Inspireras och få svar på era frågor kring det digiloga arbetssättet
- Vad är ett digilogt klassrum och vilka fördelar ger det mina elever?
- Hur tar det digiloga klassrummet avstamp i UDL och tydliggörande pedagogik?
- Hur skapar man en balanserad mix av digitalt och analogt som passar varje elev?
- Så hinner du med att undervisa alla elever – inte bara de i mitten av normalfördelningskurvan
- Så tar du bort hinder och skapar möjligheter för lärande
- Fallgropar, teknikstress och IT-tabbar – ta del av IT-terapi för att känna dig säkrare
- Ta del av praktiska exempel och få en kick-start i att komma igång med ett digilogt lärande.
Helen Larsson - specialläraren som vill ge alla chansen att vara sitt unika jag
Helen Larsson är specialläraren och IKT-pedagogen som driver kontot ”Mitt digiloga klassrum” på Instagram och som också är författare till Det digiloga klassrummet – varierad undervisning som inkluderar. I boken visar hon hur man kan mixa analoga och digitala verktyg på ett sätt som skapar inkludering, individualisering och variation. Det handlar om genomtänkta och balanserade pedagogiska val. För eleverna blir undervisningen roligare och mer motiverande. ”Med andra ord ska de analoga arbetssätten inte ersättas av digitala verktyg, utan elever ska snarare ges möjlighet att själva kunna välja mellan olika arbetssätt för att på det viset kunna utvecklas så långt som möjligt”, Helen Larsson.
I den här inspirationsföreläsningen berättar Helen Larsson varför hon undervisar digilogt och hur hon lägger upp sina lektioner. Det är en föreläsning som passar dig som undervisar i grundskolans och den anpassade grundskolans yngre åldrar.
Helen Larsson säger att ”under mina år som lärare har jag tagit del av forskning och litteratur som tillsammans med min erfarenhet skapat det sätt jag idag undervisar på”. Hon beskriver det som ett förhållningssätt med grund i specialpedagogik, tydliggörande pedagogik och universell design för lärande, UDL. Grundtanken i UDL är att det är många elever, med eller utan funktionsnedsättning, som hindras i sin utveckling på grund av olika hinder i lärmiljön. Därför är det viktigt att alla elever får tillgång till samma tydliga och begripliga stödstrukturer i undervisningen.