Rikskonferens Gy25
Välkommen till en inspirerande och informerande dag som lovar ett helhetsgrepp på ämnesbetygsreformen! Vi sätter reformen i en praktiknära kontext på vetenskaplig grund. Du får ta del av relevanta perspektiv som ger dig den kunskap och de insikter du behöver för att komma förberedd in i Gy25.
Möt Anette Jahnke, Jesper Grönlund, Thomas Strandquist, Carina Ulvegren och Katarina Pietrzak
Att implementera och börja arbeta i en ny reform
Att implementera och börja arbeta i en ny reform innebär både utmaningar och möjligheter. För vissa ämnen blir det större skillnad, medan andra kommer att märka mindre av det nya.
Den här konferensen tar fasta på två perspektiv:
- Ditt ämne – din undervisning
- Det kollegiala utvecklingsarbetet
Under dagen föreläser både forskare och lärare/utvecklingsledare med stor kompetens inom ämnet. Lärarfortbildning har nämligen under det gångna året drivit utvecklingsarbete och fortbildat kring reformen på ett stort antal skolor runt om i Sverige. Du får därför ta del av de erfarenheter och lärdomar vi hämtat ur detta arbete – omvandlade till konkreta och adekvata råd i reformarbetet. Till stor del handlar det om att på ett tryggt sätt förstå syfte och innehåll i Gy25 – och veta hur du omsätter det i din yrkesutövning. Dit når vi genom att exemplifiera och relatera innehållet till vår praktik.
Vetenskaplig grund och praktisk tillämpning
Hur kan vi förhålla oss till reformarbetet som individer och kollegium?
Du får konkreta exempel på hur du kan planera undervisning och genomföra bedömning i det nya systemet. Under dagen får du också tillfälle att diskutera och interagera tillsammans med lärare runt om i landet kring begrepp, ramar och intentioner. Dessa samtal blir värdefulla i att bekräfta det du redan gör, men också för att leda dig vidare till nästa steg.
Innehåll:
- Att anamma en reform – utmaningar och möjligheter.
- Vad innebär Gy25 för din undervisning och bedömning?
- Lärarens friutrymme – det professionella omdömet.
Målgrupp
Lärare och skolledare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen
*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet gäller t o m den 20 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.
Ange koden 3 för 2 vid bokning
Innehåll
08.15 |
Registrering
Kaffe/te smörgås |
08.45 |
Incheckning online-deltagare
|
09.00 |
Moderator Jesper Grönlund introducerar dagen
Jesper Grönlund, utvecklingsledare, lärare och författare Jesper är en efterfrågad och kunnig fortbildare inom Gy25. Han delar med sig av insikter och erfarenheter inom utvecklingsarbetet från skolor med olika förutsättningar och behov. |
09.30 |
Implementeringsarbete – god utväxling av insatsen
Anette Jahnke , doktor i professionspraxis och processledare på Ifous Hur får vi till förändring och utveckling? Vad ska vi lägga vår tid på för att få så god utväxling som möjligt av det vi gör? Anette beskriver också vad evidensbaserad forskning säger om fungerande utvecklingsarbete och vad som har visat sig fungera väl – och mindre väl – vid implementering av tidigare reformer. |
10.30 |
Paus
Kaffe/te och frukt |
11.00 |
Motivation, drivkrafter och lärande i en transformativ värld
Katarina Pietrzak, forskare på RISE inom Livslångt lärande Föreläsningen vidgar förståelsen för lärande i arbetslivet i en transformativ värld som kräver ständig anpassning och kunskapsutveckling. Lärarens och skolans roll uppmärksammas utifrån att möta samtidens utmaningar, inklusive det kompensatoriska uppdraget, demokratiutmaningar, AI och gymnasiereformen GY25. Föreläsningen baseras på RISE forskning kring livslångt lärande, samt Katarinas samarbete inom akademin och regeringens samverkansråd. |
12.00 |
Lunch
|
13.00 |
Reflektion, diskussion och interaktivitet
Jesper Grönlund utvecklingsledare, lärare och författare |
13.30 |
Bedömning är mer än bara betyg
Jesper Grönlund, utvecklingsledare, lärare och författare I ljuset av Gy25 uppstår ett naturligt tillfälle för oss att föra dialoger om bedömning och betygsättning. Jesper lyfter centrala perspektiv som ramar in såväl reformen som helheten kring bedömningsarbete – eftersom bedömning är mer än bara betyg. Och hur undervisar vi med bildningstanken i fokus? |
14.30 |
Paus
Kaffe och kakbuffé |
15.00 |
Helhetssyn på undervisning och lärande – praktiknära exempel
Thomas Strandquist fortbildare, utvecklingsledare och lärare (Malmö) Hur bygger vi strukturer och modeller för att skapa en helhetssyn på lärande, undervisning och bedömning? Thomas och Carina är erfarna lärare, fortbildare och processledare med stor kunskap om utmaningar och möjligheter i det praktiknära arbetet. De vet vad du står inför, och kan ge relevanta och aktuella exempel som tar dig vidare och ger dig trygghet att ta dig an det som är nytt. |
15.45 |
Sammanfattning och avslutning
Jesper Grönlund, utvecklingsledare, lärare och författare |
Kontaktperson
Tveka inte att höra av dig om några har frågor.
Konferenskoordinator
BOKA MED GRUPPRABATT
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!