Inledning
Välkommen in
Same shit – new wrapping
Forskning om material och återbruksmaterial
Kreativitet och kreativ kraft
Läsarhandledning
Kapitel 1: Miljömedvetenhet – återbruk som hållbar utveckling
Framtidsoptimism – demokrati
Förhållandet natur och människa: Olika uttryck
Förhållandet natur och människa: Filosofiska och etiska ingångar
Kapitel 2: Kraftfull inspiration – pedagogik och konstnärliga uttryck
Inspiration från Reggio Emilia
Vad kan det finnas för kreativa möjligheter i återbruksmaterial?
Inspirerande återbruksprojekt
Keep on shining
Rangoliprojektet och utveckling av Mönstermonstret
Barnen och Mönstermonstret
Konstnärlig inspiration
Självbiografi av Sidsel Palmstrøm: Ready-mades
Självbiografi av Guro Dale: Recycling
Kapitel 3: Bokens teoretiska ingångar – möjligheter till kreativt tänkande
Poststruktualistisk inspiration: Inbjudan att tänka på nya sätt
Teori/tänkande och praktik/handling
Förståelser av rum, material och materialitet
Kapitel 4: Återbruksmaterial som likvärdiga/icke-diskriminerande material – kropp och kön
Barns kroppsliga möten med återbruksmaterialen
Kropp, kön och könade material
Kapitel 5: Barns överskridande användning av material – kreativa krafter
Inom eller bortom ramar och struktur: Måste vi välja?
Kaos som kreativ kraft: Möjligheter i det oförutsedda
Förväntningens förföriska kraft: Diskursers viskande invitationer
Material som motsätter sig definitioner: Återbruksinstallationer och heterotopi
Kapitel 6: Pedagogiska samband
Ett välkommet uttryck
Rum, möbler och inredning som auktoritetsmarkörer
Återbruksmaterial i förskolans många rum
Rum för undrande, etik och demokrati
Kapitel 7: Det oändliga materialet
Konstruktions- och byggmaterial
Teknik, utforskande och kreativ utsmyckning
Metall
Papper
Sten, skärvor, glas
Mjuka material
Naturmaterial
Kapitel 8: En glimt i en förskolans förändringsprocess
Organisationen
På väg mot en pedagogisk plattform: Allas lika värde och delaktighet
Dokumentationer och produktion av pedagogiska dokumentationer
Projektarbete som arbetsmetod
Kapitel 9: Källsortering i förskolan
Matavfall
Papper
Plast
Sortering vid köksbänken
Insamling av spill- och restmaterial
Kapitel 10: Pedagogiska konsekvenser
Pedagogiska konsekvenser för miljötänkande i förskolan
Din bok har lagts till i varukorgen