Fritidshemmens rikskonferens
På Fritidshemmens rikskonferens samlas årligen hundratals lärare i fritidshem för att tillsammans fylla på med ny kunskap och inspiration. Programmet varvar aktuell forskning med verksamhetsnära exempel – hela tiden med fritidshemmet i fokus. Här får du nya insikter att ta med till ditt arbete, byta erfarenheter med kollegor från hela landet och den så viktiga bekräftelsen på allt bra du redan gör.
MALMÖ 21 NOV | GÖTEBORG 28 NOV | STOCKHOLM & ONLINE 5 DEC
Det bästa med konferensen är att allt handlar om fritidshemmet. Jag blev verkligen inspirerad!
Årets självklara mötesplats för dig som arbetar inom fritidshem.
Ur innehållet
- Omsorg, undervisning och lek i symbios
- Hitta tid och plats för reflektion och utveckling i vardagen
- Kom igång med lekotekpedagogik
- Få fritids att funka för fler – att möta elevers olika behov
- Didaktiken som värnar fritidspedagogikens grundstenar
Möt Anna Wallin, Line Isaksson, Sofia Grimm, Anna Morell, Jenny Karlsson och Tino Skovlund.
Kvalitet utifrån fritidshemmets didaktik
I år kommer vi med stor nyfikenhet att utforska fritidshemmets praktik med elevernas bästa i fokus. Vi tar avstamp i att fritids ska varar roligt, härligt och ha elevernas egna intressen som utgångspunkt, men också att det ska vara lärande, utvecklande och uppfylla läroplanens mål. Utifrån det undersöker vi kvalitetsbegreppet i förhållande till fritidshemmets didaktik, undervisning, lärande och omsorg. Konferensen ger dig konkreta verktyg som du kan börja använda direkt och insikter som stöttar dig och dina kollegor i ert långsiktiga utvecklingsarbete.
Under dagen belyser vi och fritidshemmets samlade bild och uppdrag men dyker också ner i de mindre delarna. Du får insikter i hur ditt förhållningssätt och din syn på såväl verksamhet som elever får effekter på det du gör. Du får också de mer detaljrika delarna som till exempel lekotek, tillgänglig lärmiljö och arbetslaget som team. Dagen ger dig möjlighet att utveckla många delar av fritidshemmets utbildning.
Inspirerande konferensledare
Jonas Wallman är moderatorn som sticker ut från mängden. Med sin gedigna bakgrund inom fritidshem gör han relevanta och konkreta kopplingar till vardagen. Med finurlighet och humor håller han energin på topp samtidigt som han skapar djupare reflektioner och insikter.
Innehåll
08.15 |
Registrering
Kaffe/te och smörgås |
09.00 |
Välkommen
Moderator Jonas Wallman hälsar välkommen och inleder dagen. |
09.10 |
Utbildningsomsorg i fritidshemmet
Anna Wallin, kommunlektor och lärarutbildare, Enköpings kommun Den internationella benämningen för fritidshem, school-age educare, som lanserades av Anna Klerfeldt och Malin Rohlin, 2012, kan översättas till utbildningsomsorg. Utbildningsomsorg som begrepp ramar in fritidshemmets verksamhet där omsorg, utbildning och undervisning sker i samverkan. En verksamhet som på olika sätt kan möjliggöra för barns meningsskapande, lek och lärande. Den här föreläsningen ger oss tillfälle att tillsammans undersöka möjliga betydelser av begreppet och vad som sker med praktiken om vi tittar på den utifrån benämningen utbildningsomsorg.
|
10.00 |
Paus
Kaffe/te och frukt |
10.20 |
Fritidshemmets didaktik – kan vi få meningsfull fritid, undervisning och omsorg att mötas?
