Tre tips från läscoachen

I det heterogena klassrummet finns det skillnader i läsförmåga mellan elever med olika bakgrund. Läsförmågan kan påverkas av genetiska faktorer men också av kön och socioekonomiska förutsättningar. Maria Björsell ger här tre tips för att skapa en läsande generation.

Läsfrämjande framgångsfaktorer under hela skoldagen

Vilka utmaningar står dina elever inför, kopplat till läsningen? Vi behöver tillsammans lyfta läsningens komplexitet och organisera för en undervisning som leder till att öka likvärdigheten i alla elevers läsförmåga – bygga pusslet med alla pusselbitar på sin plats.

Tre steg i rätt riktning för att skapa en läsande generation:

  1. Utmana eleverna att läsa varje dag, utifrån eget intresse och på sin nivå.
  2. Uppmuntra eleverna att reflektera över läsupplevelser – använd öppna strategifrågor.
  3. Utforska varandras läsupplevelser, genom boksamtal i bokklubbar.

 

Bokar ni vår uppdragsfortbildning Undervisa så att läsningen blir givande och bestående så kommer fortbildaren ut till er skola på ett datum som ni kommer överens om.

Relaterade fortbildningar

Stärk läsningen på mellanstadiet

Stärk läsningen på högstadiet

Kontakta oss för skräddarsydd kompetensutveckling

evert.norberg@lararfortbildning.se

070-850 48 03