Stationsarbete i förskoleklass
Nathalie Lindgren har sedan många år utvecklat ett arbetssätt som ger många fördelar för både elev och lärare i förskoleklass. Vi bjöd in Nathalie för att ställa ett par frågor om hur stationsarbete kan förena relationsbyggande, lärande och kartläggning på ett tidseffektivt och lustfyllt sätt.
Förståelse för matematik och läsning är inget man föds med. Det krävs många års träning innan barn kan räkna och läsa flytande. Och när barnen börjar i förskoleklass så har de utvecklat sina förmågor olika långt. En del kan läsa, andra har svårt att hålla i pennan. I vårt uppdrag ingår att kartlägga var våra nya elever befinner sig och samtidigt bjuda på en lustfylld och inspirerande start i skolan.
Frågorna Nathalie besvarar under webbinaret är:
- Hur kan stationsarbete utformas för att förskoleklassens kartläggningar ska bli en del av den ordinarie undervisningen?
- Hur kan resultaten av kartläggningarna användas för att anpassa och differentiera undervisningen?
- Hur kan bildstöd användas för att förtydliga undervisningen?
Kurstips
Stationsarbete för kartläggning äger rum på följande datum och platser:
18 februari: online
19 maj: Stockholm
20 maj: Göteborg
3 juni: online
Kursen lär dig att
- Använda stationsarbete för en lustfylld och varierad undervisning
- Genomföra kartläggningen stressfritt inom den ordinarie undervisningen
- Anpassa undervisningen efter olika kunskapsnivåer och behov
- Skapa struktur och tydlighet i din undervisning
Så mycket konkreta tips, fick en ny insikt i målet med kartläggningen. Kommer ta med mig detta med stationsarbete till starten i höst med en ny klass
Presentation
Nathalie Lindgren är förskollärare och har lång erfarenhet av att arbeta i förskoleklass. Hon deltog bland annat i Skolverkets referensgrupp för Hitta språket innan materialet infördes nationellt. Nathalie har skrivit boken Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass och håller i fortbildningen Stationsarbete för kartläggning.