Fritidshemmens rikskonferens

Lekfullt fritidshem på vetenskaplig grund

Leken tar plats på scen och konferensen presenterar spännande forskning om hybrid lek och lekrepsonsiv undervisning. Du får också inspiration om hur du genom lajvpedagogik kan göra läroplanen till ett äventyr samt hur du kan utveckla de äldre elevernas lek. Dessutom får du med dig en modell för relationsstärkande arbete och konflikthantering. Här får du den påfyllning du behöver – och vill ha!

Malmö 19 nov | Göteborg 27 nov | Stockholm & online 3 dec

Tid: 9.00 (registrering från 8.15) – 16.30

På Fritidshemmens rikskonferens samlas årligen hundratals lärare i fritidshem för att tillsammans fylla på med ny kunskap och inspiration. Här är stämningen alltid på topp, energin sprudlar och de kompetenta föreläsarna har ett tydligt fokus på just fritidshemmet och fritidspedagogik.

Konferensens innehåll

  • Utveckling av äldre elevers fria lek – lekresponsiv undervisning
  • Modell för konflikthantering – relationstriangeln lotsar dig rätt!
  • Lajvpedagoik gör läroplanen till ett äventyr
  • Hybrid lek och hybrida läraktiviteter
  • Relationen mellan utveckling av mjuka förmågor och ämnesinnehåll

Jonas Wallman är moderatorn som sticker ut från mängden. Med sin gedigna bakgrund inom fritidshem gör han relevanta och konkreta kopplingar till vardagen. Med finurlighet och humor håller han energin på topp samtidigt som han skapar djupare reflektioner och insikter.

Förra årets Fritidshemmens rikskonferens bestod av en bred, fin mix och det fanns verkligen något för alla: forskningsperspektivet, skolledarens syn, specialpedagogens input och inte minst fritidslärarens vinkel. Jag plockar med mig begreppet "utbildningsomsorg" som jag känner allt starkare kännetecknar det som händer på fritidshemmet.

 

 

Innehåll

Hybrid lek – när det fysiska och digitala sammanflätas

Marina Wernholm, Fil. Dr. i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet

Digitaliseringen av samhället har gjort att barns lek förändrats. Lek är idag ofta en hybrid praktik där fysiska och digitala element sammanflätas och kan många gånger upplevas svårare för vuxenvärlden att förstå och uppfattningen om vad som är lek kan skilja sig mellan barn och vuxna. Här får du utvidga din förståelse för lek och vilka konsekvenser den hybrida leken för med sig kopplat till deltagande, identitetsskapande och lärande.

  • Hur kan vi förstå barns lek i hybrida verkligheter?
  • Hindrande eller möjliggörande av hybrid lek – hur ska vi förhålla oss?
  • Möjligheter med hybrid lek
  • Så kan vi skapa hybrida läraktiviteter
Lajvpedagogik gör läroplanen till ett äventyr

Lukas Renklint, Lajvpedagog, lajvdesigner, författare
Victoria Mosshem, Leg lärare åk 7-9 i svenska, verksam som specialpedagog, lajvpedagog och författare

Under den här föreläsningen får du upptäcka ett kreativt, lekfullt och engagerande sätt att lära som gör tiden på fritids till ett äventyr samtidigt som det uppfyller fritidshemmets uppdrag i läroplanen. Du får tips och stöd i hur du vägleder, engagerar och utmanar eleverna genom kreativt skapande, socialt samspel och berättande. Föreläsarna visar på fördelarna med lajv och lajvpedagogik och ger dig guidning i hur du kan skapa egna pedagogiska lajv med dina elever.

  • Lajvpedagogikens grunder – vad, hur och varför?
  • Utveckling av elevers mjuka förmågor
  • Nycklar för inkluderande lajv
  • Framgångsfaktorer och fallgropar
  • Så kommer du igång!
Den fria lekens kraft – att förstå, utveckla och legitimera äldre elevers lek

Lena Boström, Professor i pedagogik, Mittuniversitetet
Erika Forsberg, Lärare i fritidshem
Linda Evjén, Adjunkt Mittuniversitetet

Leken har en central plats på fritidshemmet och stor betydelse för barns utveckling. I en aktionsforskningsstudie har forskare och fritidhemslärare tillsammans undersökt de äldre elevernas fria lek och utforskat hur vi kan förstå och tolka den, hur leken kan utvecklas och hur lärare kan förverkliga läroplanen genom den fria leken. Projektet har lett till att den fria leken legitimerats och får ta större plats, att elevernas delaktighet ökat och att lärarnas förhållningssätt till leken vidareutvecklats. Här får du ta del av studiens slutsatser och hur lärarna utvecklar verksamheten med leken i fokus.

