08.15 |
Registrering och kaffe/smörgås
|
09.00 |
Välkommen till Lärarnas forskningskonvent 2025
Moderator Susanne Weiner Ahlström, Lärarfortbildning inleder. Umeå universitet, Lärarstiftelsen och Sveriges Lärare hälsar välkomna. |
09.15 |
Keynotes (sänds digitalt)
Jan Håkansson, professor, Högskolan Dalarna:
Utmärkt lärare – forskningsperspektiv på lärarskicklighet och vägarna dit.
En av dagens keynote-talare är Jan Håkansson, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Jan är också en välkänd författare till flera intressanta titlar, bland annat “Utmärkt undervisning- framgångsfaktorer I svensk och internationell belysning (2020), som han skrivit tillsammans med Daniel Sundberg. Han har också skrivit om ledarskap och skolutveckling som kan skapa skolförbättring och öka elevers måluppfyllelse.
Läraren har stor betydelse för skola, samhälle, elevers studieresultat och välbefinnande. Jan Håkansson belyser i sin föreläsning lärarskicklighetens komplexitet, olika definitioner samt tre vägar som kan leda till en utvecklad lärarskicklighet.
Ann-Sofie Jägerskog, universitetslektor, Stockholms universitet:
Tankevidgande dörr eller tankebegränsande tak? Möjligheter & utmaningar med visuella modeller i undervisningen.
|
10.15 |
Paus
|
10.15 |
Förmiddagspass
Välj ett av fyra spår. Du som deltar digitalt väljer mellan spår 1:2 och 1:4.
Under dagens första pass deltar två forskare i varje spår. De kontrasterar och diskuterar utifrån olika infallsvinklar på temat. |
|
Spår 1:1 Läsning/litteracitet (grundskola)
- Träning i ljudmetoden och morfologisk kunskap: resultat från ett läsprojekt i åk 2 och åk 4
Yvonne Knospe, lektor, Umeå universitet
- Skrivande och generativ AI i skolan: vad säger lärare och vad gör man i klassrummet?
Eva Lindgren, professor, Umeå universitet
|
|
Spår 1:2 Bedömning för lärande (grund- & gymnasieskola)
(Detta pass sänds även digitalt)
- Betyg i Sverige – en pigg 200-åring
Jörgen Tholin, docent, Göteborgs universitet
- Lärares bedömarkompetens
Larissa Mickwitz, universitetslektor, Stockholms universitet
|
|
Spår 1:3 Undervisnings-utveckling med VR (gymnasieskola)
- Virtual reality och 360°-video i gymnasieskolans ekologiundervisning
Tobias Fredlund, lektor, Högskolan Gävle Peter Perskull, gy-lärare
- AI i skolan – framtidens superkraft eller kunskapens undergång?
Eva Mårell - Olsson, lektor, docent, Umeå universitet
|
|
Spår 1:4 Undervisning och kognitions-vetenskap (grund- & gymnasieskola)
(Detta pass sänds även digitalt)
- Kognitiva förmågor av betydelse för inlärning & skolprestationer
Carola Wiklund – Hörnqvist, lektor, Umeå universitet
- Faktorer som påverkar minne, lärande och undervisning
Bert Jonsson, professor, Umeå universitet
|
12.00 |
Lunch
|
13.00 |
Eftermiddagspass 1
Välj ett av fem spår. Du som deltar digitalt väljer mellan spår 2:3 och 2:5. |
|
Spår 2:1 Att undervisa i matematik (grundskola)
- Matematik, multimodalitet och kommunikation - om elever och matematikläromedel
Malin Norberg, lektor, Umeå universitet
|
|
Spår 2:2 Stötta ordinlärning i språk-klassrummet (grund- & gymnasieskola)
- Att stötta ordinlärning i engelskklassrummet
Denise Bergström, bitr. lektor, Luleå tekniska universitet
|
|
Spår 2:3 Skolans demokratiuppdrag i en digital tid (åk 7-9 & gymnasieskola)
(Detta pass sänds även digitalt)
- Hur påverkas skolans demokratiuppdrag av samhällets digitalisering?
Alex Örtegren, doktorand, Umeå Universitet
|
|
Spår 2:4 Naturkunskap och framtidstro (gymnasieskola)
- Viktigt och kanske för mig - om ungdomars intresse för naturvetenskap och inställning till sin framtid
Magnus Oskarsson, docent, Mittuniversitetet
|
|
Spår 2:5 Allmändidaktik (grund- & gymnasieskola)
(Detta pass sänds även digitalt)
- När ämnet berör - potential & risker med en undervisning som blir livsnära
Ann-Sofie Jägerskog, universitetslektor, Stockholms universitet
|
13.40 |
Paus
|
13.45 |
Eftermiddagspass 2
Välj ett av fem spår. Du som deltar digitalt väljer mellan spår 3:2 och 3:5. |
|
Spår 3:1 Stötta uppgiftslösning i matematik (grund- & gymnasieskola)
- Hur lärare kan stödja elevers uppgiftslösning för ökat lärande i matematik
Johan Sidenvall, lektor, Umeå universitet
|
|
Spår 3:2 Undervisnings-utveckling kopplat till ungas medievanor (grund- & gymnasieskola)
(Detta pass sänds även digitalt)
- Batman, creeper rap och bilstölder – om elevers medieerfarenheter i undervisningen
Stefan Lundström, professor, Luleå tekniska universitet
|
|
Spår 3:3 Undervisning i dag och för framtiden (gymnasieskola)
- Undervisning idag och för framtiden - medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
Christina Ottander, professor, Umeå universitet
|
|
Spår 3:4 Undervisning som påverkar elevers motivation (grund- & gymnasieskola)
- Elevers motivation att lära. Vad spelar den för roll, och kan vi påverka den genom vår undervisning?
Mikael Winberg, professor, Umeå universitet
|
|
Spår 3:5 Undervisnings-utveckling (grund- & gymnasieskola)
(Detta pass sänds även digitalt)
- Att analysera och utveckla undervisning – lärares kollegiala kvalitetsarbete
Jan Håkansson, professor, Högskolan i Dalarna
|
14:30 |
Paus
|
15.00 |
Keynote: Glöm inte att minnas - praktiska strategier för ett bättre lärande (sänds digitalt)
Hur kan vi hjälpa elever att minnas bättre och glömma mindre? I den här presentationen ges insikter i hur individuella skillnader och hjärnans sätt att bearbeta och lagra information påverkar inlärning. Testbaserat lärande presenteras som en effektiv strategi för att stärka minnet och förbättra kunskapsinlärning. Genom en kombination av forskning och praktiska exempel ges konkreta idéer för hur metoden kan tillämpas i klassrummet och individuellt.
Bert Jonsson, professor, Umeå universitet |
15.45 |
Avslutning och sammanfattning
|