Hull, rektor. Läs mer om Förstelärarnas rikskonferens 2025>>

Bedömning - mer än bara betyg

Vi står på tröskeln till en ny reform i gymnasieskolan, där kursbetyg försvinner och ämnesbetyg införs. I ljuset av Gy25 uppstår ett naturligt tillfälle för oss att föra dialoger om bedömning och betygsättning och det här är en bok som kan bidra med viktiga perspektiv. Oavsett om du arbetar i gymnasiet eller grundskolan så tror vi att du har nytta av den här boken. Författares som utmanar våra invanda tankemönster är Jesper Grönlund. Läs mer om Bedömning i gymnasieskolan - mer än bara betyg>>