Grundläggande läs- och skrivutveckling för andraspråkselever

Simple View of Reading och RTI
  • Evidensbaserad undervisning som leder till automatiserad läsning och stavning.
  • Upprepad träning befäster färdigheter och ger plats för att tänka om det lästa.
  • Strukturerat material ger grund för effektiv och framgångsrik undervisning.
  • Analysmaterial synliggör elevernas utmaningar på individnivå.
  • Material för adekvata åtgärder som leder till att elever utvecklas.

Om fortbildningen

Vi behöver bygga en bro mellan ljud och skrivet ord. Vad är utmanande när det gäller språkljud och i symbolsystemet? Det handlar om både visuella och auditiva mönster. Det handlar dels om fonem/grafemkoppling, men också om att koppla ihop talföljder med bokstavsföljder. Läsning bygger på att översätta bokstavsföljder till talljud. Att skriva handlar om att översätta talföljder till bokstavsföljder. Detta arbetar vi med under kursdagarna, så att du kan organisera en effektiv och strukturerad undervisning som gör skillnad för eleverna.

Önskar ni fortbildning på plats? Läs mer om uppdrag!

Vi arbetar enligt den evidensbaserade phonics-metoden för att lägga en grund till en intensiv och strukturerad träning gällande fonem-grafemkoppling. Utgångspunkten är det svenska symbolsystemets mönster och en successiv träning i olika kombinationer av konsonanter och vokaler. Automatiserad avkodning innebär goda förutsättningar för läsförståelse då hjärnan är ledig för att kunna tänka om det lästa. På samma sätt behöver stavningen vara automatiserad för att eleven ska kunna utveckla tänkandet kring det som ska skrivas. Eleven behöver kunna förknippa bokstäver och bokstavsföljder med ljud och ljudföljder vilket innebär igenkänning av olika kombinationer av mönster. Fonem-grafemkopplingen är en förutsättning för automatiserad stavning och läsning.

Innehåll

  • Bygg läsförmåga steg för steg med phonics-metoden.
  • Så kan du utvärdera och anpassa insatserna.
  • Arbeta med strukturerade läslistor för att öva avkodning
  • Organisera för gynnsam läs- och skrivutveckling – öva ofta, inte länge

(lektionsmaterial ingår)

Färdighetsträning kräver upprepning och struktur utifrån symbolsystem och minnesfunktioner

Simple View of Reading och RTI

Simple View of Reading är en teoretisk modell av Philip Gough och William Tunmer, vilken synliggör att läsning är avkodning gånger språkförståelse, utgångspunkten för fungerande läsning, vilket åskådliggörs i formeln L = A x S. Avkodning och språkförståelse utgör tillsammans grunden för god läsförmåga vilket innebär att läsa med god läsförståelse.  

RTI: Den strukturerade modellen RTI, Response to Intervention, utgör en bra grund för undervisningens organisation. Det är ett system för att fånga upp alla elever så att olika moment har en möjlighet att bli inkodade i färdighetsminnet, en modell för att ge förebyggande, tidiga, specifika insatser. Basen är evidensbaserade träningsmoment i klass och för de elever som behöver träna extra sker undervisningen i mindre grupp och om så behövs även som individuell undervisning. Elever behöver träna på en färdighet olika många gånger innan den är automatiserad och det kräver en organisation som bejakar detta. Risken är annars att vi tappar elever som inte har fått träna färdigt.  

Målgrupp

Lärare som undervisar andraspråkselever

Stockholm, 8-9 april
Kl 9.00-16.30 | 5 450 kr exkl moms
BOKA

Din bok har lagts till i varukorgen

BOKA MED GRUPPRABATT

Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!

Läs mer