Förmågecirkeln som verktyg
En fortbildning för dig som vill lära dig att:
- undervisa och skapa struktur med förmågecirkeln
- göra eleven medveten och delaktig i sitt lärande
- utveckla elevens kommunikativa och sociala kompetens
När undervisnngen upplevs meningsfull föds motivationen
Om eleverna inte upplever undervisningen som begriplig, hanterbar och meningsfull, kan vi inte förvänta oss något hållbart lärande. Lär dig mer om du kan undervisa för att öka elevernas delaktighet och känsla av sammanhang.
Under den praktiknära kursen får du både teori och många exempel från vardagen i den anpassade skolan. Vi undersöker hur du kan göra eleven medveten om sitt lärande och du får tips på hur du kan stimulera såväl nyfikenhet som medvetenhet. Du får flera exempel på sammanhang då undervisningen upplevs extra meningsfull.
Hur skapar vi struktur och sammanhang i undervisningen?
Vi behöver utveckla elevens lärande och förmågeutveckling i konkreta och meningsfulla sammanhang. Fortbildningen lär er hur ni skapar en strukturerad undervisning med hjälp av förmågecirkeln, som är ett sätt att konkretisera och visualisera läroplanen.
Hur får vi eleven att verkligen tänka?
Hjärnan ställer krav på vår pedagogik för att eleverna ska kunna uppnå ett långsiktigt lärande. Hjärnan är ganska bestämd här: undervisningen måste vara begriplig, hanterbar och meningsfull. Fortbildningen ger exempel på pedagogiska insatser och konkret material.
Hur gör vi eleven medveten och delaktig?
Med entreprenöriellt lärande kan vi utveckla elevens självförtroende och kommunikativa och sociala kompetens. Därför är det viktigt att vi kan fånga de sammanhang som verkligen gör eleven medveten och delaktig kring vad som ska läras. Vi behöver också ge eleven förutsättningar att förstå sin läroplan.
Målgrupp
Lärare i anpassade grund- och gymnasieskola
Vår pedagogiska idé - vi startar lärandet med en fråga
Därför är det här med frågor extra spännande. Våra fortbildningar tar sin utgångspunkt i de tre klassiska frågorna vad, varför och hur? Som grund har vi våra styrdokument och aktuell forskning men det är först när vi omsätter den kunskapen i en användbar praktik som det gör skillnad. Det är här våra fortbildare kommer in med sin erfarenhet och det grundläggande målet är att våra kurser ska besvara frågan Hur gör vi för att få det att fungera i praktiken?
Fortbildningen varvar teoripass med reflektioner och gruppövningar. Deltagarna har möjlighet att ställa frågor och få svar. Ni kommer att få en mängd tips, idéer och inspiration att prova på nya arbetssätt. Vi vill att ni ska kunna använda era nya kunskaper redan dagen efter fortbildningen och att det ni lär er kommer att göra skillnad för er undervisning och era elever.
Ingen processfortbildning - bara föreläsning.
Se vårt utbud av kunskapsföreläsningar>>
Ett alternativ till uppdragsfortbildning är att gå en av våra öppna kurser.
Till kursprogrammet >>