  • Lekresponsiv undervisning – vad är det och vad kan det bli i fritidspedagogiskt perspektiv?
  • Systematisk observation och reflektion av elevernas fria lek
  • Att organisera med fokus på fri lek och elevers delaktighet
  • Interaktiv verksamhetsplan – planering för den fria leken
  • Vilka vinster har vi sett när vi jobbat mer systematiskt med den fria leken?
Relationstriangeln – utveckla relationsarbetet med elever på fritids

Stefan Boström, Leg. Psykolog
Anna Bromark, Förstelärare

Konflikter mellan elever på fritids är vanligt och en utmaning för personal att hantera. Hur du som vuxen tänker kring det som händer kommer i hög grad påverka hur du sedan förhåller dig till elevernas konflikt. Här får du ta del av en modell för hur du kan hjälpa dina elever genom att systematiskt arbeta relationsstärkande. I föreläsningen presenteras strategier och metoder för hur personal i fritidshemmet kan hantera och förebygga konflikter på ett empatiskt och effektivt sätt.

  • Modell för strukturerat relationsarbete
  • Samtalsstrukturer för samtal med elever
  • Guidning för hur du hanterar och förebygger konflikter
  • Hur kan du vara tydlig med dina förväntningar och samtidigt bygga relation med eleven?
Pedagogisk fingertoppskänsla – en spaning om undervisning i fritidshem

Helena Ackesjö, fil. Dr. och docent i pedagogik på Linnéuniversitetet

På Linnéuniversitetet pågår flera spännande forskningsprojekt inom det fritidpedagogiska fältet. Under den här föreläsningen tar vi avstamp i uppdragen att kompensera eleverna och komplettera skolan och visar hur den fritidspedagogiska kompetensen blir den kanske allra viktigaste på hela skolan.

  • Att utveckla både mjuka förmågor och ämneskunskap
  • Komplexiteten mellan fritt och styrt
  • Kan läroplansmål och meningsfullhet gå hand i hand?
  • Fritidshemmets bidrag till elevernas måluppfyllelse

Jonas Wallman
Jonas Wallman
Fritidshemsprofil, rektor och fortbildare
Helena Ackesjö
Helena Ackesjö
fil. Dr. och docent i pedagogik på Linnéuniversitetet
Marina Wernholm
Marina Wernholm
Fil. Dr. i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet
Lena Boström
Lena Boström
Professor i pedagogik, Mittuniversitetet
Victoria Mosshem
Victoria Mosshem
Leg lärare åk 7-9 i svenska, verksam som specialpedagog, lajvpedagog och författare
Lukas Renklint
Lukas Renklint
Lajvpedagog, lajvdesigner, författare
Erika Forsberg
Erika Forsberg
Lärare i fritidshem
Stefan Boström
Stefan Boström
Leg. Psykolog
Anna Bromark
Förstelärare

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Konferenskoordinator

Monica Franc

Välj tillfälle

Malmö, 19 november 2025
9.00-16.30 | 3 950 kr ex moms
BOKA
Göteborg, 27 november 2025
9.00-16.30 | 3 950 kr ex moms
BOKA
Stockholm, 3 december 2025
9.00-16.30 | 3 950 kr ex moms
BOKA
Livesänd
Onlinekonferens live, 3 december, tillgänglig under 7 dagar
9.00-16.30 | 3 550 kr ex moms
BOKA

Titta när det passar dig!
Som deltagare på onlinekonferensen kan du ta del av föreläsningarna under 7 dagar. När du ser konferensen i efterhand kan du välja hur du vill ta del av den. Du kan se den i ett svep eller dela upp och titta vid olika tillfällen. Du navigerar enkelt genom kapitelindelning och du har möjlighet att pausa, spola fram och tillbaka och se inslag igen.

Konferensen görs i samarbete med: