Lärarnas forskningskonvent 2025

– vi bygger broar mellan undervisning och forskning

Välkommen till Lärarnas forskningskonvent 2025. Här får du en unik möjlighet att fördjupa dig i konkret och relevant forskning. Var med och forma framtidens undervisning tillsammans med oss!

Umeå 17 juni | online 17 juni 

 

Ett samarrangemang av:
    

Fokus på undervisningsutveckling

På Lärarnas forskningskonvent 2025 samlas vi för att diskutera och bygga kunskap tillsammans med relevanta och praktiknära forskare inom området. Med denna heldag vill vi skapa en mötesplats för dialog och samarbete mellan forskare och lärare, där vi gemensamt kan lyfta vår profession och driva utveckling.

Genom att delta i Lärarnas forskningskonvent 2025 får du tillgång till aktuella rön inom undervisningsutveckling, men också möjlighet till diskussioner och samtal med forskare, samt tillfälle att nätverka med andra engagerade lärare.

Vi bygger en bro mellan forskning och undervisning som går åt båda hållen.

Variation och bredd – välj bland olika spår

Dagen innehåller olika spår, där du kan välja bland varierade teman som ger inspiration och stöd för att ta ditt och din skolas utvecklingsarbete vidare. En dag som gynnar din undervisningsutveckling och ger ringar på vattnet för hela organisationen. 

Forma framtidens undervisning tillsammans med oss på Lärarnas forskningskonvent 2025! 

Fokus på

  • aktuella och praktiknära teman. 
  • hur praktiknära forskning kan bidra till att utveckla undervisningen.  
  • hur du kan implementera forskningsresultat i din undervisning. 
  • det professionella lärandet, reflektion över den egna praktiken, samt dialog kring hur forskning kan bidra till att främja professionellt lärande bland lärare. 
  • hur vi kan integrera forskning i undervisningen för att skapa en mer evidensbaserad undervisningspraktik. 
  • att främja samarbete mellan forskare och lärare samt skapa möjligheter för lärare att nätverka och utbyta erfarenheter och kunskap kring undervisningsutveckling. 

Säkra din plats redan nu! Mer information om deltagande forskare, teman och praktiska detaljer kommer snart att vara på plats. 

Programmet i korthet

08.15 Registrering och kaffe/smörgås
09.00 Välkommen till Lärarnas forskningskonvent 2025

Moderator Susanne Weiner Ahlström, Lärarfortbildning inleder. Umeå universitet, Lärarstiftelsen och Sveriges Lärare hälsar välkomna.

09.15 Keynote: Tankevidgande dörr eller tankebegränsande tak?

Ann-Sofie Jägerskog, universitetslektor, Stockholms universitet

Möjligheter & utmaningar med visuella modeller i undervisningen.

10.15 Paus
10.15 Förmiddagspass

Välj ett av fyra spår. Du som deltar digitalt väljer mellan spår 1:2 och 1:4.

Under dagens första pass deltar två forskare i varje spår. De kontrasterar och diskuterar utifrån olika infallsvinklar på temat.

Spår 1:1 Läsning/litteracitet (grundskola)
  • Träning i ljudmetoden och morfologisk kunskap: resultat från ett läsprojekt i åk 2 och åk 4
    Yvonne Knospe, lektor, Umeå universitet
  • Skrivande och generativ AI i skolan: vad säger lärare och vad gör man i klassrummet?
    Eva Lindgren, professor, Umeå universitet
Spår 1:2 Bedömning för lärande (grund- & gymnasieskola)

(Detta pass sänds även digitalt)

  • Bedömning, betyg och lärande
    Alli Klapp, universitetslektor, Göteborgs universitet
  • Lärares bedömarkompetens
    Larissa Mickwitz, universitetslektor, Stockholms universitet
Spår 1:3 Undervisnings-utveckling med VR (gymnasieskola)
  • Virtual reality och 360°-video i gymnasieskolans ekologiundervisning
    Tobias Fredlund, lektor, Högskolan Gävle
    Peter Perskull, gy-lärare
  • AI i skolan – framtidens superkraft eller kunskapens undergång?
    Eva Mårell - Olsson, lektor, docent, Umeå universitet
Spår 1:4 Undervisning och kognitions-vetenskap (grund- & gymnasieskola)

(Detta pass sänds även digitalt)

  • Kognitiva förmågor av betydelse för inlärning & skolprestationer
    Carola Wiklund – Hörnqvist, lektor, Umeå universitet
  • Kognitiva processer av relevans för lärande
    Bert Jonsson, professor, Umeå universitet
12.00 Lunch
13.45 Eftermiddagspass 1

Välj ett av fem spår. Du som deltar digitalt väljer mellan spår 2:3 och 2:5.

Spår 2:1 Att undervisa i matematik (grundskola)
  • Matematik, multimodalitet och kommunikation - om elever och matematikläromedel
    Malin Norberg, lektor, Umeå universitet
Spår 2:2 Stötta ordinlärning i språk-klassrummet (grund- & gymnasieskola)
  • Att stötta ordinlärning i engelskklassrummet
    Denise Bergström, bitr. lektor, Luleå tekniska universitet
Spår 2:3 Skolans demokratiuppdrag i en digital tid (åk 7-9 & gymnasieskola)

(Detta pass sänds även digitalt)

  • Hur påverkas skolans demokratiuppdrag av samhällets digitalisering?
    Alex Örtegren, doktorand, Umeå Universitet
Spår 2:4 Naturkunskap och framtidstro (gymnasieskola)
  • Viktigt och kanske för mig - om ungdomars intresse för naturvetenskap och inställning till sin framtid
    Magnus Oskarsson, docent, Mittuniversitetet
Spår 2:5 Allmändidaktik (grund- & gymnasieskola)

(Detta pass sänds även digitalt)

  • När ämnet berör - potential & risker med en undervisning som blir livsnära
    Ann-Sofie Jägerskog, universitetslektor, Stockholms universitet
13.40 Paus
13.45 Eftermiddagspass 2

Välj ett av fem spår. Du som deltar digitalt väljer mellan spår 3:2 och 3:5.

Spår 3:1 Stötta uppgiftslösning i matematik (grund- & gymnasieskola)
  • Hur lärare kan stödja elevers uppgiftslösning för ökat lärande i matematik
    Johan Sidenvall, lektor, Umeå universitet
Spår 3:2 Undervisnings-utveckling kopplat till ungas medievanor (grund- & gymnasieskola)

(Detta pass sänds även digitalt)

  • Batman, creeper rap och bilstölder – om elevers medieerfarenheter i undervisningen
    Stefan Lundström, professor, Luleå tekniska universitet
Spår 3:3 Undervisning i dag och för framtiden (gymnasieskola)
  • Undervisning idag och för framtiden - medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
    Christina Ottander, professor, Umeå universitet
Spår 3:4 Undervisning som påverkar elevers motivation (grund- & gymnasieskola)
  • Elevers motivation att lära. Vad spelar den för roll, och kan vi påverka den genom vår undervisning?
    Mikael Winberg, professor, Umeå universitet
Spår 3:5 Undervisnings-utveckling (grund- & gymnasieskola)

(Detta pass sänds även digitalt)

  • Att analysera och utveckla undervisning – lärares kollegiala kvalitetsarbete
    Jan Håkansson, professor, Högskolan i Dalarna
14:30 Paus
15.00 Keynote: Glöm inte att minnas - praktiska strategier för ett bättre lärande

Hur kan vi hjälpa elever att minnas bättre och glömma mindre? I den här presentationen ges insikter i hur individuella skillnader och hjärnans sätt att bearbeta och lagra information påverkar inlärning. Testbaserat lärande presenteras som en effektiv strategi för att stärka minnet och förbättra kunskapsinlärning. Genom en kombination av forskning och praktiska exempel ges konkreta idéer för hur metoden kan tillämpas i klassrummet och individuellt.

Bert Jonsson, professor, Umeå universitet

15.45 Avslutning och sammanfattning

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Livesänd
Onlinekonferens live, 17 juni 2025
9.00-16.30 | Anmälningsavgift 250 kr ex moms
BOKA
Umeå, 17 juni 2025
9.00-16.30 | Anmälningsavgift 250 kr ex moms
BOKA

På den här konferensen gäller inga rabatter.

Om Lärarnas forskningskonvent

Lärarnas forskningskonvent är mötesplatsen där lärare får möjlighet att fördjupa sig i undervisningsnära forskning och bygga kunskap tillsammans med praktiknära forskare. Lärarnas forskningskonvent arrangeras två gånger om året av Sveriges Lärare, Lärarstiftelsen och Lärarfortbildning i samarbete med lärosäten runt om i landet.

Från gång till gång kommer såväl skolform, programmets inriktning och ort där konventet genomförs att variera. Det finns alltid möjlighet att delta online.

Arrangörer