Line Isaksson, universitetsadjunkt, Jönköping University I läroplanen kan vi läsa att begreppet undervisning ska ges en vid tolkning i fritidshemmet där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet. Men vad kan det innebära i praktiken egentligen? Under den här föreläsningen tittar vi närmare på och gör ett trevande försök att synliggöra fritidshemmets didaktik och hur vi kan organisera undervisningen samtidigt som vi värnar om fritidspedagogikens grundstenar.
|
11.15 |
Så organiserar vi för reflektion, utvärdering och utveckling i fritidshemmets vardag
Sofia Grimm, teamledare fritidshem, Röllingbyskolan Att skapa utrymme för reflektion och utveckling mitt i vardagens alla görande är inte alltid helt lätt. Under den här föreläsningen delar Sofia Grimm med sig av sina erfarenheter av hur hon tillsammans med kollegor skapat förutsättningar för fritidshemmets utvärdering och utveckling och vilka strukturer som varit hjälpsamma för dem.
|
12.00 |
Lunch
|
13.00 |
Kvalitet på fritidshemmet – vad är kvalitet och hur når vi dit?
Under panelsamtalet resonerar föreläsarna tillsammans kring begreppet kvalitet i relation till fritidshemmets diskurs. Här får de mötas och bidra med olika perspektiv när vi undersöker möjligheter för en ökad kvalitet samt hur vi kan ta oss an de utmaningar vi möter. Panelsamtalet leds av moderator Jonas Wallman. Medverkande är Anna Wallin, Line Isaksson, Sofia Grimm och Tino Skovlund. (Skicka gärna in frågor till panelen i förväg genom att mejla lena.rosada@lararfortbildning.se skriv ”Fritidspanelen” i ämnesraden) |
13.40 |
Hur får vi fritids att funka för fler? – om att möta elevers olika behov
Anna Morell, specialpedagog På fritidshemmet är det många elever som möts. Alla med olika behov utifrån mognad, utsatthet, hemförhållande, NPF-diagnoser och andra funktionsvariationer. Föreläsningen tar oss igenom en dag på fritids och identifierar olika situationer eller moment som kan bli svåra och utmanande. Vi funderar på vad det är som blir svårt och ger konkreta verktyg för hur situationen kan riggas annorlunda där hindren byggs bort och tryggheten ökar.
|
14.30 |
Paus
Kaffe/te och fikabröd |
15.00 |
Årets lärare i fritidshem 2024 delas ut i Göteborg
Varje år delar Sveriges Lärare ut det ärofyllda priset Årets lärare i fritidshem med syfte att lyfta fritidshemsverksamhet med hög kvalitet. Vem som helst kan nominera en lärare som sedan bedöms av en jury utifrån kriterier inom engagemang, samarbete och utveckling. I år delas priset delas ut under konferensen i Göteborg. I Malmö och Stockholm används tiden för att samla ihop tankarna från dagen. |
15.15 |
Kan lekotek bli ett pedagogiskt verktyg?
Tino Skovlund, inspiratör, föreläsare och fortbildare I leken utvecklar barn sina förmågor, kunskaper och sociala färdigheter. Möjligheten att kunna utveckla leken ökar när barnen har tillgång till lekmaterial och utrustning som är kopplat till deras förmågor och intressen. Under den här föreläsningen beskrivs skillnaden mellan ett lekotek och en rastbod samt hur lekoteket kan användas som pedagogiskt verktyg där eleverna ges möjlighet till inflytande och delaktighet.
|
16.15 |
Konferensen avslutas
Moderator Jonas Wallman avslutar och knyter ihop dagen. |
16.30 |
Tack för idag!
|
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.
Konferenskoordinator
Välj tillfälle
Titta när det passar dig!
Som deltagare på onlinekonferensen kan du ta del av föreläsningarna under 7 dagar. När du ser konferensen i efterhand kan du välja hur du vill ta del av den. Du kan se den i ett svep eller dela upp och titta vid olika tillfällen. Du navigerar enkelt genom kapitelindelning och du har möjlighet att pausa, spola fram och tillbaka och se inslag igen.
Jonas Wallman, moderator:
Att få komma iväg från vardagen och få lite perspektiv på sitt dagliga slit samtidigt som man möter ”artsfränder” och tillsammans får ny input är ovärderligt. Programmet har som alltid en spännande mix som gör att man har stora chanser att bredda sin horisont.