Stationsarbete för kartläggning
Kursen lär dig att:
- Använda stationsarbete för en lustfylld och varierad undervisning
- Genomföra kartläggningen stressfritt inom den ordinarie undervisningen
- Anpassa undervisningen efter olika kunskapsnivåer och behov
- Skapa struktur och tydlighet i din undervisning
*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet gäller t o m den 7 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.
Ange koden 3 för 2 vid bokning
”Det bästa med kursdagen var att man fick inspiration på arbetssätt. Idéer hur jag kan jobba och planera undervisningen för att kunna genomföra kartläggningen på ett mer effektivt sätt.”
En kurs speciellt för dig som vill lära dig hur du med hjälp av stationsarbete kan minska stressen och få både mer varierat och lustfyllt lärande i samband med den obligatoriska kartläggningen.
Kursen tar sin utgångspunkt i Skolverkets läsa, skriva, räkna-garanti och kartläggningarna Hitta språket och Hitta matematiken.
Önskar ni fortbildning på plats? Läs mer om uppdrag!
Kartlägg utan stress samtidigt som du erbjuder eleverna en lustfylld undervisning
Stationsarbete har visat sig vara mycket gynnsamt för att skapa en lustfylld undervisning och studiero i förskoleklassen. Du lär känna några få elever i taget, eleverna får en varierad undervisning när de roterar mellan olika stationer och man har sett att studieron och koncentrationen vid de olika stationerna ökar. Stationsarbetet hjälper även till för att genomföra kartläggningsaktiviteterna i Hitta språket och Hitta matematiken. Kartläggningen blir då en del i den ordinarie undervisningen utan stress för vare sig elever eller dig som lärare och du hinner dokumentera resultaten för varje elev.
I den här kursen får du lära dig hur du lägger upp ett väl fungerande stationsarbete så att du kan tillämpa det vid kartläggningen. Vi går igenom alla moment från förberedelse av kartläggningen till differentiering av din undervisning efter analyserat resultat - helt enligt riktlinjerna för Skolverkets Läsa-Skriva-Räkna-garanti.
Sagt om kursen
”Det bästa med kursdagen var att man fick inspiration på arbetssätt. Idéer hur jag kan jobba och planera undervisningen för att kunna genomföra kartläggningen på ett mer effektivt sätt.”
”Så mycket konkreta tips, fick en ny insikt i målet med kartläggningen. Kommer ta med mig detta med stationsarbete till starten i höst med en ny klass.”
Utforma stationsarbete som ger en lustfylld och varierad undervisning
Stationsarbete är lustfyllt och motiverar eleverna. Genom att stationerna har ett planerat och varierat innehåll med en tydlig struktur känner eleverna både en trygghet och det blir ett lagom arbetstempo. Men vad ska du tänka på när du planerar för stationer i sin undervisning?
Kursen ger dig många tydliga och konkreta tips så att du vet vad du ska tänka på för att lyckas.
Lyckas med kartläggningen inom den ordinarie undervisningen
När stationsarbetet är välkänt för eleverna blir det okomplicerat att genomföra kartläggningen inom den ordinarie undervisningen.
Vi går igenom hur du kan organisera ett stationsarbete för kartläggning och vad du bör ha med dig i planeringen inför varje moment. Vad ska hända vid de olika stationerna och vad gör de elever som inte kartläggs vid sin station?
Så använder du dig av kartläggningsresultaten för att differentiera undervisningen
När vi har resultaten från kartläggningen har vi också de underlag vi behöver för att kunna differentiera undervisningen. I stället för att individanpassa för den enskilda eleven ska vi nu planera och anpassa undervisningen utifrån vår grupp av elever. Hur kan vi undervisa så att alla elever får tillgång till samma innehåll men kan arbetar med det på olika sätt?
Du får lära dig hur du med stationsarbete som grund differentierar undervisningen så att den stödjer alla elevers kunskapsutveckling.
Stärk lärandet med bildstöd som en naturlig del av undervisningen
Att få in bildstöd som en naturlig del av undervisningen kan vara knepigt. Vad är det man ska synliggöra för att det ska bli en tillgänglig lärmiljö för alla elever? Många använder sig redan av dagsschema, men hur kan man använda sig av bildstöd så att det blir en tydliggörande pedagogik?
Du får många konkreta exempel på hur du kan lägga upp din användning av bildstöd i din undervisning.
Sagt om Nathalie Lindgren
”Hon kan sin sak och kändes så påläst och man kände att hon är som oss.”
”Hon delade med sig då tydligt hur hon gör, konkret och enkelt.”
Målgrupp
Lärare i förskoleklass.
Välj kurstillfälle
Din bok har lagts till i varukorgen
Ta med din rektor på kursen!
Visst är det lättare att åstadkomma förändring efter en kurs om man är flera som går tillsammans? Just nu bjuder vi din rektor på kursplatsen om hen går i sällskap med minst en betalande deltagare på denna kurs. Använd koden: "rektor gratis" vid anmälan.
Hör Nathalie berätta om kursen
Vill du att kursledaren håller en skräddarsydd kurs speciellt för er på din arbetsplats?
Skicka oss en intresseanmälan