08.15 |
Registrering och kaffe/smörgås
|
09.00 |
Välkommen till Lärarnas forskningskonvent 2024
Moderator för Lärarnas forskningskonvent, Anna Klockar inleder konferensen. Arrangörerna hälsar välkommen. |
|
Keynote: Det professionella lärandet måste ge effekt
Helen Timperley, Emeritus professor, Faculty of Education and Social Work, Learning, development and professional practice, New Zealand
Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Det professionella lärandet måste ge effekt. Det behöver utgå från lärares faktiska och verkliga behov, och organiseras på ett sätt som möjliggör förändring. Processer för aktivt undersökande, lärande och experimenterande måste bli en del av lärarnas kärnverksamhet och professionella lärande, och dessa processer behöver bli en naturlig del av lärares yrkesvardag och kollegiala utveckling. |
10.00 |
Paus
|
10.15 |
Förmiddagspass
Välj ett av sex spår. Du som deltar digitalt väljer mellan spår 1:1 och 1:2. |
|
Spår 1:1
Kollegialt lärande som ger effekt – möjligheter och utmaningar i det kollegiala utvecklingsarbetet Lill Langelotz, docent i pedagogiskt arbete, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet Anette Jahnke, doktor professionspraxis, forskare, process-/projektledare, Ifous |
|
Spår 1:2
Neurodiversitet – från förklaringsmodeller till strategier för praktiken Emma Leifler, lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet Linda Petersson-Bloom, lektor i specialpedagogik vid Högskolan i Kristianstad |
|
Spår 1:3
Hur formar AI framtidens kunskap och lärande? Erik Winerö, gymnasielärare i svenska och religion, samt doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet Thomas Hillman, professor i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet |
|
Spår 1:4
Hur kan vi planera och effektivisera skrivundervisning i olika ämnen? Lotta Olvegård, lektor i svenska som andraspråk på Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Göteborgs universitet Anna Maria Hipkiss, lektor i ämnesdidaktik med inriktning svenska Pernilla Andersson Varga, fil.dr. i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska. Hon är lektor på Center för skolutveckling i Göteborg och adjungerad lektor på institutionen för didaktik och pedagogisk profession på Göteborgs universitet |
|
Spår 1:5
Utmaningar och möjligheter med modeller som redskap för elevers fördjupade ämnesförståelse Ann-Sofie Jägerskog, Universitetslektor och studierektor, Institutionen för ämnesdidaktik Stockholms universitet Mimmi Waermö, biträdande prefekt, universitetslektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet |
|
Spår 1:6
Hur använder vi eleverna för att utveckla undervisningen? Peter Johannesson, samverkansdoktorand inom pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet Erik Andersson, filosofie doktor och docent i pedagogik, legitimerad grund- och gymnasielärare samt i högre utbildning utnämnd till excellent lärare, Göteborgs universitet |
|
Vill du veta mer?
Klicka här för att läsa om vad de olika spåren innehåller! |
11.50 |
Lunch och mingel
|
12.50 |
Keynote: Neurodiversitet – generella och specifika undervisningsknep som gör stor skillnad för många elever
Emma Leifler, lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet |
13.30 |
Paus
|
13.45 |
Eftermiddagspass
Välj ett av sju spår. Du som deltar digitalt väljer mellan spår 2:1 och 2:2. |
|
Spår 2:1
Att undervisa med utgångspunkt i hur vår kognitiva arkitektur fungerar Erik Winerö, gymnasielärare i svenska och religion, samt doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet Jonas Linderoth, professor, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet |
|
Spår 2:2
Pojkars läsning – varför halkar den efter? Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet Ulrika Andersson, fil. doktor i pedagogik, universitetslektor, Linköpings universitet |
|
Spår 2:3
Kollegiets undervisningsutveckling – hur och varför? Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet Inger Eriksson, professor i pedagogik med inriktning mot lärande och läroplansteori och docent i didaktik vid Stockholms universitet |
|
Spår 2:4
Matematikundervisning med historisk och geografisk spännvidd Pernilla Mårtensson, lektor i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik vid Göteborgs universitet Angelika Kullberg, professor i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik vid Göteborgs universitet Rimma Nyman, universitetslektor vid Göteborgs universitet |
|
Spår 2:5
CULF – forskarskola för lärare – hur och varför? Karin Rönnerman, professor emerita, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet Cecilia Ferm Almqvist, gästprofessor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, vetenskaplig ledare för CULF, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Professor i pedagogik vid Södertörns högskola. |
|
Spår 2:6
Inspiration från naturen: Integrera biomimikry i biologi- och teknikundervisningen för en hållbar framtid Alexina Thorén Williams, universitetslektor, ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik, Göteborgs universitet Dawn Sanders, universitetslektor, ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik, Göteborgs universitet Maria Svensson, docent vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet
|
|
Spår 2:7
Lärande, undervisning och bedömning i språk: Hållbar samverkan och ömsesidigt lärande Gudrun Erickson, senior professor i pedagogik med inriktning mot språk och bedömning, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet Eva Olsson, lektor i pedagogik, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet Liss Kerstin Sylvén, professor i ämnesdidaktik med inriktning språk, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet |
|
Vill du veta mer?
Klicka här för att läsa om vad de olika spåren innehåller! |
15.20 |
Fika
|
15.50 |
Keynote: Undervisningskvalitet i svenska klassrum – relationen mellan undervisning och resultat. Så kan vi utvecklas!
Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet |
16.40 |
Avslutande paneldiskussion
- Vad är undervisningsutveckling?
- Vad är professionsutveckling?
- Hur bygger vi broar mellan forskning och praktik?
|
17.00 |
Sluttid
|