Få fritids att funka för fler!

Vi träffar ofta lärare i fritidshem som vittnar om elever som får det väldigt svårt i fritidsverksamheten. Det kan handla om elever med NPF-diagnoser, men alla elever kommer till oss med olika behov utifrån mognad, hemförhållanden, utsatthet eller bara utifrån dagsformen. Vi frågade två erfarna specialpedagoger om råd.

 

Specialpedagogerna Anna Morell och Jenny Karlsson har lång erfarenhet av utbildning och handledning av personal i fritidshem inom tillgänglig lärmiljö och att möta elevers olika behov, bland annat via Lärarfortbildning. De är kända för att skapa kunskap om och förståelse för individer med NPF på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Vi har frågat dem om råd för att få fritids att bli en trygg, meningsfull och rolig plats som fungerar för fler.

– Fritidshemmet är många gånger ett större sammanhang och ofta lite friare i bemärkningen att eleverna får större valfrihet. I och med det finns en helt annan kravbild på eleverna, säger Jenny.
– Många elever som får svårigheter i skolsammanhang har ett stort behov av struktur och tydlighet. Något vi ibland kan tappa på fritidshemmet, fortsätter Anna. Vi får inte glömma att ta med oss det som vi kanske använder oss av under skoltid även till fritidshemmet.

Får alla elever möjlighet att ta del av undervisningen som fritidshemmet erbjuder?

– Och här behövs det förmodligen ännu mer, fyller Jenny i. Tänk att struktur, tydlighet och visuella stöd fungerar som en byggställning som håller upp och ger ramar att förhålla sig till för de elever som kämpar
för att vara i begripliga och hanterbara sammanhang!
– Till exempel skulle det kunna vara en tydlig informationstavla som visuellt, med både text och bild berättar förutsättningarna för eftermiddagen, säger Anna och vidareutvecklar, på tavlan framkommer vad det finns för aktiviteter att välja mellan. Eleverna kan till exempel välja aktivitet genom att sätta sitt namn vid vald aktivitet.

Vill ni utveckla ert fritidshem? Vi erbjuder skräddarsydd fortbildning på plats hos er med fördjupning på uppdraget i praktiken och fritidshemmets undervisning.

– Men det räcker inte där, fortsätter Jenny. Det behöver också framkomma vad förväntningarna är i aktiviteten. Hur länge ska vi hålla på med den? Vart ska vi vara? Vem leder aktiviteten? Är den lugn eller aktiv? Barnen ska inte behöva lägga energi på att fundera på vad som kommer att hända eller hur det kommer att bli.

På fritidshemmet är det många elever som möts och som lärare är det lätt att känna att man inte räcker till. När vi förstår hur, när och varför det blir svårt för vissa elever så kan vi också anpassa verksamheten efter elevernas behov. Det gäller att ha en fördjupad förståelse och att se kopplingen till verksamheten för att medvetet kunna jobba bort hinder och undvika att skapa nya. På så vis kan vi få fritids att funka för fler!

Anna Morell och Jenny Karlsson

Specialpedagoger

Anna har en bakgrund som lärare i fritidshem, specialpedagog inom både den centrala elevhälsan och på enskilda skolor samt som biträdande rektor. Hon har lång erfarenhet av utbildning och handledning av personal i fritidshem inom tillgänglig lärmiljö och att möta elevers olika behov, bland annat via Lärarfortbildning. Hon är känd för att skapa kunskap om och förståelse för individer med NPF på ett enkelt och lättförståeligt sätt. 

Jenny är i grunden grundskollärare samt specialpedagog och speciallärare. Hon har en magister i specialpedagogik och en master i didaktik. Med lång erfarenhet av att på ett systematiskt sätt utveckla och driva specialanpassade verksamheter för exempelvis elever med NPF har hon goda kunskaper om vad som fungerar i vardagen och hur man kan skapa en mer tillgänglig lärmiljö. Hon är en mycket uppskattad fortbildare, bland annat via Lärarfortbildning, där hon på ett lättbegripligt sätt förmedlar kunskap och förståelse för elever med NPF.