Antirasistisk undervisning i praktiken
Sverige är ett av världens mest etniskt mångfaldsrika länder. Ändå saknas tydliga didaktiska riktlinjer och praktiska exempel för hur vi i förskolan kan arbeta med frågor om hudfärg, identitet och rasism. Förskolans styrdokument ställer krav på oss att aktivt motverka alla former av etnisk diskriminering och rasistiska beteenden bland barn och anställda. Hur gör vi det, rent praktiskt?
I Sverige har vi länge haft en undvikande och ”färgblind” inställning till hudton och utseende. Det har gjort det svårt att tala om ämnet på ett naturligt sätt och många pedagoger känner osäkerhet – rädslan för att säga fel, göra fel eller trampa snett blir ofta ett hinder. Men barn ser hudfärg och påverkas av de normer och föreställningar som omger dem. Hudton och självuppfattning är oavbrutet sammankopplade. Hur kan vi skapa en verksamhet där alla barn känner sig trygga och stolta i sin identitet, oavsett hudton?
Under föreläsningen får ni ta del av hur en förskola utvecklat ett medvetet och aktivt arbetssätt för att förebygga och motverka etnisk diskriminering och rasistiska beteenden. Arbetet tog avstamp i frågor om hudton och utseende och innebar att hantera oro, synliggöra okunskap och söka efter praktiknära forskning och didaktiska metoder. Med hjälp av estetiska uttrycksformer, lek, högläsning och ett uppdaterat språkbruk visar föreläsarna hur antirasistiskt arbete kan ta form i vardagen.
Maria Fabien är utbildad sångpedagog, dansare samt ateljérista. Hon har arbetat på förskola sedan 2007, men är sedan 2024 frilansjournalist och medverkar som författare i boken “Pedagogisk miljö i tanke och handling”, Lärarförlaget, 2016, 2021.
Lovisa Gustafsson är förskollärare och licentiat i förskoledidaktik. Hon har arbetat på förskola sedan 2000 och sedan hösten 2025 är hon doktorand vid Mälardalens universitet.
Föreläsarna är aktuella med boken Färgmedveten pedagogik i förskolan – om hudton, identitet och antirasism i förskolan som kommer i början av 2026.