Lärarledda och interaktiva kurser - i liten grupp

Tillsammans i en mindre grupp får du ny kunskap, praktiknära verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra arbetsplatser i landet. Efter kursen har du ny energi och konkreta verktyg att använda direkt i klassrummet.

Våra ledarskapskurser hittar du här

Målgrupp:
Lärare i gymnasieskolan (alla ämnen)

Vetenskapligt skrivande i alla ämnen

– att skapa progression från gymnasiets första år till gymnasiearbetets genomförande
  • behärska strategier för att undervisa om ett vetenskapligt förhållningssätt
  • undervisa om vetenskapligt skrivande med progressionstanken i fokus
  • hantera återkoppling och bedömning som utvecklar elevernas vetenskapliga skrivande
  • förbättra kvalitén på elevernas gymnasiearbete - både som lärare och handledare
ONLINE | | Stockholm
Målgrupp:
Lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

ChatGPT som didaktiskt verktyg

– använd AI praktiskt i undervisningen

Nya möjligheter för dig som lärare och nya möjligheter för dina elever

| ONLINE
Målgrupp:
Lärare i åk 7-9 och gymnasieskolan

Undervisningspraktik som stärker kunskapsutvecklingen

Varierad, individanpassad undervisning för ökat lärande hos äldre elever
  • Hur du omsätter forskning inom didaktik och lärande till effektiv undervisning.
  • Stötta eleverna till att äga sin egen lärprocess genom explicit undervisning.
  • Olika vägar till en varierad, elevaktiv och individanpassad undervisning.
Stockholm | | ONLINE
Målgrupp:
Lärare, specialpedagoger, speciallärare, skolledare i grundskola, gymnasiet och vuxenutbildningen

Extra anpassningar och särskilt stöd

– vad ska vi göra och hur ska vi göra det?
  • Hitta gränsdragningen mellan extra anpassningar och särskilt stöd
  • Kartlägga elevens behov på individ-, grupp- och organisationsnivå
  • Säkerställa att eleven får rätt stöd i rätt omfattning
| ONLINE
Målgrupp:
Arbetslagsledare, ämneslagledare och ledare för andra grupper i alla skolformer.

Diplomerad arbetslags- och mellanledare

Ledarskapsutveckling för dig i skola och förskola

En tredagarskurs i process för ledare som vill utveckla sitt pedagogiska ledarskap och få verktyg och träning i att leda i arbetslag, ämneslag och andra grupper i skola och förskola.

GÖTEBORG: | Malmö | | ONLINE | STOCKHOLM:
Målgrupp:
Ledare i alla skolformer

Leda i motstånd och bristande samspel

Från konflikt till engagemang

En heldagskurs för dig som vill lära dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt. 

Malmö | | ONLINE
Målgrupp:
Lärare i åk 6-9 och gymnasieskolan

Lärares bedömarkompetens

Bedömningskompetensens komplexitet, elevens lärande och välmående
  • Förstå bedömarkompetens i ett vidare perspektiv
  • Stärka din professionalism i bedömningsarbetet
  • Öka din medvetenhet om elevens välmående och lärande i bedömningsarbetet
  • Stärka bedömningsarbetet genom professionella lärandegemenskaper
| ONLINE
Målgrupp:
Lärare åk 7-9 samt och gymnasieskola

Psykisk hälsa och hållbara studier

Så kan du förebygga psykisk ohälsa och stress hos eleverna
  • Främja elevers hälsa på gruppnivå med fokus på friskfaktorer
  • Stärka känslan av sammanhang (KASAM) för både dig själv och dina elever
  • Fånga upp signaler på ohälsa i tid
  • Använda samtalsmodeller och strategier i mötet med elever med psykisk ohälsa
Malmö | | ONLINE
Målgrupp:
Lärare, utvecklingsledare, skolledare i grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen

Språk- och kunskapsutvecklande klassrum

– bli rustad med kunskap som gör skillnad!
  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger
  • Få insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket för flerspråkiga elever
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla ett stöttande och språkutvecklande arbetssätt.
Malmö | | ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – samhällsvetenskapliga ämnen

Ämnesfördjupning
  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
  • Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – svenska som andraspråk

Ämnesfördjupning
  • Grundläggande kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i vad som kan vara svårt i skolspråket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning.
  • Konkreta verktyg att direkt plocka in för att stötta elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – naturvetenskapliga ämnen

Ämnesfördjupning
  • Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i de naturvetenskapliga ämnenas utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika naturvetenskapliga språket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i naturvetenskap.
  • Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
Ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9, gymnasieskolan och vux

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – matematik

Ämnesfördjupning
  • Kunskap om vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär och vad forskningen säger.
  • Insikt i matematikens utmaningar, såväl det ämnesövergripande skolspråket som det ämnesspecifika matematiska språket.
  • Mallar, modeller och strukturer för att utveckla stöttande och språkutvecklande undervisning i matematik.
  • Konkreta verktyg att direkt använda i undervisningen för att stötta en parallell språk- och kunskapsutveckling.
| ONLINE
Målgrupp:
lärare och pedagoger inom gymnasieskolan

Relationellt lärarledarskap

– för ökad motivation och studiero
  • Se sambandet mellan relationskompetens och lärande.
  • Bygg tillitsfulla relationer för att skapa trygghet.
  • Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer.
  • Skapa sammanhang för elever i syfte att minska stress, nå välmående och stimulera till lärande.
Göteborg | | ONLINE

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna med dina frågor om kurs.