Kurs Uppdrag

ChatGPT som didaktiskt verktyg – fortsättning

Mer promptning för lärare – fördjupa din verktygslåda!

Utveckla och fördjupa din kunskap om hur AI kan bli till ett hållbart stöd för både undervisning och kollegialt lärande. Praktiska övningar och genomtänkt AI-policy.

Bygg vidare – från grunder till fördjupning 

Den här kursen passar dig som redan testat ChatGPT i klassrummet och vill arbeta mer systematiskt. Vi fördjupar oss i hur AI fungerar, utforskar begränsningar (bias, hallucinationer) och tränar på arbetsformer som gör lärandet rikare – inte enklare. Vi utgår från konkreta moment och diskussioner som du kan ta direkt till din praktik.  

Innehåll 

  • Uppföljning & reflektion: “Elefanten i rummet” – vad fungerar, vad skaver och hur kommer vi vidare?  
  • Övning: AI for Oceans: testa maskininlärningens logik och diskutera didaktiska implikationer (EPA).  
  • Inventering av AI-verktyg: vilka verktyg har ni, vad används av elever, vad är lämpligt inom utbildning, och till vad?  
  • Risker & etik: deepfakes, felaktigheter och ansvar. Hur leder vi elevernas AI-användning med tydlig policy?  
  • Workshop – avancerad didaktisk promptning: bildstöd som ökar engagemang, lektionsdesign utifrån centralt innehåll och valda pedagogiska perspektiv.  
  • Korrespondens i praktiken: spara tid med AI-assisterade svar utan att bryta mot GDPR.  

Du får med dig 

  • Färdiga promptmallar för lektionsplanering, bildstöd och elevaktiva uppgifter.  
  • Konkreta strategier för riskhantering: hur du förebygger, upptäcker och pratar om AI-fel med elever.  
  • En verktygsöversikt anpassad för skolans behov – vilka verktyg, till vilka ändamål och när.  
  • Underlag för lokal AI-policy: varför, hur och när elever/studenter bör använda AI-verktyg.  

Arbetssätt 

Kursen kombinerar föreläsning, demonstration, EPA-diskussioner och hands-on-workshop med egen dator. Du arbetar med ditt ämnes centrala innehåll och lämnar kursen med lektionsidéer, visuella resurser och ett tydligare ramverk för ansvarsfull AI-användning.  

För vem? 

Lärare i grundskola, gymnasium och vux. Den här fortsättningskursen bygger vidare på kursen ChatGPT som didaktiskt verktyg, men passar också dig som fått kunskaper på annat sätt. 

Kursledare 

Thomas Edwall och Peter Zackariasson, legitimerade lärare, författare och föreläsare inom AI och didaktik.  

Tid och plats

Live

Online

Datum kommer under november

2750 kr/pers ex moms

Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Låt fortbildaren komma till er och skräddarsy innehåll, upplägg och omfattning utifrån era förutsättningar och behov.

Skicka anmälan

Fortbildare

Thomas Edwall

Fortbildare

Thomas Edwall är legitimerad lärare och föreläsare inom didaktik och AI i skolan

Sedan examen från Göteborgs universitet har han undervisat på både grundskola och gymnasium. Thomas är aktuell som författare till den uppskattade boken ChatGPT för lärare, där han guidar pedagoger i att effektivt använda AI för att förbättra undervisningen och stärka elevernas lärande.

Idag arbetar Thomas på Torslandaskolan 7–9 där han undervisar i historia, samhällskunskap, religionsvetenskap, geografi och svenska. Hans arbete kännetecknas av nytänkande och ett passionerat intresse för att integrera moderna tekniker och digitala verktyg i klassrummet. Thomas föreläser regelbundet om hur AI kan stärka pedagogiska strategier och möter ofta lärare från hela Sverige för att inspirera till utveckling och innovation i skolan, alltid med målet att ge eleverna bästa möjliga undervisning.

Sagt om Thomas
Kunnig, tydlig, pratade verkligen om det kursen utlovade. Sakkunnig och det var otroligt matnyttigt.
Thomas var mycket entusiastisk och gav mycket praktiska exempel från sin egen undervisning.

Peter Zackariasson

Fortbildare

Lärare, civilekonom och författare

Peter är legitimerad lärare och civilekonom och arbetar som koordinator på Folkuniversitetet. Han har arbetat på universitetet, Komvux, yrkeshögskola, gymnasiet samt med folkbildning, och är flitigt anlitad som föredragshållare inom ChatGPT.

Peter har tillsammans med Thomas Edwall skrivit boken ChatGPT för lärare: En handbok om AI i undervisningen.