Att väcka intresse för läsning hos läsovana ungdomar kan vara en utmaning. Men Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, har hittat arbetssätt som eleverna har anammat, vilket ävenåterspeglas i förbättrad läsförståelse och läshastighet. Med en inkluderande och digital undervisning når hon framför allt de elever som upplever läsning som svårt.
Jenny Edvardsson är förstelärare på Wendesgymnasiet i Kristianstad och undervisar främst elever på yrkesprogram. 2015 fick hon Amy-priset från Myndigheten för tillgängliga medier samt det Pedagogpris som delas ut årligen av Lärarförbundet i Kristianstad. Samma år var hon en av finalisterna till utmärkelsen Guldäpplet.
August-ambassadörerna är speciellt utvalda bloggare och instagrammare som bevakar och skriver om Augustpriset. Jenny Edvardsson, som driver bloggen Jenny på Wendes. Hon ligger också bakom Den digitala bokcirkeln.
August-ambassadörer
Innehåll
Förord 5
Inledning 7
Några centrala utgångspunkter 9
Framgångsfaktorer i min undervisning 15
Att skapa goda relationer 16
Att arbeta i process och vikten av att modellera 20
Att göra anpassningar 25
Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande 29
Att arbeta med formativ bedömning och återkoppling 32
Att arbeta med autentiska uppgifter 34
Tecken på framgång 35
Att arbeta med skönlitterära texter 37
Chambers modell för boksamtal 37
Langers litterära föreställningsvärldar 55
Skönlitterära lässtrategier 63
Att arbeta med faktatexter 71
Geras lässtrategier 71
Begrepp och den begreppsliga förmågan 87
Att arbeta med digitala multimodala texter 95
Multimodala lässtrategier 95
Navigering och informationshantering 102
Att utveckla elevernas IT-kunskap 107
Slutord 109
Litteratur 111
Din bok har lagts till i varukorgen