Rikskonferens Gy25

– ett helhetsgrepp på ämnesbetygsreformen

Det här är konferensen för dig som ska börja arbeta med ämnesbetygsreformen – Gy25 efter den 1 juli. Här får du ta del av flera perspektiv som ger kunskap och insikter att använda i din yrkesvardag. Vad innebär reformen och hur påverkar den dig och dina elever? Vi sätter reformen i en praktiknära kontext på vetenskaplig grund.  

*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet  gäller t o m den 7 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.

Ange koden 3 för 2 vid bokning 

Kom förberedd in i Gy25

Ta klivet över tröskeln till ämnesbetygsreformen – perspektiv och insikter för det konkreta arbetet. 

Att implementera och börja arbeta i en ny reform innebär både utmaningar och möjligheter. För vissa ämnen blir det större skillnad, medan andra kommer att märka mindre av det som är nytt. Att anamma en reform innebär att du behöver arbeta från två håll: både kopplat till ditt ämne/din undervisning och till ett kollegialt utvecklingsarbete där vi förstår möjligheter och utmaningar gemensamt. Den här konferensen tar fasta på båda dessa perspektiv.  

1. Ditt ämne – din undervisning
2. Det kollegiala utvecklingsarbetet

På konferensen föreläser både forskare och lärare/utvecklingsledare. Vi har under det gångna året drivit utvecklingsarbete och fortbildat kring reformen på ett stort antal skolor runt om i Sverige. Du får ta del av de erfarenheter och lärdomar vi hämtat ur detta arbete – omvandlat till konkreta och adekvata råd om reformarbetet. Till stor del handlar det om att på ett tryggt sätt förstå syfte och innehåll i Gy25, och veta hur du omsätter den i din yrkesutövning. Dit når vi genom att exemplifiera och relatera innehållet till vår praktik.  

Vetenskaplig grund och praktisk tillämpning – hur kan vi förhålla oss till reformarbetet som individer och kollegium? 

En del av innehållet:

  • Att anamma en reform – utmaningar och möjligheter. 
  • Utvecklingsarbete – individen och kollegiet. 
  • Vad är nytt och vad är samma som förut? 
  • Lärarens friutrymme och professionella omdöme. 
  • Gy25 i praktiken – ramar och konkreta tips. 
Hur motiverar vi elever att fortsätta kämpa även på högre nivåer?

Du kommer att få exempel på hur du kan planera undervisning och genomföra bedömning i det nya systemet. Vi tänker tillsammans kring begrepp, ramar och intentioner. Under dagen får du också tillfälle att diskutera och interagera med andra lärare. Dessa samtal blir värdefulla i att både bekräfta det du redan gör och kan, och för att leda vidare till nästa steg.  

Föreläsare på konferensen

Anette Jahnke, doktor professionspraxis, processledare på Ifous  
I den här föreläsningen talar Anette om framgångsrika sätt för att ”få saker att hända” i utvecklingsarbetet, men också om hur vi kan förhålla oss till förändringar och utmaningar. Vad ska vi lägga vår tid på för att få så god utväxling som möjligt att det vi gör? Hur förändrar vi vårt arbete i praktiken på ett hållbart sätt för att stärka skolans verksamhet? Anette beskriver också vad evidensbaserad forskning säger om fungerande utvecklingsarbete och vad som har visat sig fungera väl (och mindre väl) vid implementering av tidigare reformer.  

Jesper Grönlund, utvecklingsledare, lärare och författare 
Jesper är en efterfrågad och kunnig fortbildare inom Gy25. Han är erfaren utvecklingsledare inom bedömning och skolors utvecklingsarbete. Jesper är också författare till boken Bedömning i gymnasieskolan – mer än bara betyg. I ljuset av Gy25 uppstår ett naturligt tillfälle för oss att föra dialoger om bedömning och betygsättning. Under dagen lyfter Jesper viktiga perspektiv som ramar in såväl reformen som helheten kring bedömningsarbete. För bedömning är mer än bara betyg.  

Thomas Strandquist, fortbildare, utvecklingsledare och lärare (Malmö)  
Carina Ulvesson, fortbildare, utvecklingsledare och lärare (Stockholm och digitalt) 
Thomas och Carina har praktisk erfarenhet av att bygga upp strukturer och modeller för hur man kan arbeta för att skapa ett holistiskt perspektiv på lärande. Under det senaste året har de varit en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring ämnesbetygreformen. Thomas och Carina är erfarna fortbildare och processledare med stor kunskap om utmaningar och möjligheter i det praktiknära arbetet. De vet vad du står inför, och kan ge relevanta och aktuella exempel som tar dig vidare och ger dig trygghet att ta dig an det som är nytt.

Jesper, Thomas och Carina har fortbildat och handlett ett stort antal skolor i implementeringen av Gy25.
Ur dessa möten och processer hämtar de konkreta exempel som vägleder och stärker dig och din skola i reformarbetet. 

Målgrupp

Lärare och skolledare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen

Annonseras snart: Forskare – så undervisar vi Generation Z

Motivation, drivkrafter och ramar för att undervisa dagens unga inom ramen för Gy25. 

Anette Jahnke
Anette Jahnke
Doktor professionspraxis och processledare
Jesper Grönlund
Jesper Grönlund
Utvecklingsledare, lärare och författare 
Thomas Strandquist
Thomas Strandquist
Fortbildare, utvecklingsledare och lärare
Carina Ulvegren
Carina Ulvegren
Fortbildare, utvecklingsledare och lärare

Kontaktperson

Tveka inte att höra av dig om några har frågor.

Konferenskoordinator

Monica Franc

Stockholm, 6 maj 2025
9.00-16.45 | 4 450 kr ex moms
BOKA
Livesänd
ONLINE, 6 maj 2025
9.00-16.45 | 3 950 kr ex moms
BOKA
Malmö, 13 maj 2025
9.00-16.45 | 4 450 kr ex moms
BOKA

BOKA MED GRUPPRABATT

Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!

Läs mer