NPF i fritidshemmet
- Få fritidshemmet att fungera för elever med NPF
- Organisera för att möta behoven bakom beteenden
- Hantera utmanande situationer och moment
*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet gäller t o m den 7 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.
Ange koden 3 för 2 vid bokning
Den här kursen ger kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och exempel på strategier och verktyg för att skapa ett fritidshem som fungerar för fler elever där verksamheten möter olika behov. Resultatet blir att vi skapar mer trygghet och lugn i gruppen, de utmanande situationerna minskar och alla elever får förutsättningar att utvecklas.
Vill du få fritidshemmet att fungera för fler elever?
På fritidshemmet är det många elever som möts. Alla med olika behov utifrån mognad, NPF-diagnoser och andra funktionsvariationer. Behoven kopplat till organisation och lärmiljö kan skapa utmaningar i verksamheten. Stök vid förflyttningar, elever som inte hittar något meningsfullt att göra, konflikter i lekar och så vidare. Om vi förstår behoven bakom beteendena och även förstår vår del i dessa kan vi organisera verksamheten så att den funkar för fler. Vinsten blir ett fritidshem där eleverna får bättre förutsättningar att utvecklas och lära och dessutom ett större lugn i gruppen som helhet.
Om kursen
Kursen ökar förståelsen för NPF och vad som kan bli svårt. Vi kopplar det tydligt till fritidshemmets verksamhet och hur behoven signaleras i typiska situationer som uppstår under en dag. Huvudfokus ligger på verktyg och strategier för att möta de behov eleverna har och hur verksamheten kan organiseras för att de problematiska situationerna inte ska uppstå. När mindre tid behöver läggas på att hantera svåra situationer kan den i stället läggas på kvalitativa lärandesituationer i samspel med eleverna.
Strategierna och verktygen kan också användas i arbetet med lärandemål, rastverksamhet och i eventuellt uppdrag som klass-/elevresurs vilket ger en positiv effekt på elevernas lärande, studiero och trygghet under hela deras dag.
Kursens innehåll
- NPF och funktionsvariationer – vad är det som blir svårt?
- Förstå behoven bakom beteenden
- Pedagogens ansvar kopplat till utmanande beteenden
- Tydliggörande pedagogik, visuellt stöd och olika kommunikationsstöd
- Hantera utagerande och utmanande beteenden
- Bemötande och förhållningssätt som bygger relation
Praktiknära och välgrundat
Kursen varvar teori med en stor portion konkreta exempel på hur det kan tillämpas i vardagen. Vi växlar mellan föreläsning, egen reflektion och övningar i grupp. Kunskaperna kan börja tillämpas direkt efter kursen och kommer ge en positiv effekt för dig och dina elever.
Målgrupp
Lärare i fritidshem
Välj kurstillfälle
Din bok har lagts till i varukorgen
Ta med din rektor på kursen!
Visst är det lättare att åstadkomma förändring efter en kurs om man är flera som går tillsammans? Just nu bjuder vi din rektor på kursplatsen om hen går i sällskap med minst en betalande deltagare på en fritidshemskurs. Använd koden: rektor gratis vid anmälan.
Vill du att kursledaren håller en skräddarsydd kurs speciellt för er på din arbetsplats?
Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig
Boktips från Lärarförlaget
Läs och lär av Alexander Skyttes berättelse om sin uppväxt och sin egna turbulenta skoltid. Med egna reflektioner som vuxen och med kopplingar till teori/forskning sätter han sina upplevelser i ett sammanhang som gör dem begripliga. Som kursdeltagare har du möjlighet att köpa Pojken med extra allt till 20% rabatt.
BOKA MED GRUPPRABATT
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!